3. Organisasjonsstruktur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Mal for strategisk plan
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Høyskolen i Molde, 27. september, 2007.
Konfliktårsaker (Furnham)
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Organisasjon og omgivelser
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
OU.
Om organisasjoner.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Organisasjonsstruktur, forandring og utvikling kap 14
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
26. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 2: Primærhelsetjenesten – historien og dagens organisering Terje P. Hagen.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR?
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
MAKT OG ORGANISASJONER
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Organisasjonsteori - omgivelser
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Framtidens ledelse i kommunene
Det strukturelle perspektivet
“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER
Administrativ organisering
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Organisering, erfaringer og utfordringer
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
STRATEGISK HRM Kapittel 1.
Organisering, erfaringer og utfordringer
Framtidens ledelse i kommunene
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Organisasjonsstruktur
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
12. Organisasjonsutvikling
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Grunntanke - organisasjonsforståelser
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

3. Organisasjonsstruktur Påstandene: Alle organisasjoner er hierarkiske. Det finnes ingen flate organisasjoner. Strukturen beskrives gjennom graden av spesialisering, formalisering og (de)sentralisering. Det finnes minst fem konkurrerende forklaringer på hvorfor organisasjoner har bestemte strukturer. Strukturen i en organisasjon er bestemt av ledelsen. Strukturen bestemmer ikke hvordan organisasjonen faktisk fungerer.

1. Hvorfor oppstår struktur? Det alltid er noen som er overordnet andre gjennom at de har større ansvar og myndighet. Hierarki og struktur er det samme. Alle organisasjoner er hierarkiske.

Det finnes ingen flate organisasjoner. Strukturen har en innebygd problemløsningsmekanisme. Alle ansatte har ikke like mye ansvar og myndighet. Det er en teoretisk og praktisk umulighet og ville gi flat organisasjonsstruktur. Flate organisasjoner finnes ikke og kommer aldri til å kunne finnes. Det finnes ingen flate organisasjoner.

2. Strukturens dimensjoner Strukturen beskrives gjennom graden av spesialisering, formalisering og sentralisering/ desentralisering.

Organisasjonsmodeller I en linjeorganisasjon er det entydig hvem som er overordnet andre personer eller hvilken avdeling som er overordnet andre avdelinger.

I en linje- og stabsorganisasjon har organisasjonen en eller flere staber. En stab er en støttefunksjon (servicefunksjon) som gir råd til ledelsen og andre avdelinger (f. eks. Personalavdeling, IT-avdeling). Staber kan altså ikke bestemme over andre avdelinger.

I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere divisjoner. Hver av disse kan organiseres som linjeorganisasjon og/eller linje- og stabsorganisasjon.

3. Mintzbergs strukturbegrep Mintzberg (1979): Enhver menneskelig aktivitet gir opphav til to fundamentale og motsatte krav: (1) arbeidsdeling og (2) koordinering. Mintzberg (1979, 1993) beskriver organisasjonsstrukturen ved hjelp av tre komponenter: (1) koordineringsmekanismer, (2) organisasjonsdeler og (3) organisasjonsmodeller.

Organisasjonsdeler

Mintzbergs fem organisasjonsmodeller (1) Enkel struktur. Den strategiske ledelsen dominerer og koordineringen skjer gjennom direkte oppsyn. (2) Maskinbyråkrati. Teknostrukturen dominerer og koordineringen skjer ved hjelp av standardisering av arbeidsprosessen. (3) Profesjonelt byråkrati. Den operative kjernen dominerer og koordineringen skjer ved hjelp av standardisering av kunnskaper hos de ansatte. (4) Divisjonalisert form. Linjeledelsen dominerer og standardisering av produktene utgjør koordineringen. (5) Adhocrati. Støtte- og service-enhetene dominerer og koordineringen skjer gjennom gjensidig tilpasning.

4. Hva bestemmer organisasjonsstrukturen? Det finnes fem konkurrerende påstander (argument og motargument) om hvorfor en bestemt struktur finnes i en organisasjon. Hver av disse fem faktorene angis som årsak til at bestemte strukturer forekommer i organisasjoner. De kalles for imperativer (fra grammatikken «må!»).

(1) Strategi-imperativet - strategien i foretaket bestemmer organisasjonens struktur. (2) Størrelses-imperativet - organisasjonens størrelse bestemmer strukturen. (3)Teknologi-imperativet - teknologien som bestemmer strukturen. (4) Omgivelses-imperativet - omgivelsene som bestemmer organisasjonens struktur. (5) makt og-kontroll-imperativet - de som har makt bestemmer strukturen.

Det finnes fem konkurrerende forklaringer på hvorfor organisasjoner har bestemte strukturer. Strukturen i en organisasjon er bestemt av ledelsen.

5. Organisasjoners struktur og funksjon En organisasjons struktur (form) gjelder den vertikale og horisontale fordelingen av posisjoner. Et organisasjonskart viser hvem som utfører de ulike arbeidsoppgavene, hvem som er overordnet/underordnet hvem, hvordan ordrer formidles nedover og hvor mange underordnede en person på høyere nivå har (kontrollspenn). Uten unntak gjelder det for organisasjoner at de har en hierarkisk form.

Strukturen bestemmer ikke hvordan organisasjonen faktisk fungerer. Hierarki og byråkrati er ikke det samme. Det som faktisk blir gjort på en arbeidsplass, har å gjøre med hvordan organisasjonen fungerer. Strukturen bestemmer ikke hvordan organisasjonen faktisk fungerer.

Det er store avvik mellom struktur (form) og hva som faktisk gjøres (funksjon) i en organisasjon. Strukturen er ikke årsak til effektivitet i organisasjoner. Omorganisering (en ny struktur) vil sannsynligvis ikke føre til (økt) effektivitet i organisasjonen.