Fra valg til læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Arbeidsdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Hva er hensikten med karriereveiledning?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
SOSIAL KAPITAL.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Komité 3 i Svolvær September 2010 Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
IPv6 in the Norwegian public sector
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
The Norwegian Hydrografic Pilot
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Økonomiske forutsetninger
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Karrieresenter Hedmark
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forvaltningsrevisjon
Communication and information about Spina bifida
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
The Norwegian Centre for ICT in education
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
Fra valg til læring.
The courts February 2018 Court Administration.
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fra valg til læring

Karrierekompetanser De kompetansene som den enkelte skal utvikle. Dette er kompetanser til å forstå og utvikle seg selv, utforske livet, læring og arbeid. Det handler også om å håndtere liv, læring og arbeid i forandringer og overganger. En har oppmerksomhet på hva en gjør, men også hva en faktisk kan gjøre, og på at den enkelte formes via sin livsførsel og sine handlinger og samtidig påvirker egne fremtidsmuligheter.

Karrierelæring Den læringen som knytter seg til utvikling av karrierekompetanse, læringsprosessen. Karrierelæring kan foregå både som del av et organisert opplegg og som noe uformelt i påvirkning av familie, venner og andre viktige personer rundt en.

Karriereundervisning Den undervisningen som er skrevet inn i et pensum og som har fokus på læring og progresjon i forhold til å nå bestemte mål. Dette er det skolen som har ansvaret for å gjennomføre og innholdet er definert gjennom målene i læreplanen. Utdanningsvalg er en komponent i dette, men karriereutdanningen som helhet er hele skolen sitt ansvar.

Karriereveiledning En innsats som har fokus på at den enkelte forholder seg til seg selv, blir i stand til å treffe beslutninger og tilrettelegge egen tilværelse. I skolen er det kanskje slik at rådgiver er den som gir karriereveiledning, men læreren i utdanningsvalg er like sentral i dette. Utenfor skolen er det ofte veiledningsinstitusjoner som har ansvaret for denne innsatsen. Både i karriereveiledning og karriereutdanning må det legges til rette for karrierelæring.

Karriereveiledning Career guidance refers to services and activities intended to assist individuals, of any age and at any point throughout their lives, to make educational, training and occupational choices and to manage their careers. Such services may be found in schools, universities and colleges, in training institutions, in public employment services, in the workplace, in the voluntary or community sector and in the private sector. The activities may take place on an individual or group basis, and may be face-to-face or at a distance (including help lines and web-based services). They include career information provision (in print, ICT-based and other forms), assessment and self-assessment tools, counseling interviews, career education programmes (to help individuals develop their self awareness, opportunity awareness, and career management skills), taster programmes (to sample options before choosing them), work search programmes, and transition services. Career Guidance A handbook for policy makers OECD 2004

Karriereveiledning Karriereveiledning støtter individer og grupper i å oppdage mer om arbeid, liv og læring og til å reflektere over sin plass i verden og planlegge for fremtiden. Sentralt her er å utvikle individets og fellesskapets evne til å analysere og problematisere antagelser og maktrelasjoner, å arbeide med nettverk, bygge gjensidig forståelse og fellesskaper og å skape nye og delte muligheter. Det bemyndiger individer og grupper til å arbeide seg fremover i verden slik den er og til å se for seg en verden slik den kan komme til å bli.  Karriereveiledning kan ta en hel rekke former og trekke grunnlag fra mange teoretiske tradisjoner. Men i kjernen er det en meningsfull læringsmulighet som støtter individer og grupper i å vurdere og revurdere arbeid, liv og læring i lys av ny informasjon og nye erfaringer og til å handle både individuelt og kollektivt som et resultat av dette.    Career Guidance for Social Justice: Contesting Neoliberalism Edited by Tristram Hooley, Ronald Sultana, Rie Thomsen, 2017