Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Samarbeidsmøte for GLSM
Samarbeidsmøte for TOS-fag Informasjon for praksissteder Pilestredet/Informasjon-for-praksissteder.
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Organiseringen av 8-ukers praksis
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
Digitale hjelpemidler i Færder-skolen
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Grunnlaget for innspillet
Masterprogram i sykepleie
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Brukarundersøkjing Fokusområder:
Nettverksledersamling
Velkommen!.
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Studieåret dager praksis UKE 42 og 43 & 4 og 5
Praksis GLU14 Praksisuker: 44 og 45.
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Tilbakemeldinger som fremmer læring
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
På hvilken måte kan Uniped bidra til å sikre god kvalitet på undervisningen ved UiS? Peke på 3 forhold:
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
montessoriforbundet, februar 2018
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Den matematiske samtalen
Innledning om KFF-KSS.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – Intensiv opplæring
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer Hvis det planlegges å gi «fare for ikke bestått» praksis Kontakt HiOA så raskt som mulig (praksiskoordinator) Representant fra HiOA kommer ut til praksisskolen for å bistå med vurderinga Frist midtveis for å gi studentene mulighet til å vise framgang og bestå praksis Hva hvis noe spesielt skjer etter fristen? Fare for ikke bestått kan gis, men praksis må forlenges

Bygget opp etter Kvalifikasjonsrammeverket med læringsutbyttebeskrivelser under alle emnene: Kunnskap Ferdighet Generell kompetanse I programplanen under organisering og arbeidsmåter - eget kapittel med profesjonstemaer og om praksis 03.01.2019

Oppbygging - 4 emner av 15 studiepoeng - 4 uker veileda praksis i 1 Oppbygging - 4 emner av 15 studiepoeng - 4 uker veileda praksis i 1. studieår 1. år: Emne 1: Lærarrolla og begynnaropplæring i matematikk og norsk Emne 2: Vurdering og tilpassa opplæring i matematikk og norsk 2. år Emne 3: Norsk fordjuping Emne 4: Matematikk fordjuping

Profesjonstemaene er operasjonalisert i vurderingsrapporten for praksisperioden: Lærarens oppgåver i tråd med lover og forskrifter: - utviklingssamtale - samtale med føresette Planlegging og gjennomføring av undervisning: - års- og periodeplanlegging - undervisningsplanlegging - arbeidsmåtar - læremiddel/bruk av IKT Observasjon som pedagogisk reiskap Klasseleiing: - tilretteleggje og leie læringsarbeidet til elevane Vurdering: - ulike vurderingsformer