Et bærekraftig pensjonssystem Møte med Høyre v/ Jan Tore Sanner, Oslo, 25. Januar 2013
Fem hovedbudskap Økt levealder gjør reform av tjenestepensjonsordningene nødvendig. Opplegget som er foreslått er robust og moderne innskuddsbasert i samsvar med reform av folketrygden stanser videre akkumulering av levealdersrisiko og renterisiko Kjønnsdifferensierte premier gir lik pensjon, og viderefører dagens forsikringsbare ordning. Fremdriften er kritisk. Ikke mulig å gi råd til bedriften eller ansatte før ny modell er fastsatt. Lang oppreserveringsperiode for langt liv er avgjørende for å stabilisere tjenestepensjonsmarkedet i privat sektor. 31.12.2018
Store endringer i pensjonsmarkedet Pensjonsreformen - folketrygdreform Vi lever lenger - økt levealder Lengre pensjonstilværelse krever større pensjonsutbetalinger Betydelig oppreserveringsbehov i privat sektor Nye regnskapsregler IAS 19 gir høye pensjonsforpliktelser på bedriftenes balanser Lave renter – økte kostnader Nytt tjenestepensjonsprodukt Må tilpasses: Pensjonsreformen Alleårsopptjening Levealdersjustering Fleksibelt uttak Solvens II Regnskapsreglene Solvens II Nytt europeisk solvensregelverk Endring i norsk regelverk påkrevet Vesentlig økte kapitalkrav i privat sektor 31.12.2018
Dagens private tjenestepensjonsmarked Millioner NOK Ytelsesordninger (LOF) ekskl. fripoliser: Mye kapital (300 mrd. kr med garantert rente) – fordelt på rundt 300.000 ansatte Kilde: FNO, VFF og Pensjonskasseforeningen 31.12.2018
Lavrenteregime – vedvarende? Lave renter også i Norge, og lavere enn den garanterte renten.... Lange renter (10 år stat) og livsforsikringsselskapenes garanterte rente Kilde: Finanstilsynet 31.12.2018
Mulighet for frivillig konvertering til fripoliser med investeringsvalg fra 2013? Dagens fripolisebestand er 156 mrd. kr I Prop. 11 L (2012-2013) foreslås det mulighet for å konvertere fripoliser til investeringsvalg for fripoliseinnehaverne - FNO støtter at dette foreslås Kun alderspensjonskapital er foreslått mulig å konvertere, ikke uføre- og etterlattepensjon Utbetalingsprofil er viktig - FNO ønsker at det må kunne velges en utbetalingsprofil tilpasset brukernes behov Ikrafttredelsestidspunkt er uklart - FNO mener dette må tre i kraft fra 2013 Informasjon og rådgivning til kunder – sentralt og viktig Dagens fripolisebestand er 156 mrd. kr I Prop. 11 L (2012-2013) foreslås det mulighet for å konvertere fripoliser til investeringsvalg for fripoliseinnehaverne FNO støtter at dette foreslås Kun alderspensjonskapital er foreslått mulig å konvertere, ikke uføre- og etterlattepensjon Utbetalingsprofil er viktig - FNO ønsker at det må kunne velges en utbetalingsprofil tilpasset brukernes behov Ikrafttredelsestidspunkt er uklart - FNO mener dette må tre i kraft fra 2013 Informasjon og rådgivning til kunder – sentralt og viktig Kilde: FNO 31.12.2018
Et 10-år med pensjonsreform Folketrygdreformen (NOU 2004:1) Pensjonsreform pga økt levealder Obligatorisk tjenestepensjon Tilpasning av tjenestepensjonslovene i privat sektor til folketrygdreformen Tilpasning til Solvens II (jf. bl.a. Finanskriseutvalget) Banklovkommisjonens utredning (fase I – III) NOU 2010:6 NOU 2012:3 NOU 2012:13 NOU 2013:3 Fase IV i Banklovkommisjonen Tilpasninger til Solvens II Reform av folketrygden pga økt levealder bl.a. alleårsopptjening og levealdersjustering 31.12.2018
Nytt beregningsgrunnlag – statisk vs. dynamisk Forventet gjenstående levetid ved 60 år Historisk utvikling siden 1901 Fremskrivning til 2100 (SSBs mellomalternativ) Kilde: SSB 31.12.2018
Balanserte løsninger nødvendig for et bærekraftig pensjonssystem Myndighetene Bærekraftig pensjonssystem Link mellom folketrygden og tjenestepensjon - Sikker og god pensjon for alle Pensjonsleverandørene forutsigbare rammebetingelser like konkurransevilkår håndterbare kapitalkrav effektiv drift Arbeidstakerne ivareta opparbeidede rettigheter trygghet for pensjon og forsikringsløsninger - enkelhet og oversikt Arbeidsgiverne forutsigbare kostnader attraktive arbeidsgivere begrense balanseføring Fremtidens pensjonsmarked 31.12.2018
Nytt tjenestepensjonsprodukt Grunnmodell Standardmodell Inntil 8 pst årlig sparing inntil 12 G + 18,1 pst mellom 7,1 og 12 G Årlig 0-garanti eller investeringsvalg Regulering av pensjonsbeholdning med avkastning Inntil 7 pst årlig sparing inntil 12 G + 18,1 pst mellom 7,1 og 12 G Årlig 0-garanti, eventuelt kollektivt investeringsvalg Regulering av pensjonsbeholdning iht. lønnsutvikling – arbeidsgivers risiko Livsforsikringsselskapenes biometriske og finansielle risiko reduseres viktig tilpasning til Solvens II Alderspensjonsytelser beregnes på grunnlag av Kjønnsnøytral tariff? Jf. Banklovkommisjonen i NOU 2013:3 Kjønnsdifferensiert tariff? Jf. Finanstilsynet utredning 7.1 2013. Forutsetter høyere premier for kvinner enn for menn. 31.12.2018
Hybrid av innskudds- og foretakspensjon Grunnmodell Standardmodell Ingen garanti, medlemmet all risiko Garantert ytelse Ytelsesbasert foretakspensjon Innskuddspensjon Fripoliser Pensjonskapitalbevis 31.12.2018
Produktregler under endring 01.01.2014? Aktiv LOF ordning Fripolise Fripolise med investeringsvalg? Ny lov om tjenestepensjon Overgangsregler Pensjonsbevis Pensjonsbevis med investeringsvalg? innskuddspensjon 31.12.2018
Kjønnsnøytralitet Finanstilsynets forslag Dagens ordninger Kjønnsdifferensiert premie og beregningsgrunnlag, basert på forventet levetid for kvinner / menn Kjønnsnøytral ytelse Forsikringsvirksl. §§ 9-3 og 9-3a, Kvidalsutvalget BLK forslag I (NOU 2012:13) BLK forslag II (NOU 2013:3) Finanstilsynets forslag Kjønnsdifferensiert premie, basert på forventet levetid for Levealdersjustering, kjønnsdifferensiert beregningsgrunnlag Kjønnsnøytral ytelse Folketr. delingstall (kjønns-nøytralt) Kjønns-nøytral dødelighets-tariff Bransjevis justerings- faktor Forsikringsvirksomhetsloven § 9-3.Pristariffer 1. Selskapet skal til enhver tid ha pristariffer for beregning av premie for samtlige av de produkter eller produktkombinasjoner som selskapet tilbyr. Pristariffene skal angi hvilket samlet vederlag selskapet beregner seg for å overta de ulike typer av risiko som er knyttet til, og for å yte de ulike typer av tjenester som inngår i, de forskjellige produktene og produktkombinasjonene. […] 5. Ved utformingen av pristariffene skal selskapet sørge for at: a)selskapets premier vil stå i rimelig forhold til den risiko som overtas og de tjenester som ytes, b)selskapets premier vil være tilstrekkelige til å gi sikkerhet for at forpliktelsene etter inngåtte kontrakter blir oppfylt, og vil være betryggende ut fra selskapets økonomi, og c)det ikke vil skje urimelig forskjellsbehandling mellom produkter, produktkombinasjoner eller kundegrupper [...] Forsikringsvirksomhetsloven § 9-3a.1 Kjønn som faktor ved beregning av risiko Selskapet kan anvende kjønn 2 som faktor ved beregning av pris for dekning av risiko knyttet til person og ved beregning av premier og ytelser dersom kjønn er en bestemmende faktor ved beregningen av risiko, og dette er basert på relevante og nøyaktige aktuarmessige og statistiske data. Kvidalsutvalget ble nedsatt desember 2000 for å vurdere kjønnsnøytralitet i private pensjonssystemer. Utvalget gikk inn for ordninger som pålegger arbeidsgiver å betale større premie for kvinner, slik at den årlige pensjonsutbetalingene skulle bli like for kvinner og menn. Utvalget mente at forskjellen i innbetaling fra arbeidsgiver vil være moderate, og at det derfor er lite sannsynlig at det vil få noen konsekvenser for kvinners ansettelsesforhold. Utvalget så tvert imot denne løsningen som en positiv særbehandling av kvinner som fremmer likestilling. Eventuell risikopremie Eventuell risikopremie 31.12.2018
Anslag aldersdifferanse kjønn Kvinnes levealder fratrukket mannens levealder Lavere aldersdifferanse innebærer behov for lavere tilleggspremier for kvinner 1970: 11 % høyere premie for kvinner 1985: 9,5 % høyere premie for kvinner 31.12.2018
Status og videre prosess Banklovkommisjonens arbeid Fase II Høring av Finanstilsynets forslag til beregningsgrunnlag Prp fremmes høsten 2013 Fase III Høring av NOU 2013:3 Fase IV Utredes våren 2013 Risikodekninger Flytting (skille gammel og ny opptjening?) Nytt produkt? 31.12.2018
Fremdrift rammevilkår og regelverksprosesser i Norge og EU – versjon 1 Økt levealder Nytt dødelighetsgrunnlag K2013 Forskrift om opptrappingsplaner for langt liv Regelverks- utvikling Fripoliser med investeringsvalg – vedtatt – ikrafttredelse ?? Høring og lovproposisjon av nytt tjeneste-pensjonsprodukt med overgangsregler Stortings-behandling av nytt tjeneste-pensjonsprodukt med overgangs-regler Nye innskuddsgrenser innføres Nytt pensjonsregelverk med overgangsregler trer i kraft Banklov fase IV – uføre og etterlattedekninger 12.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016? Solvens II innføres..? Solvens II innføres? 31.12.2018