Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Kapittel 5: Markedsplanen-del Handlingsplaner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Markedsføring av turOrientering Trond Cato Martinsen, Konnerud IL.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
Forbruker- og finanstrender 2017
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
En introduksjon.
Markedsføring.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Forbruker og finanstrender 2017
Samarbeid og konflikt.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Evaluering av [prosjektnavn]
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Enhet: Sist oppdatert:
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kommunikasjon.
Flere lesere, flere muligheter
E-handel.
Årets norske Leanvirksomhet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Distribusjon, kanaler og logistikk
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
[Prosjektnavn] Evaluering
Posisjonering og differensiering
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Rekruttere elever til å lage innhold
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Årets norske Leanvirksomhet
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Utskrift av presentasjonen:

Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19

Dagens tekst: Kommunikasjonsmiksen Elementer i kommunikasjonsprosessen Designe effektiv kommunikasjon Reklame Salgsfremmende tiltak PR Direkte markedsføring

Kommunikasjonsmiksen Reklame Salgsfremmende tiltak Events og opplevelser PR Personlig salg Direkte og interaktiv markedsføring

Elementer i kommunikasjonsprosessen Figure 17.2:

Årsaker til at budskapet ikke når frem: Selektiv oppmerksomhet Av de 1.600 kommersielle budskap vi mottar hver dag vil vi bevisst legge merke til 80, og reagere på 12 av dem. Resten sorteres bort og gis ingen oppmerksomhet Selektiv forvrengning Mottakeren tolker budskaper slik en ønsker iht. behov forventninger Selektiv hukommelse Folk vil lagre i hukommelsen bare bruddstykker av informasjonen som når dem. Avhengig av om den initielle holdningen er positiv eller negativ vil informasjon lagres eller avvises.

Effektiv kommunikasjon Identifisere målgruppen Bestemme kommunikasjonsmålene Utforme budskapet Velge kommunikasjonskanal(er) Fastsette budsjett Bestemme media/kommunikasjonsmiks Måle resultater Lede den integrert markedskommunikasjons-prosessen Figure 17.4

Hva er målet? Målet med kommunikasjonen kan være Kategori behov Merkeoppmerksomhet Holdninger til merket Kjøpsintensjoner for merket

Hva man kommuniserer Informerende appell? Transformerende appell? Spiller på produktspesifikke attributter eller egenskaper Problemer produktet løser Funksjonelle egenskaper Transformerende appell? Spiller på ikke-produktrelaterte attributter eller egenskaper Holdninger Emosjoner

Avgjørende for kommunikasjonsmiksen. Hvilken type marked Hvor rede kundene er til å kjøpe produktet Se Figure 17.6 Hvor produktet er i produktets livssyklus Se Figure 11.3 Figure 10.1 Figure 17.6

Integrert markedskommunikasjon Kombinasjonen av alle de budskap som sendes gjennom ulike kanaler fra en bedrift til forskjellige mottakere gjør det vanskelig å fremstå med et helhetlig budskap. Løsning: Integrert markedskommunikasjon Det vil si en overordnet plan for markedskommunikasjonen som gjør at man får et bedre resultat ved å samkjøre kommunikasjonsaktivitetene.

Reklame Figure 18.1

Målet med reklamen kan være å Informere Overtale Påminne Forsterke

Salgsfremmende tiltak Mens reklame kan sies å gi kunden en grunn til å kjøpe et produkt, skal de salgsfremmende tiltakene gi kundene et incentiv til å kjøpe.

Tiltak mot forbrukere Tiltak mot bedrifter Vareprøver Gavekort Prisreduksjoner Tilbudspakker Gaver Lojalitetsprogrammer Konkurranser / premier Gratisprøver (se og vareprøver) Garantier Produktkobling ( bundling) Sjokkselgere Aktiviteter på tvers av produkter (krysspåvirkning) Rabatter Støtte, eks.reklamestøtte Gratisvarer Messer / utstillinger Salgskonkurranser Spesielle reklamekampanjer

PR Å drive med PR-aktiviteter vil si at man jobber med følgende 5 områder: Pressemeldinger og pressekontakt Produktomtale / medieomtale Kommunikasjon fra bedriften til samfunnet rundt Lobbyvirksomhet Rådgivning av ledelse og mellomledelse

Virkemidler i PR-arbeidet Publikasjoner Arrangementer Sponsoravtaler Nyheter Taler / innlegg Støtte til frivillige organisasjoner og gode formål Identitetsbyggende aktiviteter og medier

Direkte markedsføring Direkte markedsføring innebærer å bruke kanaler som leder direkte frem til forbruker uten å gå veien om noen mellomledd. Hovedkanalene rett frem til sluttkunde nås gjennom: Salg ansikt-til-ansikt Adressert reklame rett i postkassa Kataloger hjem i posten Telemarketing Kiosker E-markedsføring

Til neste gang: Les kapittel 2, 11 og 22