Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Månedsevaluering november 2011
Advertisements

Språk, Tekst og Kommunikasjon
Turene i November har gått til:
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Vinter 2011 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2013
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
"God bagasje på livets reise."
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Årsplan for 2014/2015 Granåsen barnehage SA.  Litt om oss Granåsen barnehage SA er en foreldreeid barnehage i Namsos som åpnet i Vi har vårt særpreg.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Februarnytt! Dinglebein Så var vi kommet til februar måned.
Hva har vi gjort i September?
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
DESEMBER November Desember
Årshjul grønnbasen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Periodeplan for desember 2018
Velkommen til foreldremøte
Periodeplan for februar 2019
Periodeplan for Januar 2019
Base 1 sine kurs på Aks Uke
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA

Uteliv -årshjul Rompetroll Maurtua Vi har en unik beliggenhet med naturen like utenfor vinduet og naturen er betydningsfull i vårt arbeid i barnehagen. Vi er ute hele året gjennom utelek og faste turdager. Gjennom ulike aktiviteter året rundt, i all slags vær får vi uforglemmelige minner og opplevelser. Vi ønsker å vekke barnas interesse og tirre deres nysgjerrighet over hva som skjer i naturen og gjennom dette gi dem positive holdninger som fører til at barna ser verdien i at naturen må tas vare på. Gapahuken på Knuthaugen er vår base når vi har turdag. Her tenner vi bål slik at vi får varmet pølser, ostesmørbrød og annet. Området på Knuthaugen gir de minste barna store nok utfordringer og opplevelser. De største barna er innimellom på lengre turer i lysløypa, vi er i «trollskogen», Vemundvikskaret, Havikvatnet og Svartfjellet. Rompetroll Maurtua Januar Februar Mars Fokus på vinteraktiviteter – akebrett. Det er på Rompetroll barna lærer teknikken for romperacerkjøring. Maler vinterbilder Fokus på vinteraktiviteter som ski og akebrett. Vi lager is/snø lykt, maler snø. Fast turdag hver uke. Maler vinterbilder. April Mai Årets første utelunsj! Følger med på Rompetrollene. Fast turdag hver uke. Følger med på Rompetrollene. Uteuke. Ser etter og plukker vårblomster. Fast turdag hver uke. Juni Juli Minst mulig inne, vannleik, sykler, sandkasseleik, såing av blomster og grønnsaker. Fast turdag hver uke. Sommerferietid! August Nytt barnehageår starter. Fokus på å bli kjent. September Oktober Fokus på fargene vi ser rundt oss. Innhøsting av blåbær. Fast turdag hver uke. Vi maler høstbilder. Uteuke, bålsesongen starter, innhøsting av bær og sopp, fokus på høstfarger. Fast turdag her uke. Vi maler høstbilder November Vinteren er på vei. Fast turdag hver uke. Vinter i anmarsj. Desember Juleaktiviteter ute og inne. Juleaktiviteter ute og inne Uteliv -årshjul

Tema: Barnehageoppstart! AUGUST Tema: Barnehageoppstart! Temamål: Gi barna oversikt og trygghet Hvordan: Vi innarbeider gode og tydelige rutiner og rammer for alle Vi har samlingsstunder Vi synger navnesanger Verdimål: Sosial kompetanse Alle skal oppleve gruppetilhørighet Alle skal oppleve å ha en venn Vi setter hvert enkelt barn i fokus bl.a i samlingsstund Fagområde i fokus: Nærmiljø og samfunn Vi blir gradvis kjent med egen avdeling, barnehagen, uteområdet og Knuthaugen Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

SEPTEMBER Tema: Høst Temamål: Barna får oppleve høsten og det den gir Hvordan: Vi fortsetter arbeidet fra forrige måned Vi har fokus på fargene vi ser rundt oss Innhøsting Bålsesongen starter Maurtua har uteuke Fast turdag hver uke Verdimål: Bli kjent med egne og andres følelser Barna skal over tid utvikle evne til å kjenne, forstå og gi uttrykk for sine følelser Barna skal se andres behov Vi setter ord på barnas initiativ og handlinger Vi gir barna rom for – og tid til refleksjon ved å undre oss sammen med dem Fagområde i fokus: Kropp, bevegelse, mat og helse Vi fokuserer på motorisk mestring i barnehagens inne- og uteområde Vi lærer om kroppen og hva som er bra for oss Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. Disse arkiveres sammen med månedsplaner

OKTOBER Tema: Skogens dyr Temamål: Barna blir kjent med noen av skogens dyr Hvordan: Film, tekst og bilder Kanskje ser vi noen dyr utenfor barnehagen Fortsatt turdag hver uke Verdimål: Selvbilde og selvfølelse Barna skal oppleve mestring Barna skal gi uttrykk for egne opplevelser Barna skal være trygge nok til å hevde sine egne meninger Vi undrer oss, filosoferer og fantaserer sammen med barna Vi anerkjenner barnets følelser og meninger Fagområde i fokus: Natur, miljø og teknologi Vi har fokus på miljøet og naturen i nærmiljøet og lærer hvordan vi tar vare på den Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

Tema: «Julehemmeligheter» NOVEMBER Tema: «Julehemmeligheter» Temamål: Gi barna rom for å være kreative Hvordan: Bli kjent med ulike materialer og teknikker ved å tegne, male, klippe og lime Vi skaper rom for at barna får uttrykt seg Verdimål: Evne til å velge Barna skal få en begynnende forståelse for hva valg er Barna skal gjenkjenne konsekvens ved valg (velge bort eller til) Vi har fokus på at det er lov å ombestemme seg Vi følger opp de avtaler vi gjør med barnet Fagområde i fokus: Kunst, kultur og kreativitet Vi har fokus på formingsaktiviteter og kreativ utfoldelse Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Vi lager utstilling Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

DESEMBER Tema: Jul Temamål: Vi lærer om høytider og tradisjoner Hvordan: Fortelling og musikk Verdimål: Sosial kompetanse Alle skal oppleve å ha en venn Vi viser respekt og toleranse for hverandres ulikheter Vi setter ord på likheter og forskjeller Vi dyrker de gode samtalene under måltidene og gjør barna oppmerksomme på hverandre Fagområde i fokus: Etikk, religion og filosofi Vi markerer Luciadagen med tog og lussekatter Vi har nissefest Vi har adventsamling Vi har barnas julebord VI har foreldrejulefrokost Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

JANUAR Tema: Vinter Temamål: Bruke vinteraktiviteter for å gi barna opplevelser med antall, rom og form Hvordan: Vi vil bruke snø og is Vi vil bruke vinteraktiviteter som skigåing og aking Vi vil gi barna tilgang til å ta i bruk ulike spill, teknologi, tellemateriell, klosser, formingsmateriell og naturen Verdimål: Sosial kompetanse Alle skal oppleve å ha en venn Vi viser respekt og toleranse for hverandres ulikheter Vi oppmuntrer barna til å hjelpe hverandre Vi øver på at det er greit å være uenig Fagområde i fokus: Antall, rom og form Vi benevner matematikken i hverdagen og leker med tall, mengde, størrelse, former og rom Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

FEBRUAR Tema: Eventyr Temamål: Gi barna mulighet for å uttrykke seg estetisk og skape noe felles Hvordan: Høre og se eventyr Bruke drama, dans og musikk som uttrykksformer Mini-røris Verdimål: Evne til å velge Barna skal få en begynnende forståelse for hva valg er Barna skal gjenkjenne konsekvens ved valg (velge til eller fra) Vi følger opp de avtaler vi gjør med barnet Vi har fokus på at det er tatt et valg, men det er lov å ombestemme seg Fagområde i fokus: Kunst, kultur og kreativitet Vi har fokus på kreativ utfoldelse Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

MARS Tema: Eventyr Temamål: Gi barna mulighet for å uttrykke seg estetisk og skape noe felles Hvordan: Høre og se eventyr Bruke drama, dans og musikk som uttrykksformer Mini-røris Verdimål: Bli kjent med egne og andres følelser Barna skal over tid utvikle evne til å kjenne, forstå og gi uttrykk for sine følelser Barna skal se andres behov Vi anerkjenner barnet følelser og meninger Vi setter ord på barnas initiativ og handlinger Fagområde i fokus: Kommunikasjon, språk og tekst Vi har fokus på å sette ord på barnas handlinger, tanker, følelser og initiativ Vi introduserer språk i ulike former Vi øver oss på å lytte Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. Disse arkiveres sammen med månedsplaner

APRIL Tema: Våren Temamål: Bruke våraktiviteter for å gi barna opplevelser med kropp og bevegelse Hvordan: Vi går på oppdagelsesferd for å se etter rompetroll og vårblomster Vi lager hinderløype og natursti på turdager Verdimål: Bli kjent med egne og andres følelser Barna skal over tid utvikle evne til å kjenne, forstå og gi uttrykk for sine følelser Barna skal se andres behov Vi gir barnet rom for – og tid til refleksjon ved å undre oss sammen med dem Vi fokuserer på følelser som ligger i musikk og dans Fagområde i fokus: Kropp, bevegelse, mat og helse Vi bruker Mini-Røris sammen med barna fokuserer på motorisk mestring i barnehagens inne- og uteområde Vi lærer om kroppen og hva som er bra for oss Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. 15 Disse arkiveres sammen med månedsplaner

Tema: Grunnloven og Nasjonaldagen MAI Tema: Grunnloven og Nasjonaldagen Temamål: Vi lærer om demokrati Hvordan: Vi hører historien om Norge og Grunnloven Maurtua lager sin egen grunnlov Vi samtaler om menneskerettigheter og barns rettigheter Vi bruker avstemming som metode for valg av turmål og aktiviteter Verdimål: Selvbilde - selvfølelse Barna skal få oppleve mestring Barna skal gi uttrykk for egne opplevelser Barna skal være trygge nok til å hevde sine egne meninger Vi undrer oss, filosoferer og fantaserer sammen med barna Vi anerkjenner barets følelser og meninger Fagområde i fokus: Nærmiljø og samfunn Vi bruker naturen rundt oss Vi utforsker nye steder Maurklubben skal på toppturer (Svartfjellet, Klompen og kanskje noen andre topper) Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. Disse arkiveres sammen med månedsplaner

JUNI Tema: Sommer Temamål: Vi leker med vann og vind på ulike vis Hvordan: Vi eksperimenterer med vann, vind og sol Verdimål: Selvbilde - selvfølelse Barna skal få oppleve mestring Barna skal gi uttrykk for egne opplevelser Barna skal være trygge nok til å hevde sine egne meninger Vi lytter, viser interesse og lar barna få tid til å uttrykke seg Vi anerkjenner barnets følelser og meninger Fagområde i fokus: Natur, miljø og teknologi Vi har fokus på miljøet og naturen. Vi lærer om planteliv ved å så og arbeide med kjøkkenhage Vi lærer om dyrelivet ved å gå på oppdagelse i nærmiljøet og ved å ha samtaler om dyrelivet i samlingsstund Dokumentasjon: Vi tar bilder som henges opp Vi legger bilder på hjemmesiden VI setter bilder i barnas permer Vi filmer Maurtua skriver litt om dagen i dag og henger opp i garderoben Evaluering: Vi evaluerer ved bruk av skjema, se side. Disse arkiveres sammen med månedsplaner

JULI Tema: God sommer! Temamål: Samle sommerminner Hvordan: Lek og moro Spise is Bade Sand og gress mellom tærne og solkrem i håret Verdimål: Samle krefter til neste høst

Evalueringsskjema for 2018-2019 Aktivitet/dato/uke Mindre bra Bra Meget bra Kommentar Måloppnåelse Månedsevaluering