Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
Litterære virkemidler
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS. Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
| Formelle tekster.
Klarspråk Språkverksteder. ≡ En bør arbeide for en lettere og friskere stil, skrive kort og enkelt, bruke minst mulig fremmedord, og unngå lange og.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Markedsføring.
Northwind traders Hvem vi er
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Roede-kurslederen på Facebook
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Northwind traders Hvem vi er
Din firmabrosjyre Dette er et fint sted å sette formåls-paragrafen
Firmanavn Produkter og tjenester
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Kom i gang med programmering!
Tittel Budskap i feit skrift Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete
Tips og triks Slide slettes!
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Tips og triks Slide slettes!
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv

www.språkrådet.no Et godt tips for rettskriving – nettstedet til språkrådet.

Rett på sak Viktigste først. Gjerne i tittelen. En god tittel er det aller viktigste om teksten din skal vekke interesse. Kun 1 av 5 personer leser mer enn tittelen, mener reklameguruen David Ogilvy.

Tittelen må være lett å forstå 1 Bruk enkle og lett forståelige ord. 2 Bruk fargerike ord alt etter målgruppe. 3 Nå er det vanlig å si mer i tittelen enn før.

Eksempler på gode titler Oppskrift: «Slik lager du verdens beste ostekake» X tips for Y: «6 tips for å vaske bilen uten å få riper» Spørsmål: »Vasker du parketten riktig?» Enkelhet: «Den enkleste måten å lage fantastiske websider» Forklaring: «Derfor øker Chess sin markedsandel hvert kvartal» Sparing: «Slik sparer du penger på ny logo» Eksempler på gode titler

Framhever det viktigste i mellomtitlene. Mye luft. Gode bilder.

Setning Korte setninger – aldri mer enn 22 ord. (Men ikke lange tekster med bare korte setninger – da må du veksle på det) Subjekt og verbal tidlig i setningen. Ikke lange ord Maskinen renser rørene i løpet av sekunder. (I løpet av sekunder renser maskinen rørene.) Lett. Effektiv. Best i test. Velduftende.

Fargelegg teksten ved bruk av adjektiver, men varier bruken Fargelegg teksten ved bruk av adjektiver, men varier bruken. Begrunn helst adjektivene. Bruk synonymordliste for variasjon. Du vet hvor den ligger? Lag gjerne et eget dokument med adjektivforslag. Eksempel: Sier. Forteller. Smiler. Ler. Legger til. Poengterer. Understreker. Gråter. Hikster. Mener. Adjektiver

P.S. Alle stopper opp for å lese det som står som i et P.S. Oppsett av teksten Bruk hyppige avsnitt, linjeskift eller punktlister. Kanskje utheve skrift i bold, også? Et annet triks for å lage blikkfang, er å bruke tall og tegn: La oss si at anslagsvis 70 % av leserne i dette blogginnlegget kommer til å stoppe opp ved denne setningen, nettopp på grunn av det. Var du en av dem? P.S. Alle stopper opp for å lese det som står som i et P.S. Gjør det enkelt for leseren å oppdage det du vil – pass på at teksten er lett å skanne. Du har kanskje sekunder av leserens oppmerksomhet. 1: Da former du teksten på en måte som trekker lesernes blikk til de viktigste delene.

Finn fem feil. Hva synes dere er feil med denne. Lange tunge ord Finn fem feil? Hva synes dere er feil med denne? Lange tunge ord. Lange setninger. Store bokstaver. Mangler avsnitt.

Det magiske du-ordet Bruk personlige pronomen som for eksempel du, deg og ditt. Da er det mer sannsynlig at hele teksten blir lest. 1 At navnet ditt står på et nyhetsbrev eller en annen henvendelse skriftlig, gjør den mer personlig. 2 1.Vær personlig og snakk med leseren. Tenk deg at du står foran 2. Det er kanskje ikke så kjekt når telefonselgeren sier navnet ditt.

AIDCA: en god måte å planlegge tekst på 1 Dra oppmerksomheten mot teksten med en fengende tittel. 2 Gjør produktet interessant og relevant for leseren. 3 Fortell hvorfor kunden bør ha et ønske eller behov for produktet. Vi fordelene. 4 Overtale kjøperen til å kjøpe det. Argumenter. Fremhev det som skiller ditt produkt fra de andres. Fortell kunden hvordan han kan kjøpe det. Inspirer til handling.  AIDCA: en god måte å planlegge tekst på

Hvordan kan du overbevise leseren? sosiale bevis: Vi trekkes mot det som er populært, eller det andre gjør eller liker. For eksempel: «Det nye trikset alle i markedsføringsbransjen bruker»   autoritet: Eksperter har større troverdighet. Det er derfor du stoler på at det som blir sagt her stemmer. For eksempel: «PR-ekspert advarer bedrifter mot ny Twitter-trend» knapphet: Har du lite tid eller det er lite igjen av et produkt, tvinges du til å ta stilling til det med en gang. For eksempel: «Supertilbud på kjøleskap, kun så langt beholdningen rekker»  Hvordan kan du overbevise leseren? 1. 2.  3.

Suksesshistorier - referanser Bruk færre ord. Fyll på med gode bilder. Referanser: bruk gjerne sitater. 01 Ikke lag teksten tung og komplisert for å vise at du er stinn av fagkunnskap. Putt det heller i en faktaboks. Gjennom suksesshistorier og gode referanser skaper du tillit og gir leseren inntrykk av at du kan ditt fag. Men husk at fagpersoner ofte selger til personer som ikke er fagpersoner. Derfor vinner du på å bruke få vanskelige faguttrykk. 02

http://www.mediaserv.no/tekst-1/