Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kapittel 9 Evaluering av alternativ Fred Wenstøp.
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Strategiplan
PRAKTISKE OPPGAVER.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Øvelser med kommunal kriseledelse
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Håndtere endringer i organisasjonen
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Erfaringer med bruk av NS 8435
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kapittel 7: Hypoteseprøving
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Forsterkningstiltak fosterhjem
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Forelesning nr. 5 Kapittel 4: Statistisk metode
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Kapittel 5: Andre lønnsomhetsmetoder
Bra for legen – bra for pasienten
Kapittel 5: Andre lønnsomhetsmetoder
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vinmonopolets visjon http://www.vinmonopolet.no/ (16.01.02) Bakgrunn (2002) Omsetning 7,3 milliarder NOK 1087 ansatte Staten som eneeier hadde en avkastning på 17% Visjon: Vinmonopolet til beste for alle. Visjonen innebærer en forpliktelse om å være en kvalitetsleverandør av vin, brennevin og sterkøl og samtidig bidra til å nå samfunnets mål i alkoholpolitikken 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vinmonopolets mål http://www.vinmonopolet.no/ (16.01.02) Bidra til å begrense det totale alkoholkonsumet i Norge Dekke faktisk etterspørsel etter alkoholholdige varer By sine kunder høy kvalitet på varer og tjenester Gi sine kunder forbedret tilgjengelighet og ta markedsandeler fra smugling og hjemmebrenning Sikre grossistene markedsadgang og like vilkår Drive rasjonelt og kostnadseffektivt for å sikre selskapets lønnsomhet og fremtid Utvikle en organisasjon som gir trygge og stimulerende arbeidsplasser og som viser evne til løpende utvikling gjennom omstilling og forbedring. 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vinmonopolet Strategisk målhierarki 01/01/2019 Fred Wenstøp

Problemstilling Vinmonopolet har en butikk med grunnsortiment og disksalg som skal flyttes til et nytt lokale på stedet. De har valget mellom å beholde samme type butikk, eller å gå over til hovedsortiment eller fullsortiment. De kan dessuten velge mellom selvbetjening og disk Antall gjensidig utelukkende alternativ: 3x2=6 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vinmonopolet Målhierarki for problemstillingen 01/01/2019 Fred Wenstøp

Strategisk analyse Intern analyse – styrker og svakheter Ressurser Kompetanse Konkurranseevne Ekstern analyse – muligheter og trusler Konkurransearena Interessentanalyse Hensikten med den strategiske analysen er å fremskaffe informasjon som kaster lys over mulige konsekvenser av valget 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vinmonopolet Konsekvenstabell 01/01/2019 Fred Wenstøp

Vektlegging av resultatmål Enkel metode Ranger først resultamålene etter viktighet Rangering er enklere enn vektlegging og gir en pekepinn om størrelsen på vektene Deretter: Direkte vektlegging Beslutningstager fordeler etter skjønn 100 vektenheter på de ulike resultatmålene Dette forutsetter at beslutningstager bruker magefølelse, dvs gjør bruk av emosjoner 01/01/2019 Fred Wenstøp

Rangering Start med å spørre beslutningstager direkte: 1: ”Hvilket kriterium synes du er viktigst?” Men dette er uklart, du mener egentlig: 2: ”Hvilket kriterium synes du er viktigst i denne problemstillingen?” Problemstillingen refererer til beslutningstabellen Den viser hvor mye som står på spill for hvert kriterium Viktighet hvor viktig kriteriet er i seg selv? hvor mye står på spill i den aktuelle problemstillingen? Helt presist: 3. ”Tenk deg at all kriteriene har sin verst mulige skåre – hvilket kriterium ville du helst skulle endres til sin beste skåre?” Når du har fått svar på dette, kan du gå videre til det nest viktigste kriteriet, og så videre. 01/01/2019 Fred Wenstøp

Rangering 1: Vinmonopolet Tabellen viser dårligste og beste skåre for hvert kriterium. ”Tenk deg at du er i en situasjon der alle skårene er dårligst, men du kan få innfridd et ønske om at ett av kriteriene får beste skåre i stedet. Hvilket skulle det være?” 01/01/2019 Fred Wenstøp

Rangering: Vinmonopolet 2 Spørsmålet er selvsagt ikke enkelt, og krever god dømmekraft av en beslutningstager med teft. ”Det ville være ganske uheldig om Vinmonopolet skulle forårsake en økning på 25% i alkoholkonsum på stedet, det hadde vært mye bedre uten økning i det hele tatt. Og dette er viktigere enn å få en økning i kundetilfredshet målt med barometret på 30%.” 01/01/2019 Fred Wenstøp

Direkte fordeling av vekter Etter rangeringen av kriteriene, har gjerne begrepet viktighet blitt klarere, og det kan være mulig å be beslutningstageren om å fordele til sammen for eksempel 100 vektenheter på kriteriene 01/01/2019 Fred Wenstøp

Normalisering av skårer For å anvende vektene må de ulike skalaene først normaliseres: Beste skåre: xb Verste: xv Eksempel: 01/01/2019 Fred Wenstøp

Resultat av normalisering 01/01/2019 Fred Wenstøp

Beregning av totalverdi Totalverdien til et alternativ = veide sum av enkeltverdiene Multipliserer de normaliserte verdiene med den tilhørende vekt og legger sammen for hvert alternativ.   V(a) = w1v1(x1) + w2v2(x2) + … + wkvk(xk) 01/01/2019 Fred Wenstøp

Til slutt Å normalisere med lineære funksjoner innebærer en forutsetning om risikonøytralitet. I praksis har beslutningstager som regel risikoaversjon,og da må det brukes krumme (konkave) funksjoner (nyttefunksjoner). Forstår beslutningstager hva vektene innebærer? Finnes det bedre metoder? Følsomhetsanalyse er viktig 01/01/2019 Fred Wenstøp