Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Endringer, læring og robusthet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Endringer, læring og robusthet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Endringer, læring og robusthet
Arne Jarl Ringstad

2 Organisatoriske endringer
Individuell læring Sikker arbeidsutførelse Større endrnger som medfører endinger i arbeidsoppgaver, arbeidssted, rapporteringslinjer, To typer læring – emosjonell og kognitiv Oerasjonell barriere: En sikkerhetskritisk oppgave som utføres av en person eller en gruppe personer, som realiserer en eller flere barrierefunksjoner.

3 Kübler-Ross kurven Ytelse Integrering Benekting
Endringer kan kan utløse sterke emosjoner Endringer kan påvirke ansattes ytelse Mennesker er svært tilpasningsdyktige Aksept Endring Sjokk Frustrasjon Utprøving Depresjon Tid

4 Endringsomfang og ytelse
Læring: Relativt varig endring i arferd som et resultat av erfaring Mestring Individuelle og endringsrelaterte forskjeller -Endring som vekst - Hvoran unngå å ”trille utfor” – emdringstaken så høy at ansattes kompetanse ikke strekker til, svekkelse av operasjonelle barrierer Passivitet Panikk Endringsomfang

5 Direkte og indirekte effekter
Direkte, emosjonell effekt Arbeids- mengde Organi- sering Kompe- tanse Arbeids- sted

6 Kompetanse - to veier til sikker arbeidsutførelse
Våre ansatte vet hvordan arbeidet skal utføres sikkert Vårt styringssystem forteller hvordan arbeidet skal utføres sikkert Pendelbevegelse mellom disse to strategiene historisk sett. Nå: et klart fokus på ansatte. Mer detaljert styringssystem kan robustgjøre en organisasjon som undergår store endringer. Dette er en lite aktuell vei for vår bransje i dag  avhengig av å tilrettelegge for at ansatte har den nødvendige kompetansen. Spesialtilpasning Standardisering Hurtig og fleksibelt Robust og tregt Sårbarhet Byråkratisering

7 Endring, læring og sikker arbeidsutførelse
Endringer fører til læring Læringen vil inneholde både emosjonelle og kompetansemessige komponenter Læringen kan være positiv eller negativ mht sikker arbeidsutførelse Positive effekter er mest sannsynlige hvis Endringsomfanget er håndterbart Endringene virker rimelige og forståelige Endringer blir gjennomført på en respektfull og åpen måte Indirekte effekter av endringene fanges opp og håndteres

8 Endringer, læring og robusthet
Arne Jarl Ringstad © Statoil ASA This presentation, including the contents and arrangement of the contents of each individual page or the collection of the pages, are owned by Statoil. Copyright to all material including, but not limited to, written material, photographs, drawings, images, tables and data remains the property of Statoil. All rights reserved. Any other kind of use, reproduction, translation, adaption, arrangement, any other alteration, distribution or storage of this presentation, in whole or in part, without the prior written permission of Statoil is prohibited. The information contained in this presentation may not be accurate, up to date or applicable to the circumstances of any particular case, despite our efforts. Statoil cannot accept any liability for any inaccuracies or omissions.


Laste ned ppt "Endringer, læring og robusthet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google