Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen som nettstudent!
Advertisements

Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Samfunnskunnskap Emne 5: Utdanning og kompetanse Vaksenopplæringa i Vestnes Vinteren 2014.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: språk og kommunikasjon.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: programmering og nettverk.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Eilert Sundt videregående skole
Informasjonsmøte november 2016
Matematikk 101 og 102.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
KDL – ny struktur og innhold
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
ELEKTRONIKK, INFORMATIKK OG TEKNOLOGI HØSTEN 2017
International Environment and Development Studies
Institutt for kjemisk prosessteknologi
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Velkommen til bachelor i klassiske språk
Strategi for Nord universitet 2020
Tidsplan InterAct Vår 2017 Presentasjon av Andreas og Helge.
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Elkraftsamarbeid NTNU Gjøvik, HiØ og KaU
Noen kritiske spørsmål
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Fagdag i faget Programmering og modellering
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Video i undervisningen
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Velkommen til BA og årsenhet i religionshistorie!
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Digitale systemer ved OsloMet
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Ny som universitetslærer
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Vårens emner på TIK og ESST
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Styringsgruppemøte 15. november 2017
– hvilke spørsmål skal de svare på?
Digitalt læringsmiljø
Gjennomføring etter 5 år
Fagdag IT-linja Skien vgs
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studieledernettverket 15. februar 2019
Digitale læringsressurser
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation Finn Aakre Haugen, ph.d., dosent Institutt for elektro, IT og kybernetikk Faktultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Nettmasterprogrammene ved TNM i Porsgrunn: Industrial IT and Automation (IIA). Startet 2015. Process Technology (PT). Startet 2016. Energy and Environmental Technology (EET). Startet 2016. Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

4-årig nettbasert deltidsmaster i IIA (50%) Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Vitenskapelig ansatte som underviser i IIA-programmene Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Hvorfor tilby nettbasert masterprogram? Nytt "marked" for USN: Ingeniører som ikke kan eller ikke vil studere til master på campus Øke antall norske studenter i masterprogrammene i Porsgrunn. (Obs: Vi har satt og setter stor pris på utenlandske studenter. Mange av dem har tatt ph.d.-graden ved HiT/HSN/USN.) Modernisere undervisningsmetodene Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Hvordan kom vi igang? Prosjektmidler fra Norgesuniversitetet Internopplæring av lærere i regi av personell fra e@HiT Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Pedagogisk opplegg 2 dagers oppstartssamling for nye nettstudenter i august, før semesterstart (frivillig deltakelse) Formelt sett ett og samme emne på nett og campus. Undervisningsmateriell mest mulig likt på nett og campus. Samme eksamen (kan gjennomføres utenfor USN etter nærmere avtale). Lærerne velger selv hvordan emnet skal "nettifiseres". Varierende opplegg: Egenproduserte tematiske videoer (Screencast-o-matic eller Camtasia) Egenproduserte videoer av forelesninger på campus (fastmontert eller frittstående kamera) Eksterne videoer Asynkron undervisning Undervisningsplan, øvinger, løsninger og supplerende litteratur er tilgjengelige i Canvas Nettbasert veiledning: Epost Skype I noen emner er det obligatoriske laboratorieoppgaver på campus Porsgrunn. (I andre emner er slike lab-oppgaver etterhvert blitt erstattet av tilsvarende simulatorbaserte oppgaver som kan gjennomføres "hjemme".) Både individuelle og gruppebaserte øvinger og prosjekter Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

Erfaringer fra IIA-nettmaster Mange meget dyktige og motiverte studenter. Første kull: 19 startet (høsten 2015). 9 ligger an til å fullføre masteroppgaven (våren 2019). De aller fleste studentene er i full jobb. De erfarer at det er meget krevende å gjennomføre studiet i kombinasjon med jobb og familie. Undervisningsopplegget blir stort sett godt mottatt, men det er også rom for videreutvikling (bl.a. flere og bedre videoer og bedre/raskere svar fra lærer på faglige spørsmål) Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.

IIA-industrimaster 3-årig IM med 50% ansettelse i bedrift 8 bedrifter var klare til å ta i mot IM-studenter høsten 2018. Flere av studentene som gjennomførte intervjuer med bedriftene, valgte imidlertid å takke nei (stort sett for å ta en ingeniørjobb i stedet; det er typisk at antall masterstudenter går ned i gode tider for ingeniører). 3 studenter er i gang (1 hos INEOS i Bamble og 2 hos GKN Aerospace i Kongsberg). Studentene kan velge om de vil følge undervisningen på nett eller på campus. Den pedagogiske modellen vil imidlertid bli vurdert. Det er både faglige og sosiale grunner for å arrangere samlinger på campus, men samtidig må det tas hensyn til de tradisjonelle campusbaserte programmene (undervisningsressursene er jo begrensede). USN har som mål å ta opp 20 nye IIA-IM-studenter hvert år. Det arbeides nå intenst med å etablere avtaler med nye bedrifter. Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation. F. Haugen, USN. 01.11.18.