Vurderingskriterier enkel versjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Faginformasjon om programfagene for
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
Vurderingskriterier og oppgaver
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Vurdering – hva og hvorfor?
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingskriterier enkel versjon

Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Kommunikasjon Nivå I Fontforklaring: Kompetansenivå 5 og 6: Uten parentes Kompetansenivå 3 og 4: (...) Kompetansenivå 2: [...] og mindre skrift Eleven kan Vise nyansert [en viss] forståelse av innholdet (forstå hovedinnholdet og relevante detaljer) i tekster skrive tekster med godt (relevant) ordforråd og målrettet bruk av (”målrettet bruk av” utelatt) (og visse)

Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Kommunikasjon Nivå I grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding [...tekster som kommuniserer på enkelt nivå] vise god (tilfredsstillende) [noe] språklig tilpasning til kommunikasjonssituasjonen

Kriterier skriftlig eksamen fremmedspråk Språk, kultur og samfunn Nivå I Eleven kan på en reflektert (relevant) måte sammenligne forhold i språkområdet med forhold i Norge [beskrive noen likheter og forskjeller mellom forhold i språkområdet og i Norge] på nyansert (relevant) [enkel] måte gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

Markeringer av ulike kompetansenivå Adjektiv nyansert forståelse > en viss forståelse godt ordforråd > relevant ordforråd god > tilfredsstillende > noe språklig tilpasning reflektert > relevant måte sammenligne forhold... nyansert > relevant > enkel måte gi uttrykk for...

Markeringer av ulike kompetansenivå Utelatelser/tillegg tekster med (...) målrettet bruk av grunnleggende språklige strukturer tekster med (...) bruk av grunnleggende språklige strukturer Omformulering tekster som kommuniserer på enkelt nivå

Samsvar mellom kriterier for skriftlig og muntlig? Tredelt muntlig eksamen Lytting Presentasjon Spontan samtale Samtale etter presentasjonen – forberedt tema Samtale – ikke-forberedt tema Lese – lytte. Forskjellig situasjon, men kriteriene kan være nokså like, for eksempel nyansert forståelse> forstå hovedinnholdet og relevante detaljer> viss forståelse

Samsvar mellom kriterier for skriftlig og muntlig? Presentasjon – to begrep som ikke er nevnt for skriftlig eksamen og som vi mener er viktige Presentasjonen bør være mottakerorientert, samsvarer kanskje med ”språklig tilpasning til kommunikasjonssituasjonen” Presentasjonen bør være strukturert, samsvarer kanskje med ”tekstbinding”, men tekstbinding går fortrinnsvis på enkeltord, ikke en teksts struktur (oppbygging)

Muntlig presentasjon Presentasjonen skal ikke være opplesning av en ”klipp og lim”-tekst eller egenskrevet tekst kan baseres på stikkord eksempel på kriterier: Presenterer temaet meget fritt (fritt > relativt fritt > er i stor grad avhengig av skriftlig støttetekst ) i forhold til en evt. skriftlig støttetekst Forslag om at en elev som i stor grad er avhengig av skriftlig støttetekst, ikke kan få bedre karakter enn 3 uansett andre kriterier

Presentasjon og spontan samtale (1) Felles kriterier: Lingvistisk komp: ord, strukturer, uttale Sosiolingvistisk komp: språklig tilpasning til situasjonen Pragmatisk komp: Diskurskomp: tekstbinding Funksjonell komp: for eksempel gi uttrykk for meninger, følelser, stille spørsmål... Strategikomp: kommunikasjonsstrategier knyttet til det å lytte og snakke Sosio/interkulturell komp: gode kunnskaper, kunne sammenligne, vise toleranse...

Presentasjon og spontan samtale (2) Kommentarer til begrepet flyt Begrepet flyt (fluency) er i Rammeverket – skjema for egenvurdering - brukt første gang på nivå B2: Jeg kan bruke språket så flytende og spontant at samtaler med morsmålsbrukere ikke byr på særlige problemer. Det har altså med automatisering av språk/tale å gjøre. På vårt nivå, A2/B1, vil ikke språket være ”så flytende”. I arbeidsdokumentet Vurderingskriterier for Nivå II for kompetansenivået 6 har vi foreslått følgende formulering som dekker både presentasjon og spontan samtale:

Presentasjon og spontan samtale (3) Kan uttrykke seg sammenhengende i jevnt tempo; selv om han/hun kan nøle mens han/hun leter etter strukturer og uttrykk, er det ikke mange påfallende lange pauser. For kompetansenivå 4 heter det: Kan uttrykke seg forståelig, selv om hun/han tar pauser for å planlegge hva han/hun skal si og for å korrigere seg selv.