Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge"— Utskrift av presentasjonen:

1 Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge
Bakgrunn – tidligere politisk behandling, hovedtrekk planforslag Endringer etter offentlig ettersyn/innsigelsesforhandlinger Forslag til vedtak/videre prosess

2 1. Bakgrunn Tidligere politisk behandling
Hovedtrekkene i planforslaget

3 Tidligere politisk behandling
1. Bakgrunn Tidligere politisk behandling Planprogram fastsatt i Bystyret Inkludering av Nøsted Brygge i transformasjonsområde F og dermed i områdereguleringen vedtatt i Bystyret Planen vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn av Formannskapet Tre innsigelser (hovedtrekk): Fylkesmannen - bebyggelsens avstand til fjordlinjen (Glassverket) NVE - dokumentasjon av flom- og rassikring (hovedsakelig Nøsted) Statens vegvesen - mange forhold: byggegrenser, avkjørselsutforming, skoleveier etc. MEN også rekkefølgekravet til gang /sykkelveiløsninger fra kommuneplanens arealdel (§1.2)

4 Hovedtrekkene i planen
1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen Omdanning av industriområder til boligformål. Sammenhengende Fjordpromenade med ulike program og aktiviteter knyttet til fjorden. Nøsted Brygge: Ombygging og mindre påbygging i en til to etasjer på deler av eksisterende lager- og industribygg. Det legges til rette for noe tjenesteyting i første etasje, men hovedsakelig foreslås bygningen bygget om til boliger. Glassverket: Med utgangspunkt i avholdt konkurranse, foreslås en bygningsrekke på mellom 3 og 7 etasjer mot fjorden med ulike typer åpninger. Forslagsstiller ønsker et høyhus for å markerer avslutningen av rekken mot nord. Lokalt sentrum i tilknytning til bebyggelse som ønskes bevart (Glasslageret og Tårnbygningen) Mindre punktbebyggelse i tre etasjer mot Svelvikveien tilpasset småhusbebyggelsen på Åskollen. Grøntdrag som strekker seg hele veien gjennom området med ulikt program (ballfelt, opphold og lek). Landskapsreperasjon

5 Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Glassverket
1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Glassverket Oversiktsperspektiv Parken Fjordpromenaden og torget i sentrumsområdet med den bevarte bebyggelsen.

6 Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Nøsted Brygge
1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Nøsted Brygge Dagens bygningsmasse Oversiktsperspektiver

7 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger

8 Fylkesmannen 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger
«Manglende ivaretagelse av nasjonale føringer for allmenn bruk og ferdsel i strandsonen» Drøftingsmøter avholdt og Innsigelsen trukket Bebyggelsen i felt B1 er trukket tilbake og gir rom for en grønn strandsone med kveldssol mot vest. Det vil ikke være tillatt med kjøring langs fjordpromenaden. Det er lagt opp til en promenade på utsiden av foreslått bebyggelse i felt B2. Bebyggelsen er trukket 3 meter tilbake mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. Fjordpromenaden legges delvis innenfor spunten og er delvis utkraget. Endringer Nord: Bebyggelsen i felt B1 er trukket tilbake og gir rom for en grønn strandsone. Det er lagt opp til en promenade på utsiden av foreslått bebyggelse i felt B2. Bebyggelsen er trukket 3 meter tilbake mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade.

9 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger
Det legges opp til en bredere grønnforbindelse mellom bebyggelsen i felt B2 og felt B3. Dette bidrar til en bedre kopling til bakenforliggende ballbaner og grøntområder. Bebyggelsen i felt B3 er trukket lenger mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. Dette legger til rette for etablering av grønne rekreasjonsarealer i tilknytning til fjordpromenaden. Endringer på «midten» : Bredere grønnforbindelse mellom bebyggelsen i felt B2 og felt B3. Bebyggelsen i felt B3 er trukket lenger mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade.

10 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger
Bebyggelsen i felt BS1 er trukket vesentlig tilbake for å gi plass til en fjordpark og for å skape bedre forbindelse mellom fjordpromenade, rekreasjonsareal og hovedtorget med solplassen. Ved et bebyggelsen blir trukket tilbake trer hovedtorget tydeligere frem som plassrom. Deler av den flytende fjordpromenaden har blitt erstattet av arealer på landsiden. Det er lagt opp til flere tverrforbindelser med god kontakt med bakenforliggende områder. Fjordbassenget vil i større grad kunne oppfattes som offentlig. Endringer i sør: Bebyggelsen i felt BS1 er trukket vesentlig tilbake Deler av den flytende fjordpromenaden har blitt erstattet av arealer på landsiden. Det er lagt opp til flere tverrforbindelser med bakenforliggende områder.

11 Norges Vassdrags og Energiverk (NVE)
2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Norges Vassdrags og Energiverk (NVE) «Sikkerhet mot kvikkleireskred ikke godt nok ivaretatt og utredet» Drøftingsmøte avholdt Innsigelsen trukket på bakgrunn av nye vurderinger og beregninger, samt forslag til endringer i plankart og –bestemmelser Supplerende utredninger/beregninger: Vurderinger av kvikkleireutbredelsen Beregninger av stabilitet Foreslåtte endringer i plankart og –bestemmelser: Faresoner for ras- og skredfare tegnet inn på plankartet Bestemmelser som ivaretar at sikringskonstruksjoner skal prosjekteres i tiltaksklasse 3 med uavhengig kontroll

12 Statens Vegvesen (også fylkesveimyndighet)
2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Statens Vegvesen (også fylkesveimyndighet) Manglende kollektivtilbud og manglende sammenheng i og tilbud for gående og syklende, trafikksikker skolevei, byggegrenser (fv), adkomster, usikkerhet rundt trafikkøkning Innledende møte (med FM) avholdt Deretter er det avholdt drøftingsmøter og Oppnådd «enighet» om: Byggegrenser, avkjørsler, unøyaktigheter ift trafikkøkning (Nøsted), prinsipper for etablering av garasjeanlegg MEN Rådmannen har ikke oppnådd enighet med Statens vegvesen om innsigelsen knyttet til tilbud for gående, syklende og kollektiv (rekkefølgebestemmelsen fra KPA). Bunner i en prinsipiell uenighet: SVV mener at all utbygging/transformasjon må vente til det er tilfredsstillende gang-/sykkelveitilbud langs Svelvikveien/Havnegata frem til Rundtom, og at Svelvikveien skal reguleres sammen med utbyggingen. Viktig å bemerke at planadministrasjonen til i fjor sommer trodde innsigelsene ble samordnet. Samtidig prioriterte vi innsigelsen fra FM fordi den kunne endre hele planen. Oppnådd enighet om: Byggegrense Opprettholder byggegrense på 15 m fra senterlinje veg for felt BKB1 og BKB2. Eksisterende bebyggelse i felt BKB1 og BKB2 kan beholdes. Ny bebyggelse i disse feltene skal plasseres ihht byggegrense. SVV kan akseptere forslag til løsning for byggegrense i BS1 (verneverdig bebyggelse). Avkjørsler Eksisterende virksomheter kan opprettholde dagens bruk av avkjørsler, men avkjørslene kan ikke opprettholdes ved etablering av ny virksomhet/boligutbygging Trafikkøkning Arealtallene i reguleringsbestemmelsene endres slik at de er i samsvar med arealtall brukt i trafikkanalysen. Garasjeanlegg Parkeringskjeller kan bygges tett opptil fylkesvegen forutsatt at SVV sikres tilgang for inspeksjon og at bakveggen på garasjeanlegget er dimensjonert for å tåle trykket fra fylkesvegen. Løsningen forutsetter et nært samarbeid med SVV og at det inngås en avtale mellom tiltakshaver og SVV.

13 Rådmannens holdning: Punktvise tiltak for første byggetrinn
2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Rådmannens holdning: Punktvise tiltak for første byggetrinn Planforslaget er bygget på en trinnvis utvikling. Prinsippet for det første byggetrinnet (det som foreslås regulert uten plankrav) handler om: Starte en transformasjon fra industri til bolig Størrelsen ( boliger, ca. 36% av den totale utbyggingen) tar utgangspunkt i hvor mye trafikk som genereres ift dagens bruk, samt potensialet innenfor dagens regulering til næring og industri Foreslått punktvise tiltak som bedrer situasjonen for gående og syklende fra planområdet og inn til sentrum for denne delen av utbyggingen For resten av utbyggingen er det foreslått rekkefølgebestemmelser som tilsier at man må vente, både på utbygging av Ny Svelvikvei, men også opprusting av eksisterende Svelvikvei Det er bare omregulering som utløser rekkefølgekravet i KPA

14 Punktvise tiltak for første byggetrinn
2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Punktvise tiltak for første byggetrinn Fortau i Sota fra fjordpromenaden til Svelvikveien, og utbedring av krysset ved Sota x Svelvikveien Utbedring av krysset på Merket (Skippergata x Havnegata x Hans Tordsens gate), forlenging av fortau og utbedringer av kryssinger Utbedring av krysset Skippergata x Havnegata med opphøyd fotgjengerfelt med sykkelmarkering. Etablering av kantstopp ved bussholdeplassene Oversikt/samleillustrasjon foreslåtte tiltak

15 3. Forslag til vedtak/videre prosess

16 Mekling 3. Forslag til vedtak/videre prosess
Når kommunen og innsigelsesorganet ikke kommer til enighet skal det gjennomføres mekling. Meklingen foretas av fylkesmannen i Oslo og Viken Meklingen skal foregå før kommunestyret fatter vedtak Dersom meklingen fører til enighet mellom kommunen og innsigelsesorganet fremmes saken til bystyret for endelig vedtak Dersom meklingen ikke fører til enighet fremmes saken også til bystyret for endelig vedtak, deretter sendes saken til fylkesmannen, som oversender saken til departementet for endelig avgjørelse. Med bakgrunn i forhandlingene og den prinsipielle uenigheten med Statens Vegvesen, anbefaler Rådmannen mekling, og vil derfor fremme et slikt vedtak ved annengangsbehandlingen I det reviderte planforslaget som fremmes til vedtak/mekling vil selvfølgelig også alle andre høringsinnspill kommenteres og nødvendige endringer foreslås


Laste ned ppt "Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google