«Høgskolen i Møre og Romsdal» Et godt prosjekt for Molderegionen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
En ny modell for regionale lisenser?
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Rådgiversamling 19. desember Rådgjevarsamling.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Regionale forskningsfond
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
Strukturreform i universitets- og høgskolesektoren Hva med KHiB? KHiB seminar
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Administrativ organisering
Kvalifikasjonsrammeverket
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Kartlegging av mobilitet
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

«Høgskolen i Møre og Romsdal» Et godt prosjekt for Molderegionen? ROR styremøte 14.03.2014

Bakgrunn Ministerens 7 punkts plan: Finansieringssystemet skal gjennomgås av en ekspertgruppe. Det skal det lages en stortingsmelding om strukturen i høyere utdanning (våren 2015). Regjeringen vil legge frem en langtidsplan for forskning og utdanning (høsten 2014). Norge skal utvikle flere verdensledende forskningsmiljø. Norges skal lykkes i EUs nye forskningsprogram Horisont 2020. Skal se på hvordan vitenskapelig ansatte ivaretas (rekruttering, stillingsinstruks, karriereutvikling). Det skal legges ekstra trykk på lærerutdanning. For alle punktene skal det legges fokus på kvalitet. Styret for Høgskolen i Ålesund fattet følgende vedtak11.februar 2014: Styret konstaterer at økt kvalitet er prioritert som overordnet mål for å fastlegge framtidig struktur i høyere utdanning. Styret viser til samarbeidet som har pågått i Mørealliansen de senere årene og samarbeidsavtalen som her er inngått. Styret ser behov for å gå lengre i å utdype og forsterke samarbeidet enn det Mørealliansen ser ut til gi muligheter for. Styret ønsker derfor å ta initiativ til et tettere og mer formalisert samarbeid med Høgskolen i Molde. Styret ber om at det legges fram et felles beslutningsgrunnlag for en slik prosess i neste styremøte. Vedtatt enstemmig.

Bakgrunn forts. Forslag til vedtak: Samanslåing av høgskolane i Møre og Romsdal Regional- og næringsutvalet 05.03.2013 Utdanningsutvalet 12.03.2013 Fylkesutvalet 04.04.2013 Fylkestinget 22.04.2013 Forslag til vedtak: Møre og Romsdal fylkeskommune vil tilrå ovanfor Kunnskapsdepartementet at dei tre høgskulane i Møre og Romsdal blir fusjonert til Høgskulen i Møre og Romsdal med fire studiestadar i Volda, Ålesund, Molde og Kristiansund. Misnøye med framdrift i Mørealliansen Forutsetter at en sammenslått høgskole vil gi mer attraktive og relevante utdanninger og dermed bedre konkurransesituasjonen for arbeidslivet Forutsetter at en fusjon vil gi mer robuste fagmiljø og mer tverrfaglig samarbeid Forutsetter at en sammenslått høgskole kan bli Norges mest næringsrelevante Forutsetter at høgskoler må være store for å kunne være gode og dermed overleve

Scenarier Høgskolene forblir selvstendige Høgskolene danner formelle samarbeid Sammenslåing Molde + Volda + Ålesund Molde + Ålesund Ålesund + Volda Molde + Volda En fjerde campus? Kristiansund Styringsordningen 11 medlemmer 4 valgt av faglig ansatte (inkl. valgt rektor) 1 valgt av tekn./adm. ansatte 2 valgt av studentene 4 eksterne Valgt rektor er styreleder Hvis rektor er tilsatt, er styreleder ekstern

Universiteter, vitenskapelige høgskoler og statlige høgskoler Lov om Universiteter og høgskoler (2005). Lovens formål, § 1-1: å legge til rette for at universiteter og høgskoler: tilbyr høyere utdanning på høyt internasjonalt nivå. utfører forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå. formidler kunnskap om virksomheten og utbrer forståelse for prinsippet om faglig frihet og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i undervisningen av studenter, i egen virksomhet for øvrig og i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv.

HiM - Vitenskapelig høgskole Vitenskapelige høgskoler er institusjoner med et nasjonalt faglig spesialisert ansvar som har rett til å opprette studietilbud på alle nivå innen de fagområder hvor de har fått rett til å tildele doktorgrad. Vitenskapelige høgskoler: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Handelshøyskolen BI, Høgskolen i Molde - vitenskapelig høgskole i logistikk, Norges Handelshøyskole, Norges idrettshøgskole, Norges musikkhøgskole, Norges veterinærhøgskole, Det teologiske Menighetsfakultet Misjonshøgskolen. Kunst- og designhøgskolen i Bergen Ved fusjon – ny akkreditering antakelig nødvendig (følger av loven)

Kilde DBH (Database for statistikk for høgre utdanning) 31.12.2018

Kilde Foreløpig tildelingsbrev 2014 – RBO (s Kilde Foreløpig tildelingsbrev 2014 – RBO (s.48) – basert på produksjon 2012 31.12.2018

Utdanningsprogram 2003 PhD (3-4 år) Master (2 år) Bachelor (3 år) Logistikk Bachelor (3 år) Transportøkonomi og logistikk Politikk og samfunnsendring Økonomi og administrasjon Petroleums- logistikk (Kr.sund) Informatikk Revisjon Sykepleie Vernepleie

Til vurdering hos NOKUT Utdanningsprogram 2014 PhD (3-4 år) Helse- og sosialfag HiM og HiVolda Til vurdering hos NOKUT Logistikk Master (2 år) Logistikk Økonomi og Administrasjon Sport Management Logistikk erfaringsbasert Industriell logistikk Event Management Samfunnsendring organisasjon og ledelse Helse- og sosialfag Bachelor (3 år) Logistikk og SCM Økonomi og administrasjon Juss og samfunnsfag Sykepleie Petroleums- logistikk (Kr.sund) IT og logistikk Regnskap og revisjon Sport- management Vernepleie

Utviklingen 2003: 1487 studenter 2013: 2359 studenter

Den regionale funksjonen Ikke fastsatt i Lov om universiteter og høgskoler (2005) Distriktspolitisk historie (f.eks. Distriktshøgskolene) Regionale ringvirkninger Arbeidsplasser og skatteinngang (HiMs budsjett er 190 mill., SiMolde 35 mill. + studentenes øvrige «bidrag») Bidrar til generelt høyere utd. lokalt/regionalt Betjener lokalt/regionalt arbeidsliv med kompetansearbeidskraft Kunnskapsformidling mv.

Den regionale funksjonen Kan/bør statlige høgskoler speile regionen? Signalene fra KD er kvalitet gjennom konsentrasjon, arbeidsdeling og spesialisering Nærhet til næringsliv/arbeidsliv en fordel, men ingen institusjon kan speile et mangfoldig arbeidsliv Ungdommen flytter ut av regionen uansett Høgskoler i regionene må konkurrere nasjonalt og internasjonalt (rekruttere studenter fra andre regioner og land) Konkurranseevne krever nasjonal og internasjonal virksomhet Skapes denne best innenfor en fusjonert høgskole?

Høgskolen i Møre og Romsdal Fordeler Ulemper Bedre arbeidsdeling/ mindre «kannibalisering» Stordrift? Administrasjon (IT, økonomi, forskn.adm., markedsføring mv.) Faglig? Hvordan skapes robuste fagmiljø? Vit.høgskole vil bli historie Mister merkevare Politisering og energilekkasje Hovedkontordiskusjon Kjøpslåing og fogderistrid Akademisk asymmetri Kulturforskjeller Store avstander (tidstyver) Mer byråkratisering (nytt nivå) Mindre nærhet og fleksibilitet Regionalt fokus vs. kvalitetsfokus Kvalitetsforringelse?