OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU 2. gangs høring og offentlig ettersyn Regionalt planforum 28.08.2018
Høringsfrist og hovedutfordring Mange endringer er gjort Gjenstående hovedutfordring: OMLEGGING AV KANADAVEGEN
Prosess Prosess med regionale myndigheter etter 1. høring: 24.01.2018 Møte med fylkesmannen 01.02.2018 Møte med vegvesenet 08.02.2018 Epost til NVE med nye utredninger og endringer spesielt ift innsigelse fra NVE 13.02.2018 Regionalt planforum 05.03.2018 Befaring/møte med FM, SVV, OFK om Kanadavegen 24.04.2018 Regionalt planforum med fokus på Kanadavegen Mars-mai: Gjennomført egen analyse for Kanadavegen i samarbeid SVV – kommunen – konsulent 15.05.2018 Epost til FM og ber om møte for gjennomgang av alternativer for Kanadavegen før ny høring – fikk ikke svar 07.06.2018 Ny behandling i planutvalget og sendt på høring
OMLEGGING KANADAVEGEN Tre alternativer Ny Kanadaveg over Segalstadjordet (opprinnelig forslag). Parallellført gang- og sykkelveg. Utbedring av Kanadavegen i dagens trase. Nytt fortau. Samme som alternativ 2 for bilvegen, men med en separat gang- og sykkelveg over jordet i stedet for fortau.
Alternativ 1 Ny Kanadaveg over Segalstadjordet (opprinnelig forslag) Alternativ 1 Ny Kanadaveg over Segalstadjordet (opprinnelig forslag). Parallellført gang- og sykkelveg. Det er gjort tiltak for å optimalisere veglinja.
Alternativ 2 Utbedring av Kanadavegen i dagens trase med økte vegbredder, bedre horisontalkurve oppe ved Bjørndalsvegen og bedre utforming av kryssene med fv. 254 og Bjørndalsvegen. Denne løsningen har i hovedsak fortau, men på den nederste delen er det vist en alternativ løsning med gang- og sykkelveg på oversiden av det tidligere Gausdal Land-bygget.
Alternativ 3 Samme som alternativ 2 for bilvegen, men med en separat gang- og sykkelveg over jordet i stedet for fortau.
Sammenligning alternativer I
Sammenligning alternativer II
Sammenl. alternativer 3 – BARN OG UNGE To hovedmålpunkt: Skolevegen og B. Fritidsaktiviteter Hovedkrysset ved Seg Bru er det vanskeligste punktet for barn & unge Nedre del av Kanadavegen uten fortau Det langsiktige tiltaket i forhold til økt trafikk og trafikksikkerhet er bygging av ny Kanadaveg
Øvrige endringer Alle areal med innsigelse: Tatt ut, delvis vesentlig endring som reduserer jordbruksareal som brukes Øvrige innsigelser er imøtekommet gjennom endring i bestemmelser, tilleggsutredninger m.m. Dette er tidligere kommunisert, og vi har ikke fått beskjed om anna enn at dette er ok
Jordvern Arealtype Høring 2. Høring Differanse Fulldyrka 105,5 65,1 - 40,4 Overflatedyrka 20,6 1,0 - 19,6 Innmarksbeite 11,0 16,6 + 5,6 Dyrkbart 60 77,4 + 17,4 Bruk av fulldyrka mark: Konsentrert bolig Fjerdum 30 dekar Frittliggende bolig Fjerdumsskogen 7,4 Industri Q-Meieriet 11,2 Kanadavegen 8,7 Tre andre arealer – sum 7,8