Ledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
- handlinger og holdninger
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Diabeteskofferansen Ledere
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Sosiologi i barnehagen
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Grupper og gruppepsykologi
Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
DISKUSJON (å slå i stykker)
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Samhandling og kommunikasjon
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Framtidens barnehage.
AI - Kunstig Intelligens
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Motivasjon Din motivasjon
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Kvalitative forskningsmetoder
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
MAKT OG ORGANISASJONER
Transaksjonsmodellen
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
INTRO NOl-LEOOS Dette prosjektet (prosjekt nr NO1-LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Lederstiler.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Skranker i arbeidslivet
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Hendelselseshåndtering
Kapittel 8 Roller og normer
VEIEN TIL LEDELSE Temasamling Min lederhverdag.
Kilder.
1. Dette hørte jeg er viktig når vi skal plante nye menigheter!
Kapittel 1 Helse og sykdom
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tverrfaglige tema.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse

Hva er ledelse? En prosess mellom en leder og andre individer som påvirker hverandre i en eller annen sosial sammenheng for å nå et felles mål Ledelse dreier seg i stor grad om påvirkning og å nå mål Ledelse krever kompetanse: Evne og fagkunnskap God mellommenneskelig forståelse Fleksibilitet Klare å ha et helhetlig perspektiv

Fire funksjoner i ledelse

Hvem blir ledere? Sentrale egenskaper er alminnelig høy intelligens, utadvendthet, verbal dyktighet, handlekraft og kreativitet Evne til å ta hensyn til de meninger som rår i gruppen Evne til å fordele roller og ordne opp i konflikter God organiseringsevne