Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiversamling på Stiklestad
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Veiledningsverktøy og tiltak
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Tiller videregående skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Tospråklig fagopplæring Ny forskrift høsten 2008, planlegging skoleåret 08/09 Fylket kontaktet THVS som Fokusskole om å starte opp først Tospråklig fagopplæring.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Skoleeiers kapasitetsbygging
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Hva er viktig for elevers læring?
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 2. september 2015.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2015 – 2016 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Innføringstilbud i Aust-Agder
Kompetanse for manfgfold
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Minoritetsspråklige søkere
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.

Kombinasjonsklassen Et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune ved Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune ved Larvik Læringssenter

Thor Heyerdahl videregående skole

Hovedmål Hindre frafall og sikre gjennomstrømning av flerspråklige elever i videregående skole

samarbeid En erkjennelse av at elevene trenger mer grunnskoleopplæring – samtidig som elevene trenger å være sammen med egen aldersgruppe og ikke gå på voksenopplæringen sammen med øvrige medlemmer av familien Fylkeskommunen gir ikke grunnskoleopplæring – her har kommunen kompetanse og erfaring Målet er at alle står best mulig rustet i forkant av at de tar ut sin rett til videregående opplæring

Erfaringer Elevene trives med å få opplæring i et miljø hvor de etter alder hører hjemme - og lærer bedre. Mestring, sosialisering, integrering. De slipper å forholde seg til voksne familiemedlemmer i skoletida Høyt læringstrykk med hovedvekt på språk/begrepsopplæring i alle fag Hindrer feilvalg da elevene i mye større grad kjenner til de ulike programmene Begrepstrening i alle fag vektlegges, alle lærerne er norsklærere Hospitering positivt

Kompetanse Lærerne i kombinasjonsklassen opplever de får mer kunnskap og kompetanse om hva som kreves for å gjennomføre videregående opplæring og se helheten i opplæringssystemet Dyktige lærere fra begge skoleslag Lærere med spesialkompetanse om elevgruppa er vesentlig for å lykkes

Resultater Frafall på THVS var skoleåret 17/18 på 2,6 % Dette er resultater for elevene som startet på VG1 høst 2010 (1.termin): Resultater Frafall på THVS var skoleåret 17/18 på 2,6 % Evaluering av elevgruppa vi har fulgt fra 2007 til i dag viser: Generelt: Elevene fullfører, består og får gode karaktersnitt. Jevnt over bedre resultater etter 1-2 år i KK klassen Resultatene viser at elever som har gått i KK før videregående opplæring - Klarer seg godt på yrkesfag, både gutter og jenter - De klarer seg godt også i læretida - Elever som har gått ST/SF trenger ofte ett år ekstra for bestå i alle fag

Elevpresentasjon - skolebakgrunn Noen av elevene har grunnskoleeksamen fra hjemlandet. Noen av elevene har grunnskoleeksamen fra Norge, men vil forbedre karakterene sine. Resten av elevene skal ta grunnskoleeksamen våren 2019 eller 2020

Oppsummering Viktig å erkjenne at ved særskilt tilrettelegging av denne gruppa elever så er det for mange stor mulighet til å lykkes i norsk skole. Ved manglende plass for denne elevgruppa i dagens skolesystem er det viktig at kommunene og fylkene samarbeider for å finne det beste skoletilbudet Individuell behandling. Ved grundig kartlegging finne hva som er det rette tilbudet for den enkelte.