Helgelandssykehuset HF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Videreutvikling og ny organisering
Advertisements

Spesialisthelsetjenesten i Nord-Norge
Samhandlingsreformen
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Helseberedskapskonferansen 2013
- Samhandlingsreformen –
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Fra tre til ett - hvorfor? Ortoped Michael Strehle Områdesjef kirurgi og akutt Helgelandssykehuset HF.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
STYRING OG SAMORDNING – NASJONALT SYKEHUSBYGG HF Bjørn Remen, prosjektleder Sykehusbygg.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Forberedende samtaler
Kommunal planstrategi
Bærekraftig samfunnsutvikling
Akuttkirurgi HF i Helse Nord Utvalg av data ved HSH HF
Det integrerte universitetssykehuset
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Medlemsmøtet 12. september 2014
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Møte og beslutningsplan Informasjon/kommunikasjon
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
…skal opprettholde og videreutvikle et sykehus som gir helgelendingene gode og framtidsretta spesialisthelsetjenester.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Helgelandssykehuset 2025 Status og videre prosess
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Helgelandssykehuset 2025 Status og videre prosess
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Styremøte 20. juni 2018.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

Helgelandssykehuset HF Møte med stortingsrepresentanter 25. januar 2017 Sandnessjøen

To langsiktige mål og rammebetingelsene: Sikre helgelendingene gode spesialisthelsetjenester nærmest mulig der de bor (minst like mye som i dag) Sikre god rekruttering av legespesialister og annet kritisk helsepersonell (ikke minst lokale helter)

Helseforetaket – og geografien.. Under 80.000 innbyggere 17 kommuner 100 bebodde øyer uten fast veiforbindelse Vanskelig tilgjengelige fjellbygder 8 legevakter 3 sykehus og egen virksomhet i Brønnøysund Stor ressursbruk på få mennesker.

Åpen og transparent Forutsetning for å lykkes med prosessen Ærlighet rundt konsekvenser av ulike valg Åpenhet rundt de vanskelige spørsmålene Skape forståelse og aksept for de valg som gjøres Intern kommunikasjon Prosessen har så langt fått kred for åpenhet, i media dukker det likevel opp ord som «skjult agenda», «usannheter» etc. Dette vil øke i omfang etter hvert som temperaturen stiger. Åpenhet er en forutsetning for å lykkes med prosjektet – viktig at vi holder fast ved dette og etterlever det i alt vi gjør. Det må være åpenhet og innsyn rundt beslutninger og beslutningsgrunnlag – alle skal kunne se hva som ligger til grunn for de beslutningene som tas. Vi skal være åpne om det vanskelige – både internt og eksternt, og vi skal være ærlige på hva de ulike valg og beslutninger innebærer for pasienter, ansatte og lokalsamfunn. Eksempel: Ambulansesaken. Mål for kommunikasjonen: Skape forståelse og aksept for de valg som gjøres. Aksept betyr ikke nødvendigvis oppslutning. Man kan være uenig, men likevel akseptere et valg – gitt at man forstår hva som ligger til grunn for valget. Åpenhet og medvirkning kan forhindre omkamper. Informasjon skal være lett tilgjengelig – helgelandssykehuset.no/2025 er vår fremste informasjonskanal. Viktig at informasjonen går både opp og ned i organisasjonene – du skal vite hva som foregår, men prosjektet må også få vite hva som rører seg ute i enhetene, på avdelingene. Oppsøk, etterspør og del informasjon! Bruke etablerte kommunikasjonskanaler: Åpne møter, åpne høringer. Vi skal kommunisere i et språk som er tilgjengelig for alle – gjøre det komplekse forståelig Vi skal sørge for at relevant informasjon når fram til alle berørte Vi skal være inkluderende og oppmuntre til deltakelse og medvirkning Vi skal være åpne og praktisere offentlighet og meroffentlighet Vi skal skape rom for å diskutere de vanskelige spørsmålene Vi skal respektere andre synspunkter og meninger – vi definerer ikke bildet alene Vi skal være troverdige – være åpne om mål og hensikt Vår kommunikasjon skal oppleves som enhetlig og samordnet

Hvem definerer virkeligheten? Periode med høyt – tidvis negativt – medietrykk. Ulik vinkling i de ulike mediene. I hvor stor grad påvirkes vi av det vi leser i vår lokalavis? Hvordan påvirker det arbeidet vi skal gjøre – i 2025-prosjektet, men også i den daglige, pasientretta virksomheten? Hva gjør dette med omdømmet til Helgelandssykehuset, tilliten fra våre brukere? Splittende eller samlende? Hva gjør det med tonen/temperaturen oss imellom?

Vi skal kommunisere på en måte som er: Forståelig Målretta Inkluderende Åpen Respektfull Troverdig Enhetlig og samordnet Vi skal kommunisere i et språk som er tilgjengelig for alle – gjøre det komplekse forståelig Vi skal sørge for at relevant informasjon når fram til alle berørte Vi skal være inkluderende og oppmuntre til deltakelse og medvirkning Vi skal være åpne og praktisere offentlighet og meroffentlighet Vi skal skape rom for å diskutere de vanskelige spørsmålene Vi skal respektere andre synspunkter og meninger – vi definerer ikke bildet alene Vi skal være troverdige – være åpne om mål og hensikt Vår kommunikasjon skal oppleves som enhetlig og samordnet

Status Styrevedtak i Helgelandssykehuset 31. august og Helse Nord 22. september. Bredere utredning Konsekvenser for videre prosess Hva er neste milepæl? Styrevedtak i Helgelandssykehuset 31. august: Styret gikk mot forslag til vedtak – inkluderte Leirfjord og Hemnes i utredningene, samtidig som 2b-1, tosykehusmodellen, ble utelukket fra videre utredning (seks mot fem stemmer) Styrevedtak i Helse Nord 22. september – inkluderer Leirfjord og Hemnes, tar inn 2b-1 igjen. Krevende situasjon når styrevedtak går på tvers av anbefalinger og mandat – uklare styringssignaler. Sjelden at Helse Nord setter til side vedtak gjort i foretakenes styre, men viktig å huske at det er Helse Nord som skal sitter med beslutningsmyndigheten. Helgelandssykehuset skal utrede og anbefale. Utredningene vi nå skal i gang med er bredere enn det opprinnelige forslaget, i og med at Hemnes og Leirfjord er tatt med. Planlagte arbeidsgruppemøter har allerede blitt utsatt, i påvente av endelig vedtak i Helse Nord. Vedtakene får konsekvenser for videre prosess – økonomisk og tidsmessig. Mandat for arbeidsgruppene må revideres, kanskje også sammensetningen av arbeidsgruppene: vi må sikre at det er riktig kompetanse på plass i gruppene – sett opp mot hva arbeidsgruppene er forventet å levere. Styrevedtakene innebærer en utsettelse på 2-3 måneder. Neste arbeidsgruppemøte er planlagt til 20. oktober. Viktig at de som er med i gruppene deltar med sin kompetanse og erfaring. Møter også i november og desember for enkelte av gruppene. Neste trinn er planprogrammet. De sykehusfaglige utredningene (arbeidsgruppene) pågår helt fram til årsskiftet 2017-2018.

Idéfasen: Følgende alternativer skal utredes videre: 0- alternativet (dagens løsning) Alternativ 2a – Stort akuttsykehus med inntil tre DMS Alternativ 2b-1 Stort akuttsykehus i kombinasjon med akuttsykehus og inntil 2 DMS Aktuelle lokasjoner for dette er de fire byene/tettstedene Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund samt Leirfjord og Hemnes sentrum. Brønnøysund er kun aktuelt som DMS og styret ber om en snarlig framlegging av en plan for realisering av et DMS i Brønnøysund.

Definisjoner Stort akuttsykehus har et befolkningsgrunnlag på minst 60-80 000 innbyggere og et bredt tilbud innen akuttkirurgi og andre medisinske spesialiteter. Akuttsykehus skal minst ha akuttfunksjon i indremedisin, anestesilege i døgnvakt og planlagt kirurgi. Sykehuset kan ha akuttkirurgi hvis bosettingsmønster, avstand mellom sykehus, bil-, båt- og luftambulansetjenester og værforhold gjør det nødvendig Definisjoner fra Nasjonal helse- og sykehusplan Distriktsmedisinsk senter (DMS) Helsetilbud der en eller flere kommuner samarbeider med et sykehus om tjenester, enten før eller etter sykehusbehandling. Tjenester ved DMS kan også erstatte behandling på sykehus

To parallelle prosesser Sykehus-/helsefaglige utredninger: Sykehusets kjernevirksomhet, framskrivning, aktivitetstall, bemanning, rekruttering etc. Samarbeid med kommunene Teknologi og nye behandlingsmetoder Arealer, bygg, økonomi, tilgjengelighet etc. Samfunnsmessige utredninger: Hvilke regionale og lokale konsekvenser en struktur og lokalisering vil gi. Infrastruktur, tilgjengelighet, reisetider, klimautslipp, tomt Stedets rekruteringsevne og mulighet for å bygge fagmiljø Sysselsetting, utbyggingsmønstre

Godkjenne anbefalte løsning – starte forprosjektering Helsedirektoratets tidligfaseveileder for sykehusprosjekter Modell for planprosess: Godkjenne anbefalte løsning – starte forprosjektering Vedtak om bygging Vedtak om utredning Godkjenne løsninger som er «liv laga», dvs. løsningen er relevant, gjennomførbar og levedyktig.

Helsedirektoratets tidligfaseveileder for sykehusprosjekter Hvor er vi? 2016 2019 2020 2022 HSH 2025 Samlet inn objektive kriterier som allerede finnes Planlegger prosessen videre DMS Brønnøysund Konseptrapport med forslag til funksjoner, areal og bygningsmessig løsning. Planlegger prosessen videre

Prosessen videre Styremøte i Helgelandssykehuset 26. oktober Bildet: en metafor på hvor i prosessen vi er – fortsatt en veldig lang vei å gå, det er først nå utredningene starter. Prosessen videre – steg 1 av 5 i idéfasen er gjennomført. Idefasen strekker seg fra 2016 - 2018 Planprogram, regional og kommunal konsekvensutredning og sykehusfaglig utredning gjenstår Sammenstilling av overordnede krav og retningslinjer til lokalisering og tomt er gjennomført Sykehusfaglig utredning = arbeidsgruppene. Involverer nærmere 70 personer, de fleste interne Pågår helt fram til årsskiftet 2017-18. Det er i denne fasen fagmiljøet i sykehusene skal bidra. Planprogram = angir rammer, innhold og prosess for arbeidet med videre plan- og utredningsarbeid. Omverden dras med inn i form av høring. Konsekvensutredning, regionale tema. Omverden dras med inn i form av høring. Hvilke konsekvenser får de ulike lokasjonene/strukturene for Helgeland som region? Konsekvensutredning, kommunale tema. Omverden dras med inn i form av høring. Hvilke konsekvenser får lokalsjon/struktur for den enkelte, aktuelle kommune. Dette er kanskje for komplisert til å ta med? Planprogram Før oppstart av plan-og utredningsarbeidet ihtPlan-og bygningsloven skal det utarbeides et planprogram. Angir rammer, innhold og prosess for arbeidet. Engasjeres felles rådgiver for planprogrammet, konsekvensutredning –objektivt og lik vurdering. Sendes ut på offentlig høring. Vedtas av Helse Nord Konsekvensutredning –regionale tema Konsekvenser for regionale ringvirkninger, rekruttering, fagmiljø og sysselsetting, tilgjengelighet og transport, klimaregnskap, risiko og sårbarhet og utbyggingsmønstre. Konsekvensutredning for regionale tema fullføres når konsekvensutredning for kommunale temaer foreligger. Endelig innhold avklares i planprogrammet. Baseres på Plan-og bygningsloven. Deltakere i prosessen: Koordineres av arbeidsgruppe for planprogrammet Arbeidsmøter underveis med:Statens Vegvesen Representanter fra kommunene Fylkeskommune Helseforetak mfl Kommuner mfl Koordinator/sekretariat: Rådgiver planprosess/KU Konsekvensutredning –kommunale tema Vurdering av tomtens egnethet til formålet. Lokale konsekvenser og egenskaper ved hver tomt og omgivelsene rundt. Vurderes i forhold til landskap, grunnforhold, transport, utbyggingsmønster, vei, trafikk mm. Endelig innhold avklares i planprogrammet. Utføres ihtPlan-og bygningsloven Utarbeides for hver aktuell kommune Endelig lokalisering og valg av struktur avgjøres i desember 2018

Idéfasens fremdrift Nb! Tentative datoer

Skjult agenda

Hvem bestemmer? Helseministeren - endelig beslutning dersom sykehus skal legges ned Styret i Helse Nord - vedtar Styret i Helgelandssykehuset - utreder og anbefaler Administrerende direktør – utreder og anbefaler

Utskrivingsklare pasienter 2014 - 2016 Antall utklare pasienter Mo Mosjøen Sandnessjøen 2016 222 32 60 2015 33 26 30 2014 19 37 Antall døgn Mo Mosjøen Sandnessjøen 2016 634 79 259 2015 55 59 97 2014 36 81 184 Flest utskrivingsklare pasienter fra vertskommunene Alstahaug og Rana

Antall utskrivningsklare pasientopphold pr kommune i Helgelandssykehuset HF Antall reinnleggelser i Helgelandssykehuset HF går ned i 2016

2b-1 og spørsmålet om akuttberedskap 2b-1 – hvor kom det fra? - Nasjonal helse- og sykehusplan - Organiseringen av kirurgisk akuttberedskap utredes i hele Helse Nord (styresak 60-2016). Det er en del av vårt mandat fra Helse Nord. Ikke særskilt for Helgeland. - Styresak 136-2015 (Helse Nord) - Styresak 105-2016 (Helse Nord) Framtidig organisering av kirurgisk akuttberedskap – gjenganger i den offentlige debatten. Selve kjernen i Helgelandssykehuset 2025. Alternativ 3 var den optimale løsningen, ifølge Utviklingsplanen. Simuleringen viser at ett stort akuttsykehus uten DMS avviker fra Nasjonal helse- og sykehusplan og samhandlingsreformen. Nasjonal helse- og sykehusplan sier at funksjoner skal samles når det er nødvendig, men samtidig desentraliseres når det er mulig. Desentraliserte spesialisthelsetjenester skal videreutvikles for å gi gode tjenester i nærmiljøet og helhetlige pasientforløp. Alternativ 3 er derfor ikke ønskelig eller gjennomførbart. 2b-1: Liknende diskusjoner foregår også for UNN og Nordlandssykehuset (Finnmark er unntatt pga av vær/avstand – skal være kirurgisk akuttberedskap både i Hammerfest og Kirkenes). UNN: Harstad-Narvik, Nordlandssykehuset: Lofoten-Vesterålen. Helgelandssykehuset: «Er i gang med sitt utviklingsarbeid». «Flere alternativer skal utredes videre» «Det primære alternativet, så langt, er ett sykehus for den inneliggende virksomheten» Akuttkirurgi (fra styresak 60-2016): Akuttsykehus skal ha akuttfunksjon i indremedisin, anestesilege i døgnvakt, planlagt kirurgi, beredskap for kirurgisk vurdering og stabilisering, og håndtering av akutte hendelser. Foretaksmøtet presiserte at det blir lagt til grunn at dette kan skje ved å utnytte ressurser i helseforetaket som helhet. • Akuttsykehus skal ha traumeberedskap og generelt akuttkirurgisk tilbud når bosettingsmønster, avstand mellom sykehus, bil-, båt- og luftambulansetjenester og værforhold gjør det nødvendig. • Akuttsykehusene vil ettersom lokale forhold tilsier det, ha ulik kompetanse og systemer for vurdering, stabilisering og håndtering av akutte hendelser. Flere av sykehusene vil fortsatt måtte ha fullt akuttkirurgisk tilbud på grunn av lange avstander.

Helgeland er allerede i gang Utdrag fra nasjonal helse- og sykehusplan: Alle sykehusene har lite pasientgrunnlag. Mosjøen har ikke akuttkirurgi. Helgelandssykehuset utreder for tiden framtidig struktur med to alternative løsninger for akuttilbudet som er beskrevet i scenariene. Alternativ 1: All akutt kirurgi samles i nytt sykehus, mens akuttindremedisin og/eller planlagt kirurgi opprettholdes på et eller flere av de eksisterende sykehusene. Alternativ 2: All somatisk akutt-virksomhet samles i et felles sykehus. De andre omgjøres til annen spesialisthelsetjeneste uten akuttfunksjon.

helgelandssykehuset.no/2025