Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Folkehelsearbeid – medaljens bakside Forebygging Fagforbundet 25. September 2013.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Barneverntjenesten i Åmot
Samarbeid mellom skole og barnevern
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
En introduksjon.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Samhandling med ungdom
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Møte for foresatte 10.trinn
Trym Nordstrand Jacobsen
Foreldrenettverk Kristine Hasund
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Erfaringer med studenter
(Parent Management Training - Oregon)
NAV-veiledere i vid. skole
Psykisk helse -Psykososialt team
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Behov og emosjoner.
Eikeli VGS
KrFs skolepolitikk.
Velkommen til foreldremøte
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Institusjonskonferansen 10 og 11 oktober 2016
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Nettverkssamling 20.03.2018 HELSE OG SOSIAL | AVDELING Rus som medvirkende faktor til frafall i videregående skole Aina Kjær, avdelingsleder ungdomshelse Kristiansand

Cannabis som medvirkende årsak til frafall Cannabis forstyrrer hjernens ombygging i tenårene (T og K) Sannsynliggjør at cannabisbruk i tenårene vil ha større negative virkninger enn senere i livet Cannabisbruk påvirker både korttids og langtidsminnet Frafallstallene i videregående skole Undersøkelser fra Danmark viser at omtrent halvparten av drop outs oppgir at de røyker cannabis 17% av frafall i Australia kan relateres til cannabisbruk Cannabisbruk i Norge er betydelig lavere enn i Danmark og Nederland Simonsen 2014, (Danmark) Horwood et alt, 2010, Australia Hellas studien Kristiansand og Agder. HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Forskning Frafall i videregående skole Psykososiale helsefaktorer Studien Ung vilje- 2600 elever i nord. Årsaker, konsekvenser og tiltak (Sørli, Høgmo, Goll og Ottosen, 2010). (Markussen, Astad) Et liv jeg ikke valgte- (Jentoft 2009) Lund 2009, 2014. Psykososiale helsefaktorer Startet i tidlig alder Arvelig faktor, sammenheng ( Dahl, Kostol og Mogstad, 2013)(Gravseth, 2009) (Nilsen Bratberg og Vaage, 2009). Hjelp bør settes inn i barnehagen ( Rege, 2012). HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Hvordan fange opp elever som er i fare for å droppe ut Tidlig intervensjon Ta opp uroen Skoleproblematikk skal avdekkes så tidlig som mulig og riktig tiltak iverksettes Felles satsing på forebygging Sikre overganger Faste rutiner Skape forutsigbarhet, ved fraværsoppfølging f eks… Relasjonens betydning i oppfølgingsarbeidet HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Ulike årsaker til at elever dropper ut Mangel på motivasjon, Antonovsky, Skaalvik og Skaalvik, Langaard, Wollscheid, nr 16 Manglende oppfølging hjemmefra Ung pårørende, Kvello Psykiske problemer og eller rus Obs ungdom som pårørende Fattigdom Problematikken er sammensatt Felles for disse grunner er at fravær som oftest er blant årsakene eller en konsekvens av HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Hvordan følge opp elever som er i fare for å droppe ut Klargjør ansvar for den enkelte elev 2 personer på hver enkelt sikrer ansvar ved fravær/sykdom Faste rutiner skole/hjem samarbeid Trefftider. Konsekvenser ved uteblivelse osv, Relasjonsbygging Alltid den voksne som har ansvar for relasjonen Tillit og anerkjennelse Andre betraktninger av og til så er løsningen så «banal enkel» det handler om å bli sett, få litt ros og oppbacking. De trenger trygge stabile voksne, trenger å bli sett og akseptert og trenger masse omsorg, og dette på tross av hvordan de oppfører seg, dette synes jeg er superviktig, at en prøver å se bak atferden, bak fraværet og bak de dårlige karakterene. Hva er det egentlig som ligger der? HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Avsluttende refleksjoner Flest mulig skal klare videregående skole Man må bli bedre til å fange opp og ta fatt i problematikk den enkelte elev strever med så tidlig som mulig Utarbeide klare forutsigbare rutiner for å bedre kunne ivareta den enkelte elev. Samarbeid skole og hjelpeapparat omkring enkeltelever HELSE OG SOSIAL | AVDELING

Avsluttende refleksjoner De fleste problemer ungdom sliter med er resultat av et komplekst samspill mellom psykologiske, sosiale og biologiske prosesser Konsekvens av flere sammenfallende grunner Takk for meg Grunnleggende kunnskap om ungdom er at de fleste problemer de sliter med er resultat av et komplekst samspill mellom psykologiske, sosiale og biologiske prosesser. Det kan være mange grunner til at en ungdom er trist, men tristheten kan likevel se lik ut. Hos en ungdom kan det være han er trist fordi han mobbes på skolen, hos en annen ungdom kan det hende at hun er trist fordi foreldre ruser seg og dette igjen fører til konflikter på skolen. Det kan være den samme tilstanden men ulike prosesser som fører til den (Torsteinsson 2004 s 96) HELSE OG SOSIAL | AVDELING

HELSE OG SOSIAL | AVDELING