Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Noen utfordringer for skolene
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Tilfredshetsundersøkelen 2009 Campusstudenter. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilfredshetsundersøkelsen spørsmål delt inn i fire tema:  Faglige.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Vårt behov for studiesenteraktører
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
5.og 6.studieår i ny studieplan
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Senter for læring og utdanning
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Studiebarometeret
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder

Bachelor i sykepleie på 5 studiesteder med 2 studieplaner: Vesterålen – 40 deltidsstudenter Bodø – 120 heltidsstudenter Mo i Rana – 70 heltidsstudenter Namsos – 100 heltidsstudenter Levanger – 140 heltidsstudenter Felles studieplan: 1. Levanger og Namsos 2. Mo i Rana, Bodø og Vesterålen

Studiested (5) Spesialisthelsetjenesten (8) = røde prikker Kommunehelsetjenesten (svært mange i institusjon og hjemmesykepleie) = grønne prikker Mo i Rana Stokmarknes Bodø Levanger Namsos

ALLE FAKTORENE MÅ TAS MED I KVALITETSARBEIDET Hvordan måle kvalitet? Evaluering av emner Forskningsbasert undervisning Pedagogiske metoder Tydelige læringsutbytter Personalkompetanse Pensumlitteratur Praksisplasser Møte med studenttillitsvalgte Studiebarometeret Karakterer Antall studenter som fullfører studiet Renommé / rykte ALLE FAKTORENE MÅ TAS MED I KVALITETSARBEIDET

Lik kvalitet Felles studieplan Tydelige læringsutbytter på emnene Sammenheng mellom pedagogiske metoder og vurderingsformer Realistisk ressursramme (budsjett, kompetanse, fasiliteter) Lik evaluering av emner (skjema, tidspunkt) Gode lærende miljø (gode rollemodeller, tydelig organisering, skape rom for konstruktiv kritikk og stadig være opptatt av utvikling)

Viktig arbeid som er gjennomført Viktig arbeid som er gjennomført. To dagers ledersamling for FSH med tema: Utdanningskvalitet Følgende tema ble diskutert: Hvorfor skal vi drive systematisk kvalitetsarbeid? Hvorfor skal vi etablere kvalitetskultur? Hva kjennetegner FSH sin kvalitetskultur? Hvordan skal vi utvikle en felles kvalitetskultur ved FSH? Hvordan dokumentere kvalitetsarbeid? Ansvar og roller i forbedringssløyfen – hvordan fullføre prosesser? Hvordan dokumentere og kommunisere evalueringsarbeid til studenter og ansatte

To dagers ledersamling for FSH med tema: Utdanningskvalitet forts. Hvordan brukes studiebarometeret og emneevaluering til forbedring/endring? Hvordan kvalitetssikre studieprogramdesign? Hvordan sikre og dokumentere forskningsbasert utdanning på studieprogramnivå? Hvordan sikre og riktig vitenskapelig og pedagogisk kompetanse? Hvordan sikre lik kvalitet og veiledning av studenter mellom studiesteder? Hvordan sikre ansatte med «fersk» kunnskap fra praksisfeltet? Hvordan videreutvikle kvalitet i internasjonal utveksling?

Dette er samlingen for gode innspill: Lik kvalitet samt hensiktsmessig – riktig, god og trygg kvalitet på de sykepleierne fremtidens helsetjeneste trenger