Innkjøpsforum 08.10.2014 Del 1: E-handel Hvorfor E-handel «Min Bestilling» Catering Opprettelse av plan på catering Kjøp på plan Varemottak 27.12.2018
E-handelsplattformen - DIFI Formål: «Å knytte offentlige kjøpere og deres leverandører sammen i en felles og framtidsorientert infrastruktur, hvor deltakerne kan utveksle sine forretningsdokumenter elektronisk». Tjenestene skal bidra til enklere, bedre og sikrere innkjøp gjennom elektronisk kobling mellom offentlige kjøpere og deres leverandører. Presentasjonens tittel 27.12.2018
Enklere innkjøp Kjøp av rett vare eller tjeneste Kjøp fra riktig leverandør Sammenligning innen man bestiller Enklere bestillingsprosess Færre bestillere Forenklet oversikt over innkjøp Redusert administrasjon Presentasjonens tittel 27.12.2018
Bedre innkjøp Bedre grunnlag for nye anskaffelser Økt konkurranse Økt åpenhet/tilpasset informasjon Eliminere feilaktige bestillinger Oppfølging og statistikk Effektivisere innkjøpsprosesser Økt lojalitet til eksisterende varer Presentasjonens tittel 27.12.2018
Sikrere innkjøp Godkjenning med kontering før kjøp Økt budsjettkontroll gjennom godkjenning Sporbarhet Styring av innkjøp mot miljømerkede produkter Eliminere feilaktige bestillinger Styre innkjøp etter etiske retningslinjer Innkjøp i henhold til lovverk Presentasjonens tittel 27.12.2018
Fordeler for økonomimedarbeidere og innkjøpere Færre leverandører i leverandørreskontroen. Automatisk kontroll av faktura mot innkjøpsordre. Reell anvisning av ordre før virksomheten har påtatt seg en forpliktelse. Automatisk kontering som fører til langt færre feilkonteringer. Vesentlig redusert behandlingstid av fakturaer. Korrekte fakturaer blir direkte overført til økonomisystemet for utbetaling. Tilgang til tidligere bestillinger. Like rutiner på hele høgskolen. Presentasjonens tittel 27.12.2018
Veien fremover på HiOA Fortsatt fokus på hele prosessen fra behovet oppstår til betaling og oppfølging - BtB Fokusere på fakturaflyt og å avdekke problemer og flaskehalser – samarbeid innkjøp/regnskap, med litt hjelp fra OU-programmet. Problemer som må løses: Fakturaer matcher ikke (manglende varemottak, feil beløp, dellevering) Fakturaer er merket med feil bestillingskode Varer og tjenester bestilt på feil måte Varer og tjenester bestilt av personer uten fullmakt Varer og tjenester bestilt fra feil leverandør Flaskehalser hos økonomi sentralt når det gjelder fakturabehandling Flaskehalser hos godkjennere når det gjelder fakturabehandling Presentasjonens tittel 27.12.2018
Veien fremover på HiOA Lage gode løsninger for tilbakemeldinger ved feil: Innarbeide rutiner/lage maler til bruk i alle typer scenarioer Avklare godkjenners ansvar på dette området Se på mulige sanksjoner ved gjentagende feilkjøp Forankring Presentasjonens tittel 27.12.2018