Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finansnæringen i Norge

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finansnæringen i Norge"— Utskrift av presentasjonen:

1 Finansnæringen i Norge
Fondsfinans, 21. januar 2013 Adm. direktør Idar Kreutzer, Finans Norge

2 Finansnæringen: Samfunnets blodomløp
200 virksomheter, ansatte, 6 % av fastlands-BNP Viktige oppgaver: Sikre trygghet og muligheter for den enkelte Sikre vekstkraft for næringslivet Sikre økonomisk stabilitet i samfunnet Drive samfunnskritisk infrastruktur Drive skadeforebygging og være risikoavlaster

3 En produktiv finansnæring styrker konkurransekraften i norsk næringsliv
Kilde: SSB Kilde: SSB

4 Et 10-år med pensjonsreform
Folketrygdreformen (NOU 2004:1) Pensjonsreform pga økt levealder Obligatorisk tjenestepensjon Tilpasning av tjenestepensjonslovene i privat sektor til folketrygdreformen Tilpasning til Solvens II (jf. bl.a. Finanskriseutvalget) Banklovkommisjonens utredning (fase I – III) NOU 2010:6 NOU 2012:3 NOU 2012:13 NOU 2013:3 Fase IV i Banklovkommisjonen Tilpasninger til Solvens II Reform av folketrygden pga økt levealder  bl.a. alleårsopptjening og levealdersjustering

5 Store endringer i pensjonsmarkedet
Pensjonsreformen - folketrygdreform Vi lever lenger - økt levealder Lengre pensjonstilværelse krever større pensjonsutbetalinger Betydelig oppreserveringsbehov i privat sektor Nye regnskapsregler IAS 19 gir høye pensjonsforpliktelser på bedriftenes balanser Lave renter – økte kostnader Nytt tjenestepensjonsprodukt Må tilpasses: Pensjonsreformen Alleårsopptjening Levealdersjustering Fleksibelt uttak Solvens II Regnskapsreglene Solvens II Nytt europeisk solvensregelverk Endring i norsk regelverk påkrevet Vesentlig økte kapitalkrav i privat sektor

6 Omfattende regulatoriske endringer samtidig
Nye tjenestepensjonsprodukter Ny dødelighetstariff Solvens II Fripoliser med investeringsvalg Nye regnskapsregler Nye skatteregler Tjenestepensjon

7 Lav rente setter ytelsesordninger under press
Lave renter også i Norge, og lavere enn den garanterte renten.... Lange renter (10 år stat) og livsforsikringsselskapenes garanterte rente Kilde: Finanstilsynet Kilde: Norges Bank

8 Nytt beregningsgrunnlag – statisk vs. dynamisk
Forventet gjenstående levetid ved 60 år Historisk utvikling siden 1901 Fremskrivning til 2100 (SSBs mellomalternativ) Kilde: SSB

9 Stort press på dagens foretakspensjonsordninger
Langvarige forpliktelser med avkastningsgarantier Lave rentenivåer Økende levealder Nytt kapitalkravsregime (Solvens II) innføres for allerede eksisterende forpliktelser Behov for et bærekraftig fremtidig pensjonssystem

10 Balanserte løsninger nødvendig for et bærekraftig pensjonssystem
Myndighetene Bærekraftig pensjonssystem Link mellom folketrygden og tjenestepensjon - Sikker og god pensjon for alle Pensjonsleverandørene forutsigbare rammebetingelser like konkurransevilkår håndterbare kapitalkrav effektiv drift Arbeidstakerne ivareta opparbeidede rettigheter trygghet for pensjon og forsikringsløsninger - enkelhet og oversikt Arbeidsgiverne forutsigbare kostnader attraktive arbeidsgivere begrense balanseføring Fremtidens pensjonsmarked

11 Nødvendige premisser for et robust pensjonssystem
Langsiktige kontrakter Årlig rentegaranti uhensiktsmessig Bufferkapital Levealdersjustering som i folketrygden Robuste opptrappingsplaner for opptjente rettigheter Solvens II styrker soliditeten og bedre sikkerhet for fremtidige forpliktelser Matching av forpliktelser og aktiva Best mulig tilpasning av produktregelverk til nytt europeisk regelverk Kontinuitet for å unngå massiv avvikling og fripoliseutstedelse Ivareta opparbeide rettigheter Skille ny opptjening og etablerte rettigheter Hensiktsmessig garantistruktur Robust håndtering av økt levealder Målrettet tilpasning til Solvens II Effektiv overgang fra gammelt til nytt regelverk

12 Nytt tjenestepensjonsprodukt
Grunnmodell standardmodell Inntil 8 pst årlig sparing + 18,1 pst over 7,1 G Årlig 0-garanti eller investeringsvalg Regulering av pensjonsbeholdning med avkastning Inntil 7 pst årlig sparing + 18,1 pst over 7,1 G Årlig 0-garanti / kollektivt investeringsvalg Regulering av pensjonsbeholdning iht. lønnsutvikling – arbeidsgivers risiko Biometrisk og finansiell risiko redusert for selskapene Alderspensjonsytelser beregnes på grunnlag av tariff Jf. Finanstilsynet utredning

13 Overgangsregler – sentrale momenter
Kontinuitet og fleksibel overgang til nytt produkt . Opptjente pensjonsytelser sikres Omfatter dagens fripoliser Avsetningskrav i utgangspunktet som i dag, men regler om opptrappingsplaner i forskrift  sluttverdigaranti? 3 års overgangsperiode Pensjonsbevis med investeringsvalg

14 Sluttverdigaranti - Maksimerer forventet avkastning
Pensjonsbeholdning Uttakstidspunktet Mulighet for bufferbygging Overgangs- tidspunktet 2014 Tid

15 Status og videre prosess Banklovkommisjonens arbeid
Fase II Høring av Finanstilsynets forslag til beregningsgrunnlag Prp fremmes høsten 2013 Fase III Høring av NOU 2013:3 Fase IV Utredes våren 2013 Risikodekninger Flytting (skille gammel og ny opptjening?) Nytt produkt?

16 Sammendrag - overgangsregler
Positivt Følges opp Kontinuitet Opptjente rettigheter sikres Fripoliser adressert, men ikke løst Balansert løsning Robust håndtering av langt liv Opptrappingsplaner og avkastningsgarantier Tilpasninger til Solvens II Tidsplan Fripoliser Solvens II

17 Solvens II Nytt, felleseuropeisk solvensregelverk for forsikring
Viktigste prinsipielle endringer: Kapitalkrav som gjenspeiler selskapenes reelle risikotagning Bruk av markedsverdiprinsippet på begge sider av balansen Strenge krav til hva som er god virksomhetsstyring Utfordringer for norske livsforsikringsselskaper: Lavt rentenivå, manglende investeringsmuligheter i NOK, gjeldende regelverk med krav om årlig oppfyllelse av rentegaranti Særlig alvorlig for fripoliser Nye regler gir selskapene økte kapitalkrav for eksisterende forpliktelser som er inngått under andre forutsetninger Behov for nødvendige tilpasninger i tjenestepensjonsregelverket for å sikre at pensjonsrettigheter opptjent etter dagens produktlovgivning blir bærekraftige også under Solvens II

18 Langsiktige, bærekraftige investeringer
Norge har et stort, udekket behov for investeringer i infrastruktur (energi/transport/vann/avløp) Pensjonskapitalen som forvaltes av norske livsforsikringsselskaper kan bidra til å løse utfordringene Nærmere 900 mrd. kr i hovedsakelig lange pensjonsforpliktelser Behov for å avdekke lang renterisiko Krever at rammebetingelsene legger til rette for dette Mer fleksibelt kapitalforvaltningsregelverk i Norge Realistisk kapitalkrav for investeringer i infrastruktur under Solvens II

19 Tilpasninger til Solvens II
Kapital-optimalisering Risiko-reduksjon Kostnads-reduksjon Produkt-optimalisering

20 Endringer i Basel III Reviderte Basel III-anbefalinger fra 6. januar 2013 omhandler det kortsiktige likviditetskravet LCR: Likviditetskravet (LCR) blir noe lavere Likviditet defineres noe bredere Likviditetskravet skal fases inn gradvis Tillatelse til å benytte likviditetsbeholdningen i stressituasjoner “This will ensure that the new liquidity standard will in no way hinder the ability of the global banking system to finance a recovery.” Mervyn King, Chairman of the Governors and Heads of Supervision (GHOS) – Basel Committee En indikasjon på at tilsynsmyndighetene i større grad vektlegger potensielle økonomiske konsekvenser av Basel III-regelverket Men fortsatt langt fra avklart at norske OMF godkjennes som likviditet Dette er viktig for norske banker og forsikringsselskaper

21 Solvens II i lys av endringer i Basel III
Mulige implikasjoner: Uklart om endringene i Basel III vil få effekt på Solvens II Regelverket nærmer seg ferdigstillelse Stort press på å unngå videre forsinkelser Lite trolig at det er politisk vilje til å gjøre store endringer Samtidig gjenstår sentrale spørsmål knyttet til håndteringen av langsiktige garantier under Solvens II Matching Adjustment Countercyclical Premium Ekstrapolering av rentekurven Godkjenningen av flere typer finansielle instrumenter som likvide aktiva under Basel III kan være et tegn på en holdningsendring hos tilsynsmyndighetene Bør gjenspeiles i en mer fleksibel tilnærming til hvordan langsiktige garantier skal håndteres under Solvens II


Laste ned ppt "Finansnæringen i Norge"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google