Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Revidert planforslag Bærum

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Revidert planforslag Bærum"— Utskrift av presentasjonen:

1 Revidert planforslag Bærum
Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 - Planforum Akershus Desember 2018 Revidert planforslag Bærum

2 Viktige tiltak mellom Sandvika og Sundvollen
Åpent folkemøte i Bærum, torsdag 24. mai 2018 Viktige tiltak mellom Sandvika og Sundvollen Ved bygging av jernbanetunnel fra Jong til Sundvollen er det største tiltaket i Bærum det som skjer under bakken. Massehåndtering Riggområder og adkomsttunneler Trafikksikkerhetstiltak Totalt: 20 minutter Presentasjon av planområdet fra Sandvika til Sundvollen, folkemøte i Bærum

3 Riggområder og adkomsttunneler - Nordby
Foreslått løsning Foreslått endret løsning

4 Hvorfor foreslår vi en ny løsning med Nordby?
Vi må svare ut høringsinnspill Anleggstrafikk og trafikksikkerhet Hensyn til omgivelser og miljø Massetransport Vi ønsker å optimalisere lokaliseringen av adkomsttunneler. Det er funnet nye utfordringer ved eksisterende løsninger: Kattås. Grunnforhold (kvikkleire), miljøutfordringer (naturreservat), trafikksikkerhetstiltak. Rustan. Kompliserte vegtilkoblinger mot E16.

5 Ny løsning adkomsttunneler, oppsummert:
Ved å ta ut Kattås Unngår man naturreservatet Trollmyr. Utgår nye utfordringer med kvikkleire. Utgår Vestmarkveien fra FRE16s plan, men planprosessen overføres til kommunen og Asker-og Bærum vannverk. Unngår man massetransport forbi Tanum skole, Staversletta mm. Ved å ta ut Rustan Slipper man å etablere et omfattende vegtiltak ved påkobling E16 og kryssing av elva vil utgå. Unngår man inngrep i landbruksarealer og nærføring til kulturminner. Å bytte ut Kattås og Rustan med ny adkomsttunnel Nordby: Er vurdert bedre av alle fag. Krever at nærhet til Isi-elva må ivaretas. Gir lengre byggetid for hovedtunnelen (ca et halvt år?). Gjør at masseuttak Kattås fordeles mellom Jong/Reverud og Nordby. Reduserer trafikkulemper mot Jong  Reduserer mangden masser som kommer ut på Tanum-siden Imøtekommer mange høringsinnspill T/S Noen berøres mer, men betraktelig færre berøres totalt sett og betraktelig flere får en bedre situasjon

6 Massehåntering Avtjerna
Opprinnelig forslag Nytt forslag

7 Massehåndtering Avtjerna
Nytt planforslag vil tydeliggjøre Fellesprosjektets ambisjoner om gjenbruk av overskuddsmasser. En volumstudie vil følge planforslaget med: Vurderinger av prosjektets behov for massehåndteringsområder – midlertidige og permanente. Vurderinger av hvert enkelt delområde på Avtjerna. Vannhåndtering vurdert og beskrevet i anleggsfase og permanent fase. Vurdering av hvordan man kan tilpasse planen så det er mulig å realisere etablering av Bærum kommunes «ressursbank». Tilpasning av permanent deponering – komprimerte masser som kan bygges på med enkle grep. I tillegg ser man på: En ny kryssløsning fra eksisterende E16 ved Lorangmyr – kryss som skal håndtere grensesnitt mot SVV Bjørum-Skaret, FRE16s gjennomføring, Bærum ressursbank mm. Endring av reguleringsformål på «søndre» Avtjerna for å kunne etablere ressursbank. Brenna utgår som massehåndteringsområde – man innskrenker antall områder.

8 Trafikksikkerhet Bærum
Tiltak basert på risikovurderinger er vurdert og nødvendige arealer lagt inn i revidert planforslag. Planskilte kryssinger mellom utkjørsel fra riggområder og G/S-veger ved Reverud og Jong. Forlengelse av G/S-veg i Bjørnegårdssvingen. Det største tiltaket for å unngå massetransport i befolket område/redusere trafikkrisiko er endringen i lokalisering av adkomsttunneler/tverrslag. En større andel av tunnelmassene tas ut mot E16 i Bjørumdalen i stedet for fra Kattås, og man unngår massetransport langs Vestmarkveien og forbi Tanum skole.

9 Videre planprosess Utsendelse av revidert planforslag for Bærum på en såkalt «begrenset høring» onsdag 5/12. Berørte grunneiere og myndigheter varsles. Frist 9/1-19. Utsendelse av revidert planforslag for Avtjerna syd på en full høring i starten av desember. Alle innenfor planvarslingrområdet og myndigheter varsles. 6 ukers høringsfrist. Bærum og Avtjerna syd varsles i samme varslingsbrev. Jan, feb 2019 – innarbeiding av nye merknader. Mars 2019 – oversendelse av revidert planforslag til KMD.


Laste ned ppt "Revidert planforslag Bærum"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google