Segmentering og målgruppetenkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

Målgrupper og segmentering
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
Oppsummering MRK
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Strategisk ledelse, STR 9634
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Nasjonal digital læringsarena
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Gamification Innleveringsfrist 31. august.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Samarbeid om praksisplasser (IA-plasser) i Statsbygg rådgiver Harald Torsvik, NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Prosjekt Etterbruk av skolebygg Felles oppstartmøte for arbeidsgruppene onsdag Agenda:  Presentasjon av organiseringa av prosjektet  Presentasjon.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Opplevelsesfokus og mer kunnskap er nøkler!
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Hundetrening skole Levert av:
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
Flere lesere, flere muligheter
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Proporsjonale størrelser
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Analyser – eksterne for valgt kategori
Posisjonering og differensiering
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Segmentering og målgruppetenkning Kapittel 8

Dagens tekst: Om segmenter og målgrupper Identifisering av segmenter Hvordan velge de mest attraktive målgrupper

Segmentering Fordi et marked består av så mange forskjellige kunder er det ikke hensiktsmessig å prøve å henvende seg til alle sammen. Segmentering er å dele et totalmarked opp i mindre enheter slik at kundenes karakteristika er like innad i segmentet. Det viktigste er at de har samme behov. Det er ikke alltid at man på en enkel måte kan identifisere segmenter i et marked. Dette fordi kundene kan være: For homogene, dvs. at det er liten forskjell mellom kundene For heterogene, dvs. at det er vanskelig å finne individer som er like Samlet i klynger, dvs. at det finnes grupper innad i segmentet som danner naturlige segmenter.

Figure 8-1: Basic Market-Preference Patterns

Tre sammenhengende prosesser: Dagens økt Økt 4

Hvordan henger dette sammen? Analyse Intern og ekstern, utstrakt innsamling av markedsinformasjon Valg som innebærer: Segmentering Inndeling av totalmarkedet i delmarkeder = segmenter Segmenter er internt homogene og eksternt heterogene Aktører i ett segment skal reagere likt på markedsstimuli, ellers er det ikke hensiktsmessig å behandle ett segment ulikt et annet Utvelgelse (targeting) Prioritering og utvelgelse av hvilke segment man skal betjene Posisjonere Utvikling av en markedsposisjon med utgangspunkt i de produktattributter som er viktige og avgjørende for segmentet Utvikle markedsmiks Lede og kontrollere prosess

Table 8.3: Steps in the Segmentation Process Description 1. Needs-Based Segmentation 2. Segment Identification 3. Segment Attractiveness 4. Segment Profitability Step 5-7 kommer vi tilbake til i senere forelesninger

Segmenteringsbaser Geografi Demografi Psykografi Atferd Land, region, fylke, kommune, by Klima, befolkingstetthet, natur Demografi Alder, kjønn, familiestørrelse, livssyklus, utdanning, inntekt, religion, rase, nasjonalitet..... Psykografi Innedeling basert på sosial klasse, livsstil og/eller personlighets-egenskaper For personlighet: Hvilken del av individets personlighet hensyntas Match mellom merkepersonlighet og individets personlighet Atferd Kjøps-/brukssituasjoner Nytte etterspurt fra produktet eller –kategorien Lojalitetsstatus, bruksrate++

Utvelgelse: - Kriterier for valg: Lønnsomhet Handlingsmulighet

Målgruppeutvelgelse Å identifisere ulike segmenter er en ting, men å velge hvilke man skal konsentrere seg om er vel så viktig. 5 muligheter: Konsentrere seg om ett segment (single-segment concentration) Spesialisere seg i selektivt utvalgte segmenter (selective specialization) Spesialisere seg på produktgruppe (product specialization) Spesialisere seg på delmarked (market spesialization) Dekke hele markedet (full market coverage) Differensiert markedsføring Udifferensiert markedsføring

Men hva skal vi gjøre i segmentet? Vi har nå sett på hva segmenter er, hvorfor segmentering er viktig, ulike krav til segmenter, og hvorfor bedrifter er så opptatt av ulike målgrupper. Neste gang skal vi se på hvordan bedriften kan finne sin egen posisjon i dette segmentet, og hvordan man kan skille seg fra andre bedrifter. Neste økt dreier seg om Posisjonering og differensiering. Til neste gang: Les kapittel 9 og 10