Samfunnets bekymring for barns inaktivitet – et måleproblem!?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ENERGIOMSETNINGEN.
Advertisements

Fysioterapeutens rolle i behandling av overvektig barn og ungdom
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Fysisk aktivitet Bra for helsa!.
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Status barn og unge Barnevekststudiet: hver 6. elev i 3. klasse er overvektig Etablert overvekt i 4. klasse gir økt risiko for varig vektproblematikk i.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Helsedimensjonene ved å gå Gå for livet, Tønsberg 25. juni 2014 Rune Kippersund, folkehelsesjef i Vestfold fylkeskommune.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Helsedirektoratet AKTIVITETSKAMPANJE 2014 Presentasjon Muligheter Hva vil vi
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
RADIOGAFRADIOGAF HVA ER DET?. Radiografen tar bilder som brukes til å stille en diagnose, til å behandle eller som grunnlag for stråleterapi.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Kick Off bøsseaksjonen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Ung-HUNT4: Velkommen!.
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Nysgjerrigpermetoden
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Idretten er så stor del av identiteten min.
Matematikk - partall og oddetall Opplegget er hentet fra Maximum 8.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Rekruttering og deltakelse i korps
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
På sporet av den tapte tid
1 Egenomsorg og helse.
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
NAV i tall og fakta 2016.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Velkommen – presentasjon av deg selv
Seksjon for primærhelsetjenesten
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Oppfølging av Høstrapporten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Voldsforebyggende opplæring
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Modul 2 – Observere elevenes strategier
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnets bekymring for barns inaktivitet – et måleproblem!? 23. august 2012 Nils Petter Aspvik Senter for idrettsforskning / Skole - Idrett

«Bare en av fem voksne når helsemyndighetenes anbefalinger om 30 minutters fysisk aktivitet daglig.» «Det burde vært en kolossal satsing på å øke antallet timer med kroppsøving. Det vil være med på å forebygge ulike typer av sykdom, sier Andersen.»

Viktige spørsmål? Hvordan måle fysisk aktivitet (FA)? Hvordan er utviklingen?

Kartlegging av FA i Norge 1970-tallet  Subjektive mål HUNT, WHO, ISSP, Leverkårsundersøkelsen... 2000  Objektiv aktivitetsmåler EYHS 1999/2000, Helsedirektoratet 2008, 2009, 2012) The Actigraph accelerometer

Objektiv måling av fysisk aktivitet Aksellerometer (Actigraph) Registrerer akselerasjon (kroppsbevegelse) og energiforbruk (Montoye mfl. 1996) Mest brukt: Endimensjonalt, festet på hoftekammen. Hvilke data prosesserer aksellerometeret? Gjennomsnittlig Tellinger i Minuttet. Tellinger totalt / Total tid registrert Intensitetssoner. (Inaktiv, lett, moderat, hard, veldig hard) Helsedirektoratet: Anbafalt intensitet = 2000 counts/min  (MVPA) Voksen: 30 minutter daglig, Barn: 60 minutter daglig

Dagsmåling Gir nyansert bilde av aktivitetsmønsteret gjennom en dag. Variasjon, tid på dagen (Skole/jobb – fritid). Isolere tidspunkt på dagen (idretten). Behov for refleksjon! Noen aktiviteter/faktorer fanges ikke opp av måleren  Noen endrer aktivitetsnivå når man har på seg aktivitetsmåler – mer aktiv…. Med nok informasjon kan man gjøre avanserte og komparative analyser…

Aktivitetsnivå? FYSISK FORM

Barns fysiske aktivitet i Trondheim Preliminære data Barns fysiske aktivitet i Trondheim Preliminære data. Tidlig Trygg i Trondheim, n=683)

Grenseverdier for fysisk aktivitet? Tid over 2000 counts Grenseverdier for fysisk aktivitet? MINUTTER Tid over 1000 counts ← Respondenter → MINUTTER ← Respondenter →

«Framstilling» av FA i Norge Helsedirektoratet 2012

9 og 15 års undersøkelsen og KAN1, (Helsedirektoratet 2008 & 2009) Utvikling med alder Tellinger pr. min 9 og 15 års undersøkelsen og KAN1, (Helsedirektoratet 2008 & 2009)

Utvikling siste årene Subjektive aktivitetsbeskrivelser Relativt stabilt fra slutten av 1970-tallet Uorganisert  organisert Aktivitetsmålere 9-åringer 2005-06; G= 602 J=526 Counts/min 2011; G= 643 J=688 Counts/min 15-åringer 2005-06; G= 476 J= 424 Counts/min 2011; G= 494 J= 421 Counts/min

«Bare en av fem voksne når helsemyndighetenes anbefalinger om 30 minutters fysisk aktivitet daglig.» «Det burde vært en kolossal satsing på å øke antallet timer med kroppsøving. Det vil være med på å forebygge ulike typer av sykdom, sier Andersen.»

Tusen takk for meg!