Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
NAV-kontor NAV Rogaland
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Legens rolle ved sykmelding
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Dette er Raskere tilbake
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Attføringsbedriftene og samhandlingsreformen Oslo, 31 okt 2011 Muligheter Målgrupper Seniorrådgiver Øivind Andersen.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Funksjonsvurdering og trygd
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Arbeid er førstevalget
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Inkluderende arbeidsliv sykefravær og legens rolle
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Hvordan få til IA i praksis?  Program –Nytt regelverk –HFK’s IA- strategi –Trygdeetatens statistikkverktøy –Eksempler –Diskusjon.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Kortvarig og langvarig fravær fra arbeid - Opplandstall
Brukerutvalget i NAV Telemark
Arbeid, skole og studier – viktige arenaer i kreftrehabilitering
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Trygdemedisinsk kurs Samhandling mellom NAV og fastleger.
NAV og brukere med nedsatt arbeidsevne
NAV i tall og fakta 2016.
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Oppfølging av langtidssykmeldte
Mer arbeid med ny uføretrygd?
Nettverksmøte for rådgivarar
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark

NAVs hovedprioriteringer Flere i arbeid Bedre brukermøter Økt kompetanse 01.01.2019 Side 2

Status pr 1. september 2017 Total utgiftspost i Hedmark: «Arbeid og sykdom» Utgifter: 7.173 millioner kroner Berører 25 % av befolkningen i aldersgruppen 18 – 66 år Utgiftene fordeler seg slik: Tiltakspenger 50 mill.kr. Dagpenger 325 mill.kr. Stønad til enslig mor eller far 108 mill.kr. Sykepenger 1.404 mill.kr. Arbeidsavklaringspenger 1.181 mill.kr. Uføretrygd og yrkesskade 4.090 mill.kr. Tilleggstønader tiltak, AAP og enslige 15 mill.kr. UTGIFTER KNYTTET TIL SYKDOM: 6.675 MILLIONER KRONER

Mottakere av uføretrygd under 30 år – som andel av befolkningen 18-29 år

Rolle og ansvar i brukersaker med sykdom Fastlege: NAV sin sakkyndige når det gjelder sykdom Yte legetjenester Avklare og følge opp tiltak i helsevesenet Gi innspill til partene i arbeidslivet Gi medisinske begrunnet dokumentasjon til NAV NAV Kontor: Kartlegge og avklare arbeidsmuligheter Avklare og følge opp rettigheter og plikter Bistå med virkemidler Ansvar for oppfølging av bruker ved gjennomføring av aktivitetsplan Arbeidstaker og arbeidsgiver har ansvar for å skape inkluderende arbeidsplasser

Øke fokus på muligheter på tross av hindringer Behov for bedre kartlegging: NAV kontor: hvilke ressurser, evner, ferdigheter har bruker på tross av hindringer? Fastlegene hvordan påvirker sykdom funksjon hvilke konsekvenser har sykdom for deltakelse i arbeid Hva kan den enkelte klare på tross av sykdom? Er det fortsatt mulig å delta i arbeid? Hvilke hensyn må tas? Hvilke tiltak kan bedre arbeidsmulighetene?

Fastlegene kan øke mulighetene for arbeid Skape åpninger for god dialog om arbeidsmuligheter mellom bruker/ arbeidsgiver/NAV, f.eks ved: Innspill om muligheter også ved 100% sykmelding Innspill om hvilke hensyn som bør tas ved oppstart i arbeid Synliggjøre at arbeidsrelatert aktivitet kan pågå parallelt med medisinske tiltak Hindre at bruker skylder på legen, og ansvarliggjøre pasienten

Innsatsområder – NAV i Hedmark NAV vil fortsette å håndheve aktivitetskrav Sykmeldte Mottakere av sosialstønad under 30 år Arbeidssøkere Arbeidsavklaringspenger Ungdom under 30 år – eget innsatsområde For ungdom som ikke er ordinære arbeidssøkere skal NAV gi et tilbud innen 8 ukers ledighet/passivitet Sykeliggjøring av normale reaksjoner på vanskelige livssituasjoner, øker fare for utenforskap og uføretrygd

Endrede regler for arbeidsavklaringspenger Intensjon: Behov for å oppnå raskere avklaring av arbeidsevne og øke overgang til arbeid Endringene innebærer: Strengere regler, sykdom skal være vesentlig årsak Arbeidsevne nedsatt med minst 50% Redusert maks tid fra 4 til 3 år Krav til oppfølging Innføring av lavterskel sanksjon Dette bør være tema i neste samarbeidsmøte lokalt

Gi muligheter for at alle kan delta i arbeid! Mål for dagen Dele kunnskap som betyr noe for vår veiledning og kontakt med bruker/pasient på vei tilbake i arbeid Bli bedre kjent med: Hverandre Roller og ansvar Fremme samarbeid mellom NAV og fastleger Samarbeidsmøter lokalt og på fylkesnivå Vi kan og skal utgjøre en forskjell slik at bruker får utnyttet sine muligheter Gi muligheter for at alle kan delta i arbeid!