Faser i faglige samtaler B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Advertisements

Forskere har gjort dette funnet inne i en meteoritt.
Forskarar har gjort dette funnet inne i ein meteoritt.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Hva er realfag? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Å legge til rette for djupnelæring B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Faser i faglige samtaler B – Samarbeid Modul 2 Faser i faglige samtaler B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan få i gang, opprettholde og oppsummere en faglig samtale med elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 10 minutter Faglig påfyll 15 minutter Knytt sammen teori og praksis Hva betyr det at noe er levende? 30 minutter Planlegg egen undervisning 20 minutter Totalt 90 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 10 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper Spørsmålene fra forarbeidet: Hva forbinder du med en utforskende samtale? Hva er hensikten med utforskende samtaler i følge artikkelen? Utveksle svarene deres to og to (5 minutter). Oppsummer i plenum (5 minutter).

Faglig påfyll 15 minutter

IRE: initiativ, respons, evaluering (5 minutter) En samtale kan bestå av lærerens spørsmål (initiativ), som følges av elevens svar (respons) og avsluttes med lærerens evaluering av elevens respons (evaluering). Følger du ofte dette mønsteret i undervisninga? Finnes det også andre måter å gjøre det på? Diskuter to og to.

Utforskende samtale (5 minutter) Ved å stille et spørsmål som kan ha flere svar, inviteres elevene med på å styre retninga på samtalen. Spørsmål som åpner opp for elevinnspill og legger til rette for utforskende samtale: Kan du si litt mer om … Kan du foreslå andre måter å gjøre det på? Hva tror du skjer hvis …? Munkebye, 2016 I hvilke sammenhenger tenker du at det kan være nyttig å bruke utforskende samtaler? Diskuter i plenum.

Åpne opp og stramme inn Start med å tenke gjennom hva som er det faglige målet for samtalen. Ofte er det lurt å veksle bevisst mellom å åpne opp samtalen for elevenes mange ideer og å stramme inn mot det faglige målet. På de neste arkene kommer det noen eksempler på dette.

Eksempel 1 Faglig mål: Identifisere kjennetegn på at arter er i slekt. Hvem av disse to er mest i slekt med den røde fuglen? Den røde blomsten eller den gule fuglen? Hva vil du si, Tomas? Den røde blomsten. Hvorfor mener du det? Fordi den også er rød, og … og … Jaha, Hannah, hva mener du? Den gule fuglen. Fordi at begge to er fugler. Er det sannsynlig at når begge er fugler, er de mer i slekt? Ja, de er mer like. Er du enig, Tomas? Ja. Åpne opp: La flere synspunkter komme fram uten å evaluere dem. Stramme inn: Komme frem til ei felles oppfatning. Foto: pixabay.com Eksempelet er hentet fra boka På forskerføtter i naturfag (kap. 5, Sonja M. Mork)

Eksempel 2 A A Faglig mål: Skille mellom observasjon og slutning. I ballong A er det tre dråper essens A. Hva observerer du? Det lukter kunstig. Ok, andre? Det er mandelessens. Hvordan vet du det? Fordi det lukter som mandelessens. Så hva er observasjonen din? Observasjonen er at jeg lukter det. Ok, så du observerte en lukt og trakk ei slutning om hva du tror det er. Andre? Jeg synes det lukter marsipan. Åpne opp: La flere synspunkter komme fram uten å evaluere dem. Utfordre eleven ved å be om begrunnelse. Ballongillustrasjon: pixabay.com Stramme inn: Framheve det faglige målet. Åpne opp igjen og fortsette diskusjonen selv om A er mandelessens.

Tre hovedfaser i en faglig samtale Åpne opp: La flere synspunkter komme fram uten å evaluere dem. Få i gang samtalen Opprettholde samtalen Oppsummere samtalen Veksle mellom å åpne opp og stramme inn. Stramme inn: Gjennom samtalen kommer vi fram til ei felles oppfatning, slik at vi kan jobbe videre ut fra samme utgangspunkt.

Knytt sammen teori og praksis 15 minutter

Vis bilde/film Gjør forsøk Presenter en påstand eller ei problemstilling Tenk-par-del … Hvordan jobbe med de ulike fasene? Diskuter fasene punkt for punkt (15 minutter) Hvordan få i gang samtalen? Motivere/engasjere elevene Få elevene til å tenke … Hvordan opprettholde samtalen? Involvere flest mulig elever Få elevene til å snakke fag Få elevene til å begrunne påstander Hvordan oppsummere samtalen? Vurder de ulike løsningene med begrunnelser Bli enige om en konklusjon Still oppfølgingsspørsmål. Gi ny informasjon eller utdypende oppgaver. Ha deloppsummeringer ved lengre samtaler. … Samle argumentene. Gjenta viktige punkter fra samtalen. Spør om elevene er enige i punktene. …

Hva betyr det at noe er levende? 30 minutter

Et konkret eksempel Gjennom de neste arkene skal dere jobbe med et konkret eksempel på en faglig samtale. Lederen av samlinga er i lærerrollen, mens resten er i elevrollen og samarbeider to og to.

Hvordan få i gang en faglig samtale? Problemstillinga er: Hva betyr det at noe er levende? Del ut A-bildene. Klipp ut bildene og sorter dem i levende og ikke-levende.

A1 – plastbiter A2 – steiner A3 – hval A4 – fugl A5 – løvetann A6 – robot på mars A7 – fluesopp A8 – penger A9 – glassmanet

Ikke levende Levende

Hvordan opprettholde en faglig samtale? Oppfølgingsspørsmål til parene: Hvorfor plasserte dere bildene slik? Hvilke bevis kan vi bruke for å si om noe er levende? Er det noe vi kan observere på bildene som forteller oss at noe er levende? Noen kjennetegn som kan brukes som bevis?

Ikke levende Levende fugl plastbiter fluesopp steiner løvetann hval robot løvetann hval penger glassmanet

Hvordan opprettholde en faglig samtale? Deloppsummering: Foreslå kjennetegn på det som er levende. Sammenlign disse med vanlige kjennetegn: Alle levende organismer tar opp næringsstoffer, kvitter seg med avfallsstoffer har gassutveksling («puster») vokser formerer seg beveger seg sanser og reagerer på forandringer i omgivelsene

Hvordan opprettholde en faglig samtale? Del ut B-bildene. Ny informasjon/oppgave: Klipp ut og sorter B-bildene ut fra kjennetegn på det som er levende.

B1 – ild B2 – frø B3 – menneskerobot B4 – bakterier B6 – vissent løv B5 – gjær B7 – lav B8 – løk B9 – elv

Hvordan opprettholde en faglig samtale? Deloppsummering: Hvilke bilder var vanskelige å bli enige om? Trenger vi flere kategorier?

Ikke levende Levende Er levende Har vært levende

Hvordan oppsummere en faglig samtale? Vi har brukt bevis for å si noe om hva som er levende og ikke. Vi kan dele inn kategoriene på ulike måter, og det er fortsatt diskusjon om hva som kjennetegner om noe er levende eller ikke. Kjennetegnene på liv stemmer ganske godt på ild, selv om ild ikke er levende. Vi trenger derfor flere kjennetegn på det som er levende. Et slikt kjennetegn er at alt levende er bygd opp av ei eller flere celler. Tips: Se resten av undervisningsopplegget på naturfag.no/celler

Tenk først, diskuter i plenum Hvordan la denne aktiviteten til rette for de tre fasene i en faglig samtale? Få i gang samtalen Opprettholde samtalen Oppsummere samtalen

Planlegg egen undervisning 20 minutter

Planlegg egen undervisning Planlegg en faglig samtale med elevene om et bestemt tema. Tenk gjennom hva du vil oppnå med samtalen. Forbered de tre fasene: Få i gang samtalen Opprettholde samtalen Oppsummere samtalen Se refleksjonsspørsmål på neste side.

Refleksjon under og etter utprøving Hva var det faglige målet med samtalen? Hvordan fikk du i gang samtalen? Hvordan involverte du elevene og opprettholdt samtalen? Hvordan oppsummerte du samtalen?

Faser i faglige samtaler D – Etterarbeid Modul 2 Faser i faglige samtaler D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan få i gang, opprettholde og oppsummere en faglig samtale med elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum Totalt 40 minutter

Del erfaringer Diskuter i grupper (20 minutter): Del erfaringer fra utprøvinga. Ta utgangspunkt i refleksjonsspørsmålene: Hva var det faglige målet med samtalen? Hvordan fikk du i gang samtalen? Hvordan involverte du elevene og opprettholdt samtalen? Hvordan oppsummerte du samtalen? Hver gruppe skal notere tre tips. Oppsummer i plenum (20 minutter): Del de tre tipsene med de andre.

Eli Munkebye: Den utforskende samtalen, Naturfag 2/2016 Kilder Eli Munkebye: Den utforskende samtalen, Naturfag 2/2016