Hva er Olweus? En kort innføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Fra prøving og feiling til
Trygge organisasjoner
Klasseregler.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Nulltoleranse for mobbing
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Avdeling for sosionomutdanning
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
-ikke bare for zippylæreren…
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Bli med! Barn.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Roller og forventninger
Framgangsmåte i mobbesaker
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Psykososialt skolemiljø
Handlingsplan mot krenkende adferd
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Olweus? En kort innføring 25. september 2018

MÅL for Olweus-programmet Å øke bevisstheten og kunnskapen om mobbeproblemer, samt å fjerne en del myter om mobbing og årsaker til mobbing. Å redusere eksisterende mobbeproblemer. Å forebygge mobbing og skape et trygt og godt læringsmiljø for alle.

Hvordan nå målet? Felles forståelse av og oppfølging av mobbing og antimobbearbeid på alle nivåer: Skolenivå Klassenivå Individnivå

Hvordan jobbe for å nå målet? Arbeidsmetoder : Faglitteratur –lesing Samtalegrupper i kollegiet Fast tema på teammøter Klassemøter Inspeksjon

SKOLENIVÅ

Forholdet mellom klasseledelse og mobbing Tiltak på skolenivå Olweusundersøkelse Spekterundersøkelse Sosiogram UIU: Satsningsområde klasseledelse Forholdet mellom klasseledelse og mobbing Olweusdag Evaluere og forbedre inspeksjonssystem Pedagogiske samtalegrupper 5 ganger årlig + kursing/opplæring av nyansatte Informasjon på foreldremøter Olweus/mobbing som tema på elevsamtaler og utviklingssamtaler

Definisjon av mobbing “En person er mobbet når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, er utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer.» Tre hovedkriterier: 1. Negativ/”ondsinnet” atferd 2. Gjentagelse over tid 3. Ubalanse i faktisk eller opplevd styrkeforhold

Hva kjennetegner passive mobbeutsatte? Disse kjennetegn kan være både årsaker til - og virkninger av mobbingen passive, underdanige mer følsomme og stillfarende negativ selvvurdering kjenner seg ofte ensomme og forlatte fysisk svakere (gutter) lettere for å omgås voksne enn jevnaldrende få eller ingen venner

Hva kjennetegner provoserende mobbeutsatte kun 15-20% av mobbeutsatte hissige, tar igjen når det blir forulempet rastløse, klossete, umodne oppfattes som generelt besværlige noen kan karakteriseres som hyperaktive irriterende atferd, kan bli mislikt også av voksne kan selv forsøke å mobbe svakere elever ganske mange har lese- og skrivevansker

Hva kjennetegner mobberen? mer positiv holdning til vold – lite medfølelse trang til å dominere, undertrykke fysisk sterkere (gutter) hissige, impulsive lav frustrasjons toleranse vanskelig for å underordne seg regler aggressive også mot voksne flinke til å snakke seg ut av situasjoner ikke problem med dårlig selvbilde omtrent gjennomsnittlig populær blant de andre omtrent gjennomsnittlige skoleprestasjoner gradvis dårligere på ungdomstrinnet

Inspeksjon belyse betydningen av ulike sider av inspeksjonssystemet klargjøre forskjeller og likheter mellom mobbing virkelig slåssing voldsom lek atferdsproblemer beskrive ulike reaksjonsmåter på mobbing

Hva sier forskningen? Størstedelen av mobbingen skjer på skoleplassen Tydelig sammenheng mellom lærertetthet på plassen og mobbing Mange lærere er utilfredse med inspeksjonssystemet Avgjørende for å redusere mobbingen er: De voksnes egne holdninger til mobbing De voksnes handlinger i potensielle mobbesituasjoner

Vi er avhengige av oversiktlighet for å kunne forhindre mobbing! . .

Fakta om voldsom lek slå, dytte, bokse, true, jage, bryte … på en vennlig, ikke-fiendtlig og leken måte skjer 5-10 % av tiden i friminuttene (grunnskolen) kjønnsforskjeller barna skiller lett dette fra mobbing og slåssing overganger til virkelig slåssing sjelden (obs! unntak!)

Hvordan kan vi vite forskjellen? Vi må vite noe om relasjonen mellom partene. Vi kan observere uttrykk og atmosfære. Hva skiller mobbing fra virkelig slåssing? Gjentakelse av aktiviteten Styrkeforhold mellom partene

Hva kan vi gjøre? Nøye gjennomtenkt inspeksjonsplan Felles holdninger Områder Voksentetthet Felles holdninger Forståelse av og kunnskap om hva som er mobbing Hvordan/når man skal gripe inn Ikke akseptere «Det var bare på gøy …»

Felles rutiner Følge oppsatt inspeksjonsplan Hjelpe hverandre å huske Ha den lett synlig! Hjelpe hverandre å huske Bruke observasjonsskjema og levere i klassekassene Direkte beskjed til kontaktlærer! Fast punkt på teammøtene Informasjonsflyt også i fellestiden

Grip inn! Rask, effektiv, bestemt inngripen Forhindrer svekking av normative sperrer (ref. gruppemekanismer) Inngripen betyr at man tar parti med den utsatte Disse elevene kan føle seg tryggere Å la være å gripe inn er å godta Endring i tilskuernes opplevelse: Mobbingen blir akseptabel adferd Den som mobbes gradvis degradert ”En velfungerende, samordnet tilsynsordning virker dempende og forebyggende på mobbingen” Olweus.

Hvordan gripe inn? Observer hendelsen Gå nær eleven som irettesettes Lenge nok til at du bestemmer deg Grip inn så tidlig som mulig Gå nær eleven som irettesettes < 1 meter - tett på ! Blikkontakt (krev at han ser på deg) Snakk i imperativ (ikke spørsmål) Vær kort, klar, adferdsspesifikk Vær fast og bestemt i tonen Helst ikke (for) emosjonell Ikke ”tomme trusler”

Noen alternativer … Hvis du selv ikke klarer å gripe inn VARSLE kolleger - helst straks Gi gjerne beskjed om at du vil varsle Noen ganger må situasjonen ”settes” Skjerme den det har gått ut over Fokusere på hovedpersonen Eller den du så var mest aktiv Ta mobber(ne) med deg til samtale Et annet sted/rektor/inspektør

Etter at du har grepet inn Sanksjoner Irettesettelse - straks Konkret - mot adferd der og da Faste rutiner for gjentakelse Eventuelt ”sanksjonsstige” Først påtale – krav: stopp med dette så (evt.) samtale kontaktlærer/rektor så (evt.) borte fra de andre i friminutt

Å følge opp Ved konfrontasjon avtales: Vi holder øye med det som skjer Vi snakkes igjen (avtale når) Kontaktlærer har ansvar for oppfølging Informere avdelingsleder/rektor (aktivitetsplan?) Oppfordre kolleger til å observere Holde avtalt oppfølgingsmøte Legge så saken ned hvis opphør Lage nye avtaler hvis ikke Involvere foreldre til den som mobbes og den/de som mobber Informere kolleger

KLASSENIVÅ

Klassenivå Mål: å skape retningslinjer for forventet adferd i en klasse som kan bidra til å redusere og forebygge mobbing. Evaluering av programmet viser at bruk av klasseregler, klassemøter og arbeid i form av rollespill har ført til klar reduksjon av mobbing.

Tiltak på klassenivå Jevnlige klassemøter annenhver uke Mobberegler Klasseromsregler/ordensreglement

Klasseregler Generelle regler: skolens/kommunens ordensreglement Egne regler for hver klasse? Olweusprogrammets 4 klasseregler mot mobbing

Klassemøter Alle sitter i ring. Vi bruker loggbøker, filmklipp, rekkefremlegg, plenumsdiskusjoner, rollespill, dialogspill, leker mm.

Regler for klassemøter

Rekkefremlegg, eksempel Klassen har jobbet med temaet «Media og mobbing». Ta stilling til påstanden: «Reality-TV er med på å fremme mobbing!» Skriv ned tankene dine, og bestem deg for hva du vil legge frem i gruppen. Du har også lov til å si pass.

4 klasseregler mot mobbing 1: Vi skal ikke mobbe andre 2. Vi skal forsøke å hjelpe elever som blir mobbet 3. Vi skal også være sammen med elever som lett blir alene 4. Hvis vi vet at noen blir mobbet, skal vi fortelle det til kontaktlæreren (eller annen lærer) og de hjemme. De tre første reglene omfatter direkte mobbing og indirekte mobbing inkludert utfrysing og utestenging fra venner.

Klasseregler mot mobbing Olweus argumenterer for at elever og lærere i fellesskap bør være med i valg og utforming av klasseregler mot mobbing. Diskutere mobbereglene i klasserommet . - Innhold og problemstillinger knyttet til reglene. - Forslag til konkrete regler som kan underbygge hovedreglene «Alle har ett til å avgjøre hva som er uønsket atferd mot seg selv!»

Regel 1 - eksempel Spørsmål til eleven til bruk i loggbok/ rekkeframlegg/oppfølgingsspørsmål. Hva er mobbing? Hva definerer du som mobbing? Er det noen ganger vanskelig for dere (elevene) å definere noe som mobbing? Tull og lek? Kan det misforstås? Har dere vært i situasjoner der det har gått fra tull til slåssing? Til mobbing? Hvem definerer hendelsen som tull – den aktive eller passive? Kallenavn – kan et kallenavn oppfattes forskjellig? Og ikke minst : Hva tror dere den som blir mobbet føler? Filmklipp som kan passe? Etter dette - presenter definisjonen på mobbing for klassen – denne kan gjerne henge på Olweusveggen også. Diskuter igjen – forstår de denne? Stemmer den overens med det elevene tenkte.

Mobberingen Reaksjonsmåter når mobbing skjer Tar selv initiativ til mobbingen og deltar Forsvarer den mobbeutsatte A mobber(e) G Misliker mobbingen og hjelper eller prøver å hjelpe den som blir utsatt Mobbeutsatt medløper håndlanger Tar aktivt del, men ikke eget initiativ B X støttespiller passiv mobber Støtter opp om mobbingen tar ikke aktivt del C mulig forsvarer F Misliker mobbingen og synes han/hun burde hjelpe (men gjør det ikke) passiv støttespiller mulig mobber D Liker mobbingen men viser ikke åpen støtte Uengasjert tilskuer E Ser hva som skjer; ”er ikke min sak”

Kommentarer til mobberingen Mange lander på E – dette øker klart med alderen! Hvem kan enklest flyttes? Hva vil ha mest effekt? Filmklipp: i gangen og i klasserommet Plasser karakterene i mobberingen

Rollespill som metode Mål: Øke elevenes innlevelse i og emosjonelle forståelse av ulike sider av mobbeproblematikken Stimulere til aktiv handling mot mobbing Gi elevene mulighet til å finne, prøve ut og evaluere gode løsninger på mobbesituasjoner

Rollespill - fremgangsmåte Oppvarmingsøvelse Rollespill u/løsningsforslag Gruppearbeid Fordeling av rollene Spill Etterdiskusjon Rollespill m/løsningsforslag Prøvespill

Rollespill uten løsningsforslag Egne gutte- og jentegrupper? Observatører? Elever med mobbetendenser skal ikke spille mobber Elever som (kanskje) blir mobbet skal ikke spille den som blir mobbet … men heller ha en mindre aktiv rolle

Etterarbeid til rollespill u/løsningsforsl. Diskusjon – psykologisk etterarbeid Hot seat Spør etter rollefigurens tanker, følelser, reaksjoner (ikke elevens egne følelser)

Eksempler på spørsmål: Hvordan tror du Arne tenkte og følte da ..? Hvorfor tror du Arne blir mobbet? Hvorfor tror du Stein og kameratene hans plager Arne? Hvordan mener du Helga og Ingunn er? Hva tror du de tenker og føler? Hvordan er forholdet mellom Mariann og Kari?

Rollespill med løsningsforslag Viktig å følge opp med løsningsforslag! Fortsatt arbeid i grupper Fortsetter på handlingen Hva skjer nå? Hvordan kan vi få en positiv løsning? Elevene kommer selv med forslag til løsninger.

Etterarbeid til rollespill m/løsningsforsl. Gruppediskusjon Prøvespille Etterdiskusjon – løsningene vurderes av elevene etter gitte kriterier: Sikker Realistisk Rettferdig Effektiv

INDIVIDNIVÅ

Tiltak på individnivå Faste prosedyrer ved mobbing/mistanke om mobbing Jentegrupper

Fremgangsmåte i mobbesaker

Slik er framgangsmåten i mobbesaker dersom foresatte ber om tiltak: Opplæringsloven § 9 a-3 Stopp mobbingen umiddelbart De voksne skal umiddelbart gripe inn og stoppe mobbingen. Rektor kobles inn. Gjør greie for hva du har sett/hørt-åpne ikke for diskusjon. Vær tydelig og vurder situasjonen. Skjerm den som er blitt utsatt for mobbing. Gjennomfør samtaler med de involverte i mobbingen Samtaler med den utsatte. Kontaktlærer eller en annen voksen som den aktuelle eleven føler seg trygg på tar kontakt med eleven snarest mulig etter at mobbingen har skjedd og redegjør for hva som har skjedd. Samtalen skal skje i trygge omgivelser, i en trygg ramme og i en trygg form. Ha en annen voksen tilstede under samtalen (kontaktlærer, avd. leder, rektor e.l.). Skriv referat fra møtet og informer kontaktlærer om han/hun ikke er med på møtet. Alvorlig konfronterende samtale med mobber/ mobberne. Samtal med en av gangen dersom det er flere og redegjør for hva som vil skje videre. Hvordan foregår møtet med mobber/ mobberne. Skjermet rom, alle sitter ned, de voksne viser ansvar, ikke spørsmål til eleven i første del av samtalen, ikke «voksent» sinne, ikke tomme trusler, ikke diskusjon om den mobbedes eventuelle bidrag til situasjonen. Innholdet i den konfronterende samtalen Sett rammene, legg fram dokumentasjon/indisier, presenter krav om stans av atferd, presenter konsekvenser hvis ikke, fortell hva skolen gjør videre, sjekk at eleven har forstått, avtal ny samtale- konkret tid og sted, Opplys om hva som vil skje videre: Mobbingen skal stoppe nå! Kontakt foreldre/foresatte (kontaktlærer ringer). At du vil følge opp den/de som dette har gått ut over, slik at alle forsøk på represalier vil bli oppdaget. Følg opp saken Følg opp saken med nye møter med mobberne. Følg også opp med møter med den mobbeutsatte til du er sikker på at mobbingen er opphørt. Eventuelt skal sanksjonsstigen i Olweusprogrammet tas i bruk dersom ikke mobbingen opphører. Informere resten av kollegaene slik at alle kan følge med i friminuttene. Samtale med foreldre Sanksjoner Hvis ikke mobbingen opphører skal det bli benyttet sanksjoner. Les kap. 5 s.16-19 i Olweuspermen. Dokumentasjon Alt arbeid som blir gjort i mobbesaker skal dokumenteres. Det skal føres skriftlige referater fra det arbeidet som er gjort. Oppbevaring av elevopplysninger Referater angående enkeltelever skal legges til elevpermen. Dersom det i tillegg føres referater, gjøres notater der det nevnes navn på flere elever, kan det opprettes en egen saksperm for disse dokumentene. Vi ber om at skolen knytter dette opp mot lokale og sentrale myndigheters lover og retningslinjer for slik arkivering.

PROSEDYRE VED MOBBING Opplæringsloven § 9 a-3 Mobbing blir oppdaget på skolen eller skoleveien Rektor har ansvaret Stopp mobbingen umiddelbart Vær tydelig og vurder situasjonen Sender et foreløpig svar Gjennomfør samtaler med de involverte i mobbingen Trygge den utsatte Alvorlig konfronterende samtale med mobber/ mobberne Dokumentasjon To voksne tilstede Samtale med foreldre/foresatte Flere samtaler med mobber/ mobberne Flere samtaler med den utsatte Informere kolleger Samtaler med foresatte Følg opp saken Se Olweus-permen kap. 5 Sanksjoner Dokumentasjon Aktivitets-plan(er)

PROSEDYRE VED MISTANKE OM MOBBING Opplæringsloven § 9 a-3 Kontakt fra hjemmet eller noen andre voksne Kontaktlærer/adm. Setter i gang tiltak Rektor blir informert Observasjon inne og ute Sender evt. et foreløpig svar Forhøre seg med andre voksne Bruke inspeksjons-skjema Elevsamtaler Rektor, i samråd med kontaktlærer, gir en skriftlig tilbakemelding til foresatte om resultat og videre gang i saken. Samtale med foresatte Aktivitetsplan(er)

Dialogspill som metode