Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ny uke !. Ros og ris fra forrige uke Meget bra oppmøte til forelesning Mange grupper med god aktivitet i øvingsavdelingen Flott aktivitet på forum Dette.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Individuell fagtekst fra praksis.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Utforsking 1 Økt 1.3.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Webinar i UH-ped 24/ «Skrive for å lære» Mikrooppgaver
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Ulike perspektiv på læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Om opprykk til førstelektor
Bevis i matematikk- undervisningen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
PDSA-sirkel/småskalatest
1. Innledende påstander om organisasjoner
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgave C-G
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI Line Wittek, Høgskolen i Vestfold

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 2. Les definisjonene for hverandre (responsgruppene) - hva er likt? - hva er ulikt? Prøv å bli enige om en definisjon Line Wittek, Høgskolen i Vestfold

Forslag til definisjoner: En kulturelt antatt ”sannhet” dannet på bakgrunn av falsifiserbare hypoteser, der målet er å gi en nærmere forståelse av hvordan noe fungerer. En teori er en tanke eller ide om et emne som legges fram for å føre utviklingen av det gitte emnet videre. En teori er ikke vitenskapelig bevist, men er et utgangspunkt for forskning. En teori beskriver et fenomen innen en fagdisiplin og inneholder en rekke antakelser, redskaper og begreper som kan belyse fenomenet det omhandler. En teori er noe mer enn en hypotese og danner grunnlaget for hvordan en virksomhet skal utføres. Virksomheten kan utføres i praksis, men dette er ikke et krav. En teori er en påstand/antakelse, basert på bestemte prinsipper og/eller syn på hvorfor noe er som det er. En samling av tanker/meninger/ideer som forsøker å forklare hvordan noe fungerer En teori er en antagelse, som kan være utviklet på bakgrunn av en hypotese eller erfaringer, og som har innvirkning på praksis. Line Wittek, Høgskolen i Vestfold

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold Teori, Ascheougs og Gyldendals store norske leksikon, 2. utgave: (1989). Kunnskapsforlaget, Oslo (gr) theoria, betraktning). System eller kompleks av antakelser som er fremsatt som forklaring på en rekke kjennsgjerninger eller fenomener Antagelse som ansees for vel underbygd i forhold til andre antagelser (sml.→hypotese). Et system av allmenne prinsipper og regler som gjelder for eller danner grunnlaget for en virksomhet (f. eks. undervisningens teori): brukes ofte i motsetning til praksis. Line Wittek, Høgskolen i Vestfold