SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Forventninger og videre arbeid…...
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Den Norske Skolen i London
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Rune Nilsen prorektor.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Utvikling av apper til naturfagundervisning
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Ungdomstrinn i utvikling
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Senter for læring og utdanning
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele UiO, erfaringsutveksling, etc) - Kompetanseutvikling (basiskompetanse for nyansatte, påbyggingstilbud for «erfarne»)

Integrering av førsteårsstudentene Utfordringer: Frafall Overgangen videregående – universitetet Mange studenter – hvordan følge dem opp? Hva kan gjøres: Øke studentengasjement og involvering Stimulere til et godt læringsmiljø (faglig/sosialt) Integrering av studentene i fagmiljøet

Innføringsemner: Innføring i faget og dets arbeidsmåter - og i det å studere? To sider av samme sak

Idé: workshop for å videreutvikle emnedesignet og undervisningen slik at disse bedre støtter studentenes utvikling av gode arbeidsmåter og studiestrategier Ressurser: Universitetspedagogikk Læring, undervisning og emnedesign Universitetsbiblioteket Hvordan lære å jobbe med ulike kilder og med akademisk skriving? Digital kompetanse Hvilke relevante digitale verktøy er tilgjengelig

Arbeid i 3 trinn I. Workshop dag 1: Konkretisering av utfordringer og mulige løsninger II. Mellomarbeid: Revidere emnebeskrivelse m.m. III. Workshop dag 2: (ca 2 uker senere): Videre arbeid med revidering

…og evt. forskning på dette utviklingsarbeidet