«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Skjønnlitterær fortelling
SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING RICA HELL HOTELL BEDRE HJELP TIL Å BEARBEIDE TRAUMER OG PÅKJENNINGER FRA FORTIDEN.
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Nettevett – utvidet versjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
Fritidslederen min roper hjelp!
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Post 4, sykehuset Levanger
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Kjennetegn og følgevansker
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
MOSJØEN 16. SEPTEMBER 2014 STUDIESENTERET VEFSN
STUDIESENTERET RKK VEFSN 16. SEPTEMBER 2014
KOMMUNIKASJON MED BARN I KRISE
Å snakke med seg selv, fali det?
Søvnvansker ( insomni)
BARN OG UNGE I SORG OG I KRISE:
Barn og unge i krise Berit Bratholm:
Daniel Stern`s Teori.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
I møte med pasienten Bilde fra Google..
- Ta kontakt med kursledere:
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Voldtektsmottaket Bergen Legevakt
Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi, Bergen
FAGDAG 5. APRIL RETRETTEN 2018
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018 KORT OM TRAUMER «KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018

BARN BARNEKONVENSJONEN ARTIKKEL 39 ”Partene (statene) skal treffe all egnede tiltak for å fremme fysisk og psykisk rehabilitering og sosial reintegrering av et barn som har vært utsatt for: Enhver form for vanskjøtsel, utnytting eller misbruk; tortur eller enhver form for grusom eller nedverdigende behandling eller straff; eller væpnede konflikter. Slik rehabilitering skal finne sted i et miljø som fremmer barnets helse, selvrespekt og verdighet.”

TRAUMEBEGREPET KNYTTET TIL PTSD-DIAGNOSE POST TRAUMATISK STRESS FORSTYRRELSE SENTRALE KJENNETEGN VIRKNINGER: Påtrengende minner Unngåelse av påminninger Spenningsøkning Psykisk nummenhet

TRAUMATISKE HENDELSER KJENNETEGN VED TRAUMATISKE HENDELSER: plutselige livstruende nærhet til hendelsen hendelsens varighet forhold til utøver familiemedlemmer truet grad av oppgivelse (defeat) Påtrengende sanseinntrykk

DET SKJER NOE I HJERNEN DET DREIER SEG OM Å OVERLEVE FØLELSENE KJØLES NED ALARMSENTRALEN KOBLES INN MINNENE LAGRES – MEN HVOR OG HVORDAN?

AMYGDALA TAR OVER KJØRER ALARM PROGRAMMET REAGERER LYNRASKT LAGRER MINNENE HAR DELVIS KOBLET UT VERBAL MINNET

HVORFOR BLIR DE TRAUMER? Har å gjøre med lagringen i hukommelsen Den er forstyrret av stress i situasjonen Forstyrrer forbindelsen følelser og tanker Mesteparten lagret i følelseshjernen Ligger der som en skremmende film Denne filmen er uten ord

ENKEL FØRSTE KARTLEGGING SPØR OM HAN/HUN: har opplevd en livstruende situasjon om denne stadig kommer tilbake i form av drømmer og påminninger mer enn to ganger i uken be dem om kort å beskrive situasjonen

TRAUME-MINNE-FRYKT-PTSD TRAUMEMINNENES TILBAKEKOMST BÅDE USTRUKTURERTE OG UKLARE OG TYDELIGE OG GLASSKLARE SOM PÅTRENGENDE MINNER SKAPER ANGST OG FRYKT NÅ PERSONEN MÅ VÆRE PÅ VAKT BORTRTTRENGING OG UNNGÅELSE

HVORFOR HJELPER DET Å SNAKKE Følelseshjernen husker alt det verste Språkhjernen husker lite av det Den trenger å bli oppdatert Ellers uroer det hele hjernen Fortelle, skrive, tegne, drama hjelper Må innom, fortelle det verste Finnes også andre metoder Forskning pågår!

ER DET ANDRE TING SOM HJELPER? Det hjelper å skrive det ned Illustrere det med tegning Bruke andre uttrykksformer fx dans Ta det opp på bånd eller på video Leve så normalt som mulig Holde seg i god fysisk form Spesielle teknikker for terapeuter

HVEM KAN HJELPE? Det er ikke skadelig å snakke Det er ikke galt av oss å lytte Alle kan hjelpe Blir det ikke bedre? Henvis til profesjonelle

Det hjelper å snakke Sammenholdt med annen forskning av såkalt rekonsolidering av minner, hevder forfatterne at dette kan forklare at fryktminner blir endret. Når de blir framkalt og får ny informasjon kan frykten bli blokkert, det vil si avbetinget. 12/25/2018

HENVISNINGSÅRSAKER traumereaksjoner Gjenopplevelser, bilder, bølger av sterke følelser Særlig dersom disse er vedvarende flere uker etter Påtrengende sanseminner fra hendelsene – smak, lukt, lyd, berøring, risting Stress for å unngå påminninger Uvanlig separasjonsangst, stadig sjekking på grunn av fantasier om at det har hendt noe forferdelig Søvnvansker, særlig utover to uker etterpå Sinne og irritabilitet som går utover relasjoner Urimelige selvbebreidelser, skam, skyld, tristhet, grubling Fobier, sterke sinnsbevegelser, innlæringsproblemer DYREGROV & RAUNDALEN

IES – IMPACT OF EVENT SCALE Har du tenkt på hendelsen€ også når du ikke har villet det? Har du forsøkt å slette hendelsen(e) fra hukommelsen? Har du vansker med å konsentrere deg? Har du hatt perioder med sterke følelser omkring hendelsen(e)?

IES forts. 5. Reagerer du sterkt på høye, uventede lyder eller når noe uventet skjer? 6. Har du holdt deg unna ting eller situasjoner som minner om hendelsen(e)? 7. Har du forsøkt å la være å snakke om hendelsen(e)? 8) Har bilder av hendelsen(e) dukket opp i tankene dine?

IES forts. 9. Har ting du har opplevd plutselig fått deg til å tenke på hendelen(e)? 10. Forsøker du å unngå å tenke på det som hendte? 11. Blir du lett irritabel eller sint? 12. Er du på vakt for ting som kan skje selv når det ikke er nødvendig? 13. Har du søvnprobLemer?

Annen ny forskning Det er nå kjent at traumatiserte personer som sover dårlig de første nettene etter hendelsen blir mindre plaget av de traumatiske minnene enn de som har sovet godt. Forklaringen går på at traumeminnene ikke er blitt tilstrekkelig lagret – konsoldidert. 12/25/2018

REFERANSE Schiller, D., Monfils, M.H., Raio, C.M., LeDoux, J. & Phelps, E.A.: Preventing the return of fear in humans using reconsoldidation update mechanism. NATURE, VOL. 463-7.JANUARY, 2010 12/25/2018