Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Å skrive akademisk Formelle krav.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
På tide å tenke på masteroppgave!. Hovedpunkter i opplegget for Masterskolen (FINF4002) Fra nå og i de neste 2 månedene bør dere tenke grundig på mulige.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prosjekt og forskningsrapport
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk Dag Wiese Schartum

Generelt Det går en linje fra FINF4022 FINF4031  FINF5002 Kan gjerne/bør skrive masteroppgave med bakgrunn i semester- oppgaven (FINF4031) Behøver ikke beholde akkurat samme tema og problemstillinger; kan bruke aspekter fra semesteroppgaven, men kan også helt skifte tema (selv om det kan være lurt å unngå) Må uansett skrive ny tekst: Ikke klipp og lim Bruk eventuelt semesteroppgaven som 1) litteratur, og 2) som en bakgrunn som har gitt deg generelle innsikter, oversikt mv. som gjør at det blir lettere å skrive masteroppgaven, eller som har gjort at du skjønner hva du må styre unna!

Masteroppgaver i forvaltningsinformatikk bør: ha et omfang på 35 – 50 sider, og ikke overstige 28.000 ord (inklusive fotnoter og litteratur- og kildeliste).Veileder kan god-kjenne avvik fra denne rammen; utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid utført på en forskningsetisk forsvarlig måte; inneholde en avgrenset, tydelig, fruktbar og forskbar forvaltningsinformatisk problemstilling, dvs. en problemstilling som kombinerer minst to av følgende tre perspektiver: juridiske, informatiske og samfunnsvitenskapelige; inneholde drøftelser av egne forskningsmetoder med vekt på diskusjon av problemer og usikkerheter knyttet til gjennomføring av det metodiske opplegget, og den mulige betydningen av dette for funnene i undersøkelsene; inneholde anvendelse av relevant teori. I oppgaver som ikke har teoretiske problemstillinger, er det ikke krav om redegjørelse for teori ut over det som kreves for teorianvendelsen; inneholde redegjørelse for og drøfting av egne funn. Eksisterer det andre undersøkelser som belyser samme eller nært beslektet problemstilling, skal egne resultater drøftes opp mot disse undersøkelsene; ha en konklusjon som forholder seg til problemstillingene. En del av konklusjonen kan gjerne være begrunnet kritikk av den teori som er anvendt, og reformforslag med bakgrunn i resultatene fra de undersøkelser som er gjort.

Ta utgangspunkt i nyheter, pågående debatt e.l. Forskningsstatus kan være eget punkt, men kan også integreres i diskusjonen av problemstillingene Generelt om ditt metodisk opplegg her + om selve gjennomføringen mv i 3.3. Skal ikke være om metode generelt Også ellers kan det være lurt å «ta leseren i hånden» og forklare hva du gjør og hvorfor I kap.2 kan du introdusere alle teoretiske perspektiver + eventuelle rettslige rammer, tilstrekkelig til at de kan utdypes og anvendes i den grad drøftelsene i kap. 3 gjør det nødvendig Det er grunn til å anbefale at oppgaven skrives på basis av et case som gjør at du må «ut i verden». Undersøkelsen kan imidlertid også primært bestå i dokument-/tekstanalyser mv Problemst.: Trekke inn, utdype og anvende teori, rettslig regulering mv. som er introdusert i kap. 3. Mulig intern disposisjon: Funn/faktum  utdypende redegjørelse, jf kap. 3  drøfting av funn/faktum i lys av teori mv. jf. kap. 3  delkonklusjon som inngår i samlet drøftelse i avsnitt 3.6 Mulig å gå «opp ett hakk» mht. funn (mulighet for generalisering?); ny innsikt; refleksjon rundt prosessene knyttet til masterarbeidet mv. En perfekt avslutning kan være å diskutere og kritisere anvendt teori, eventuelt foreslå endring og supplering av teori.

Valg av veileder og veiledningens innhold og form Hver student blir tildelt en veileder, fortrinnsvis en av forskerne knyttet til SERI/AFIN Studenten kan likevel foreslå en annen veileder, men SERI har ikke midler til å lønne en ekstern person Veiledningen skal minst inneholde støtte til å formulere problemstilling, litteratur- og kildesøk, disponering, metodiske spørsmål og språklig rettledning Veileder skal dessuten være studentens diskusjonspartner og skal gi synspunkter som er til hjelp for studenten ved utprøving av resonnementer og argumentasjon Veiledningen kan skje ved hjelp av ulike veiledningsmetoder, herunder individuell veiledning, fellesveiledning og veiledningsseminarer Foreslår at vi setter av tid til to fellesveiledninger tidlig i semesteret (slutten av januar, begynnelsen av februar), som vi bruker ved behov For øvrig individuell, behovsstyrt veiledning etter nærmere avtaler mellom student og veileder

Veiledningens varighet, hyppighet og progresjon Hver student har til sammen krav på 15 timer veiledning på masteroppgaven. I disse timetallene er det inkludert tid til forberedelse til veiledningsmøter. For hver gang med fellesveiledning eller veiledningsseminar som veileder oppfordrer studenten til å være med på, belastes det et forbruk på ½ time. Studenten har krav på veiledning med den hyppighet som studenten selv finner ønskelig. Veiledningen følger i utgangspunktet den progresjon som studenten selv velger. Dersom veileder mener det er nødvendig, kan han kreve at det settes opp en gjennomføringsplan som studenten må forholde seg til. Veiledningen tar normalt utgangspunkt i studentens disposisjon, manuskript, notat eller lignende. Veileder kan fastsette hva studenten skal gjøre fram til neste veiledning og kan angi med hvilken frist skriftlig materiale må foreligge før en veiledningstime. Dersom studenten eller veileder ikke er i stand til å overholde avtalte frister skal de straks gi beskjed og ta initiativ til at ny avtale kan inngås. Masteroppgaven bør leveres til sensur når veileder har gitt sin støtte til dette, men kan også leveres uten at slik støtte er gitt. Frist for innlevering av masteroppgave (FINF5002) er 15. mai 2019.