Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Layout - utforming - design i
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Dagsaktuell undervisning
REKLAME.
Sammensatte tekster: Photo Story
Maja Michelsen Norsk november 2010
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Sammensatte tekster.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
som lingvistisk disciplin
Sammensatte tekster.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Gro Dahle: «Blå amason»
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME.
| Samansette tekstar.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 7: Ord og bilete
| Samansette tekstar.
Enkel innføring i reklame
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Omsetjing og vurdering
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Lyrikk og poetisk språk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål Mål for undervisningen er at elevene skal kunne kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk, design, og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde © MorgueFile.com

Innledning Reklame Reklame Reklame: av latin reclamare: å rope Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame Reklame Innledning Reklame: av latin reclamare: å rope Reklame er overalt, du ser det hele tiden og virkemidlene gjør at en ofte legger merke til reklamen Reklame kan defineres som en kunngjøring, som skrikes ut for å henlede oppmerksomheten din på en vare, en forretning, et sted, en holdning eller liknende. Oftest kommersiell, men kan også være informativ reklame Kan ha form som annonse, brosjyre, avis osv. , i tillegg til de mer vanlige Virkemidlene = reklamens stoppeffekt

Reklamespråket Reklame Virkemidler i reklamespråket: Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame Reklamespråket Virkemidler i reklamespråket: Appellativ språkfunksjon Direkte henvendelse (du og dere) Imperativer Plussord Gjentakelser Kontraster Rim, rytme og slagord Påstander Åpen og skjult argumentasjon

AIDA – en lest å lage reklame etter Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame AIDA – en lest å lage reklame etter Reklametekster bygd opp etter AIDA-prinsippet Attention – oppmerksomhet. Reklamen skal vekke oppmerksomhet Interest – interesse. Reklamen skal vekke interesse Desire – begjær. Reklamen skal vekke et behov Action – handling. Reklamen skal føre til handling (kjøp f.eks.)

En kan reklamere for mye, men ikke alt Panorama Vg1 Kap. 6: Sammensatte tekster Reklame En kan reklamere for mye, men ikke alt Markedsføringsloven styrer hva du kan reklamere for Skal hindre negative utslag av reklame Sørge for sunn konkurranse Hindrer reklame for tobakk, alkohol, reklame rettet mot barn og reklame som bryter prinsippet om likestilling Å tolke reklame – en mulig oppskrift Se ”kurs” i hvordan tolke reklame på side 141/238