Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Ad. oppsummering av FINF4001
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Om å skrive fagartikkel innen forvaltningsinformatikk (FINF4031)
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering av FINF4022 + litt om hjemmeeksamen Dag Wiese Schartum

Kunnskapsmål Kandidatene våre skal ha kunnskaper om metoder som er aktuelle for å fremskaffe og analysere kildemateriale som kan inngå i masteroppgave i forvaltningsinformatikk, og hvordan metodene kan kombineres kunnskaper om hvordan en kan søke og finne faglitteratur som ledd i masteroppgave i forvaltningsinformatikk kunnskaper om hvordan en kan referere til litteratur og kilder som er anvendt i en masteroppgave i forvaltningsinformatikk Ferdighetsmål Kandidatene våre skal kunne vurdere og foreslå enkle forskningsmetoder, hver for seg og i kombinasjon kritisk og reflektert gjennomføre et konkret metodisk opplegg søke, finne og vurdere relevant faglitteratur referere til anvendte kilder og litteratur i samsvar med anerkjent system for dette Generell kompetanse Kandidatene våre skal utvikle evne til selvstendig tenkning og kritisk refleksjon kritisk-konstruktiv tilnærming til arbeidet med masteroppgaven

forsknings- opplegg emnet problemstilling metode Hvorfor er det grunn til å oppta seg med emnet? - aktualitet - interesse - betydning - yrkesrelevant Forskbare spørsmål om det du ønsker å finne ut om emnet - beskrivende - forklarende - normative Fremgangsmåter som kan gi vitenskapelig holdbare svar på problemstillingene Plan for hvordan problemstillingen kan besvares - samspill mellom metoder - metodetriangulering - kilder - data - detaljert gjennomføringsplan - kildekritisk refleksjon - risikovurdering - Kvalitative metoder - intervju - dokumentstudier - observasjon - Kvantitative metoder - telling - måling - kalkulasjon - Normative metoder - rettsdogmatisk metode - Metodekritikk Kan ofte være grunn til å formu- lere flere sammenhengende spørsmål Hvert spørsmål kan represen-tere én faglig dimensjon eller kombinere flere faglige dimen-sjoner Viktig å ta stilling til om problem- stillingene er forskbare: Finnes det data og metoder som kan gi viten- skapelige holdbare svar?

Eksamen Skriftlig hjemmeeksamen med etterfølgende muntlig eksaminasjon Utlevering av oppgaven: 7. mai kl. 10:00 Innleveringsfrist: 9. mai kl. 15:00 Justerende muntlig eksamen Besvarelsen skrives i Inspera Vi lover god teknisk støtte (trolig Karianne; dere får nærmere beskjed) Maks 2500 ord Gis foreløpig karakter etter skriftlig Muntlig justerende eksaminasjon med to sensorer Eksamensperiode: 22. mai–23. mai Tar utgangspunkt i besvarelsen, men kan gjelde hele pensum Kan love vennlige sensorer som vil ditt beste! Hver muntlig eksaminasjon vil vare inntil 20 minutter Gis én samlet karakter på basis av skriftlig og muntlig, men der skriftlig prestasjon teller mest