Ida750 IT Strategi - Kravspesifikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Praktisk info til prosjektkunder
Programvare for nisje SMS
Kontraktsoppfølging mv.
Transaksjonskostnader
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Forelesning IMT Februar 2006
Elementer av en utviklingsprosess
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Tjenestebasert design med dynamiske proxyer og Spring Bjørn Vidar Bøe, JavaZone 2005.
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forstudie og Kravspesifikasjon
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Kravspesifikasjon Kravspesifikasjon:
Programvare-prosesser
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Introduksjon til systemutvikling
Kravanalyse og spesifikasjon
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Validering Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari.
Software Requirements Elicitation
Svein Ivar Kristiansen
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Improving Processes Gruppe 9 Skule Notø Per Ivar Jacobsen Øystein Rogstad Alfred Skari Per Kristian Førrisdal Annette Kjuus Synne Nygaard.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005

Kvalitative og kvantitative metoder
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Identifisere behov – og etablere krav
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Programvare-prosesser
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Kap. 22 – Developing a System
Kvalitative og kvantitative metoder
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Identifisere behov – og etablere krav
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Sett inn bilde av produkt her
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ida750 IT Strategi - Kravspesifikasjon Pensum definert gjennom forelesningene (Powerpoint filer) Mye overlapp med IT-strategi delen Vi har tidligere sett på hvordan organisasjoner kan få maksimalt ut av alle sine IT systemer, her ser vi på kravene til ett system Denne forelesningen kan også fungere som en oppsummering av mye av det vi tidligere har snakket om Referansebok: Del I av Kotonya, G. & Sommerville, I., Requirements Engineering, Wiley, 1997. Få fram at det er fellestrekk mellom strategiarbeid og kravspesifikasjon. I det første ser vi på bedriften under ett, kanskje i et 3-10 års perspektiv. I kravspesifikasjon ser vi på en deloppgave. Hvor store likhetstrekk vi har vil være avhengig av type deloppgave. I noen tilfeller vil disse være klart spesifisert (delsystem). Da har vi færre fellestrekk. I andre vil vi ha en identisk jobb til kravspesifikasjon - å finne ut hva bedriften egentlig trenger. Oshaug: Om bedriften. Utvikle administrativt system (komme tilbake til dette). Ble under dette arbeidset introdusert til en avdeling som ferdigstilte (slipte, målte, ISO kontrollerte) propellblad. Store problemer: formann (overbelastet), Excel (kun av formann, begrenset ISO kontroll, tungv. Å bruke). Lage nytt system som kunne brukes av flere (Access). Utgangspunkt i regneark. Intervjuer. Være i bedriften. Oppdaget andre problem: Enkelte propellere var vanskelig å kontrollere (vis hvordan regneark virker). Manglende standard for koordinatsystem. Tungv. Å lage dokumentasjon. Dekke begge deler. Systemet kostet kun 100.000 å utvikle. Betale seg inn i løpet av en måned. 150% produktivitetsøkning, mindre bruk av innleide tjenester, bedre lev. Sikkerhet. Styref. Påpekte at en kunne se i regnskapet når systemet kom inn. Ikke unntak. Ofte oppdrag for inst. Uten eget utviklingspersonale. Vide horisonter. Demo PPK. 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Bakgrunn IT prosjekter har vært plaget av: Budsjettoverskridelser Tidsoverskridelser Mange fiaskoer Ofte legger en skylden på uklare kravspesifikasjoner Med kravspesifikasjon ønsker en: Bedre styring Fastere former Kontroll over budsjett og tid Systemer som dekker kundens behov 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Kravspesifikasjon kan være mangt… Et formelt dokument, en juridisk bindende kontrakt, mellom kunde og utvikler om hva som skal gjøres En prototype En liste av mål for systemet, samt en skisse til løsning Vag målsetting ”hei, vi har et problem med å lage en ordreplan” 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Her skal vi I stor grad se på mer formell kravspesifikasjon Kunnskap om dette er viktig da enkelte organisasjoner krever en formell spesifikasjon Men, vi skal også se på andre måter å lage en kravspesifikasjon på 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Forskjellige typer av krav kan inngå: Generelle Funksjonelle Krav til implementasjon Effektivitet Brukervennlighet 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Problemer Upresise mål Kravspesifikasjonen beskriver ikke brukernes virkelige behov Spesifikasjonene er inkonsistente og ikke komplette Spesifikasjonene er for detaljerte (låser utviklerne) Misforståelser mellom bruker, de som utvikler spesifikasjonene og utviklerne Kravspesifikasjonen forutsetter en stabil verden, det har vi sjelden 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Kan føre til… Forsinket leveranse Fordyret leveranse Behov for store endringer etter installasjon Systemet blir benyttet galt, lite eller ikke i det hele tatt Systemet kan være upålitelig Meget store vedlikeholdskostnader Dårlig tilpassning til andre systemer Systemet blir fort avleggs 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Kravspesifikasjonsprosessen Hvordan man håper at denne skal gå! 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Aktiviteter 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Kravspesifikasjonsdokumentet inneholder: 27.12.2018 Kravspesifikasjon

IEEE/ANSI 830-1993 (standard): Introduction Purpose Scope of the product Definitions References Overview of document General description Product perspective Product functions User characteristics General constraints Assumptions and dependencies Specific requirements functional, non-functional, interface, performance, database and network requirements, etc. Index 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Hvem bruker kravspes. dokumentet? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Guidelines: 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Prosessen 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Data 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Aktivitetsmodell elicitation – å få fram, synliggjøre 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Tradisjonell modell Waterfall model 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Mer moderne 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Utvikling, først når vi vet hva vi skal lage: Utvikling av systemet (detaljspesifikasjon, programmering…) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Hvem er involvert? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Roller 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Verktøy for å understøtte kravspesifikasjonsprosessen: 27.12.2018 Kravspesifikasjon

CMM – Capability Maturity Model SEI, Software Engineering Institute i Pittsburgh bruker disse 5 nivåene. 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Nivåer av utvikling mht softwareutvikling: Initial: Udisiplinerte prosesser, individer bestemmer hvordan ting skal gjøres og hvilke teknikker som skal brukes Repeatable level: Grunnleggende prosesser for budsjettering og planlegging av utviklingsprosesser er beskrevet og kan repeteres Defined level: Dokumentasjon, standardisering Managed level: Kvalitetskontroll Optimizing level: Kontinuerlig prosess for forbedring, objektive målinger 27.12.2018 Kravspesifikasjon

”in” å karakterisere organisasjoner på denne måten Mest anvendelig for store softwarehus Har mange prosjekter Ofte store prosjekter Mange prosjektdeltagere Formalisering er nødvendig for å få oversikt og kontroll 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Forenklet model for kravspesifikasjon 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Best practices 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Requirement Elicitation 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Fire dimensjoner Application domain understanding Forstå institusjonen, området der systemet skal anvendes. Hvem er brukerne, hva er brukernes bakgrunn. Hvilke holdninger eksisterer… Problem understanding Hva er målene for systemet, hvilke problemer skal vi løse… Business context Systemet skal (som oftest) bidra til utvikling av organisasjonen, hvordan passer systemet inn med andre, med overordnede strategier Stakeholder needs and constraints Hva er deres motivasjon, hva ønsker de å oppnå 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Problemer Application domain understanding Problem understanding Informasjon om dette er ikke samlet på ett sted, mange kilder, også muntlige, eksplisitt og implisitt Problem understanding De har et problem, men akkurat hva dette går ut på og hvordan det skal løses må vi ofte finne ut selv. De vi skal arbeide med er ofte opptatt… Business context Hvordan fungerer organisasjonen, er overordnede mål og strategier uttalte? Stakeholder needs and constraints Stakeholders kan ha sine (ofte gode) personlige motivasjoner i et prosjekt, hva er disse? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

”Elicitation” og analyse 27.12.2018 Kravspesifikasjon

4 kritiske aktiviteter: Mål Beskriv målene for systemet, oversikt over problemet, hvorfor et nytt system kan være nødvendig, begrensninger som budsjett… Bakgrunnskunnskap Organisasjon, anvendelsesområde, andre systemer… Organisering Organiser data og informasjon samlet inn til nå, prioriter mål Brukerkrav Hva er brukernes krav til det nye systemet 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Oversikt 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Analyse /forhandlinger 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Teknikker Samle bakgrunnsstoff (strategiplaner, årsrapporter….) Intervjuer Scenarioer Soft system methodology (SSM) Syv faser (se neste slide) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

SSM – 7 faser: 27.12.2018 Kravspesifikasjon

27.12.2018 Kravspesifikasjon

Etnografisk undersøkelse Observasjon av brukerne i arbeid, intervjuer, video, ”de-briefing” hvor vi trekker ut verdifull informasjon 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Prototyping Alternativer: Mange fordeler: Bruk og kast Evolusjonær prototyping (mer aktuell nå med bedre verktøy) Mange fordeler: Kan vise hvordan systemet vil bli, inklusiv ”look and feel” Håndfast Lettere for brukerne å forholde seg til en prototype enn en spesifikasjon, mer og bedre tilbakemeldinger Hurtigere utvikling Understøtter utvikling i faser 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Analyse av kravspesifikasjon, sjekkliste 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Validering Sjekker for: Avsluttende fase i arbeidet Kompletthet Konsistens Nøyaktighet Avsluttende fase i arbeidet 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Input & Output 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Reviews Reviews (gjennomgang), teknikk for å verifisere kravspesifikasjonen 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Sjekkliste 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Prototyping Validering gjennom prototyping: Velg testpersoner Utvikl testscenario Utfør scenario Mange krav kan kun testes gjennom prototype: Opplæring Brukervennlighet Effektivitet (delvis) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Prosess 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Modellvalidering Vi kan ha detaljerte modeller av systemet, for eksempel for dataflyt Er disse i orden? Inkluderer de all relevant informasjon? Konfliktfritt? Er de konsistent med andre modeller? Beskriver de brukernes behov? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Testing Kan kravene testes? Eksempel: Hvilket krav er testbart? Kan vi gjøre en eller flere tester i det ferdige systemet for å vise at kravet er oppfylt Eksempel: Systemet skal være lett å lære? 95% av brukerne skal kunne benytte systemet etter 10 minutter? Hvilket krav er testbart? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Requirements management Her er vi opptatt av: Stabile og dynamiske krav Identifisering av krav, lagring Versjonskontroll Sporing (traceability) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Behovet for endringer 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Identifisering av krav 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Lagringsstruktur for krav 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Versjonskontroll (faser) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Versjonskontroll (prosess) 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Sporing Vi ønsker å kunne spore endringer begge veier. Hvilke underordnede krav kan bli berørt av endringen i dette kravet? I hvilke overordnede krav inngår kravet som er endret? 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Typer av sporing 27.12.2018 Kravspesifikasjon

Oppsummering Følgende må være på plass: Det er viktig å vite målsettingene for systemet Vi må ha en god og utarbeide idé av systemfunksjonaliteten Brukergruppene må være kjent Vi må ha valgt metodikk Vi må vite hvordan systemet skal implementeres Koplinger til andre systemer må være kjent Installasjonsfasen må være beskrevet Før vi starter utviklingen av systemet 27.12.2018 Kravspesifikasjon