Sikkerhetsmøte i flyklubben

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Advertisements

Landinger og Avganger.
Landingsteknikker.
Programmering av radio (oppsett for War-birds) 6. November 2012 Thore.
Krav til modellflybevis
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
”Styringsteknikk og observasjon” Forslag til ny leksjon 6 Jan Erik Dietrichson Februar 2008.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Sikkerhetsmøte i flyklubben
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Hjelp til barnehagelærere
Familieråd En for alle, alle for en
Nysgjerrigpermetoden
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Grunnleggende om veiledning
Misjonsrapport oktober 2016
Gang.
Jomfrusjekk.
24 november 2017 Elisabeth Wold
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Anbefalt løype klubbrennene 2011
Velkommen til PowerPoint
Om å disponere masteroppgaver
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Studentenes IKT-hverdag
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Brukermanual for Livportalen
Livsstilsendring Uke 6.
Periodeplan for Januar 2019
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Vi har følgende temaer:
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Eine og Andri på viktig oppdrag
Jesu budskap og eksempel
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Livsstilsendring Uke 6.
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetsmøte i flyklubben Sving fra base til finale – fokus!

Base til finale – fokus! Et typisk scenario TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! Her er hva som kan skje: Du overskyter finalen (flyr over rullebanens forlengende senterlinje) De fleste har gjort dette Skjer det pga medvind på base? (se figur) Eller skjer det rett og slett pga dårlig beregning av svingen? Kanskje distraksjon – du ser etter andre fly, det er mye prat på frekvensen etc. Uansett oppdager du at du er i ferd med å overskyte finalen TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! Du øker krengningen ....for ikke å overskyte finalen eller; ....for å begrense overskyting av finalen når dette er et faktum Før du vet ordet av det har du øket krengningen og øket bakoverpresset på stikka Du har nå et potensiale til å havne i en stall i forsøket på å ikke overskyte finalen TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! Du ser at du allikevel overskyter med den økte krengningen og øker derfor sideror input (bunnror) Bunnror – altså mer venstre ror i en venstre sving eller mer høyre ror i en høyre sving Pga krengningen vil dette føre til at nesen på flyet kommer enda lavere Du drar mer i stikka for å kompensere Krengningen øker pga siderorutslaget og du gir motsatt balanseror for å kontrollere krengningen Problemet løst? Nei, flyet starter en ”skid” (ut av svingen) med kula langt ut mot ”yttervinge” TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! KRYSSKONTROLL (se neste figur). Du flyr nå med motsatt sideror i forhold til balanseror Du er i sving til finale og du er i nedstigning ..fremdeles i et forsøk på å komme inn på forlenget senterlinje ..og fremdeles nærmere en stall/flikk med kryssede ror ...nå mindre enn 500 fot over bakken TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! Du ser heldigvis hva som er i ferd med å skje og avbryter innflygingen Du øker turtall som nødvendig (max hvis behov) ..samtidig som du starter stigning og etablerer koordinert flyging Du kaller selvsagt go around på frekvensen hvis det er nyttig for trafikkbildet Denne innflygingen fungerte ikke, men du kan dra erfaring fra opplevelsen og fortelle andre om den TWR, Feb 2017

Sving fra base til finale – fokus! Hva gjør vi for å unngå dette? Planlegg både sving til base og sving til finale med bruk av max 15-20 grader krengning Ta hensyn til vindretning og styrke i forhold til når svingen til finale skal påbegynnes (vil den aktuelle vinden føre til overskyting eller underskyting av finalen?) Inkluder også ”kula” i din instrument cross-sjekk sammen med hastighet og høyde Med andre ord - fly koordinert (med unntak av planlagt sideglidning) Avgjørelsen om å avbryte innflygingen og gå rundt er ikke et nederlag – det viser bare god airmanship TWR, Feb 2017

TAKK ! SPØRSMÅL? TWR, Feb 2017