Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Masterprogram i informatikk
Kick Off bøsseaksjonen
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Arbeidet med prosjektskissen
Velg digital postkasse på Norge.no
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hjelp til barnehagelærere
ELEKTRONIKK, INFORMATIKK OG TEKNOLOGI HØSTEN 2017
Brukbarhetstesting og feltstudier
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Battery analysis application for electric cars
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
DFØ-app Din portal på mobilen.
Forskningsstøtte ved UBA
Prosjekt digitalt læringsmiljø
(Selskapsnavn) Markedsplan
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Eldre og moderne teknologi
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Introduksjon til workshop
Evaluering eBorger Pilot
StiNe – Studieinformasjon på nett
Osloskolen lanserer Skolemelding
Games for Civic Engagement
Statped.
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
JourneySwipe.
Games for Civic Engagement
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nettskjema.no –sikker datainnsamling på nett
Serious Privacy Game Workshop
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Lynguide - mobilapplikasjon
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform Line Nybakk Akerholt

Hva er brukerdrevet innovasjon Produkt/tjeneste-utvikling med fokus på brukermedvirkning Hovedtrekk er at Utviklerne er i kommunikasjon med brukerne, ikke så mye oppdragsgiverne Det skiller seg fra et vanlig «bestiller» oppdrag Prosessen er iterativ (f.eks. flere runder intervju, design, programmering,testing) Flere teoretiske innfallsvinkler kan brukes, bl. a. User-centered design, participatory design,

Hvilken type prosjekt er dette for oss på UB? DESIGN-gruppa ved Institutt for informatikk startet ideen har emner innen interaksjonsdesign + masteroppgaver Studentene skal i sine kursoppgaver lage prototyper med fokus på designprosessen UB er en av flere samarbeidspartnere i kurset (noen fra UIO, noen eksterne) som tilrettelegger for et samarbeid med studentgruppene

forts. UB er en slags «living lab» der studentene settes på sporet av et innovasjonsområde og videre velger seg et konkret tema hvorpå de starter designprosessen og undersøkelser / utvikling i samarbeid med brukerne UB har valgt å ta samarbeidet som en egen satsning og har opprettet en prosjektgruppe (høsten 2012) etter en sped start høsten 2011. UB bestiller ikke et produkt, men vi tilbyr studentgrupper muligheter til å lage et produkt

forts.. «dobbelt brukerdrevet» da studentene som utvikler også er brukere (gjelder nåværende delprosjekter)

UB Student- Gruppe/utviklere Brukere

Hva må UB bidra med? Stiller med en prosjektgruppe (fire ansatte hos oss med deltid i prosjektet) – høy kompetanse på programmering og bibliotek Fra 2013 stipendiat delt mellom ub og designgruppa på informatikk som også er prosjektleder Stipendiaten er veileder for en masterstudent som også designer en app Er med på studentenes workshops i kurset (ca 5), stiller opp på viktige happenings

…forts. Svarer på de vanskelige spørsmålene (eller finner andre som skal svare, f.eks. kommunikasjon med BIBSYS’ API, sikker pålogging med FEIDE osv Tilrettelegger for at intervjuer, brukertesting og annet kan skje i biblioteklokalene, stiller med belønning til informantene (gavekort, kaffe, kjeks) Markedsfører vår del av prosjektet utad i biblioteksektoren

Hva fikk vi? Høsten 2012 – 3 grupper lager prototyper på mobilapplikasjoner, en starter masteroppgave, to oppgaver skrives på et masteremnekurs Synergieffekten: Det prates og intervjues og spørres om UB i mange kanaler. Det gjøres mange småundersøkelser med raske tilbakemeldinger. En av gruppene vant «beste»-prisen for en fungerende prototype – og den var virkelig god! Vinneroppgavens prosjektrapport: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF2260/h12/projects/library-projects/Bookworms/bookworms.pdf

Hva gjør vi videre Vi fikk tildelt prosjektmidler fra NB: Våren 2013 vi ansatte noen av studentene til å videreutvikle prototypene i samarbeid med oss Hovedvekt på utvikling av kartfunksjon for gjenfinning i lokalet med appen Høsten 2013: lanserer en app + setter i gang nye studenter Utvider med deltagere fra flere UB-avdelinger

Brukerdrevet innovasjon

Hva kan skje på 6 uker?

Her er «Bookworms’» prototype på en mobil applikasjon for Realfagsbiblioteket

Kartet viser nøyaktig posisjon i biblioteket Kartet viser nøyaktig posisjon i biblioteket. Det er også lagt inn en zoom funksjon

Om man klikker på kartet blir man tatt til Google maps hvor man f eks kan få veibeskrivelse via GPS

Bookworms – metoder Gruppe på 5 stk med forskjellig kompetanse innen it og design, hvorav 1 sterk programmerer 2. året bachelor! Datainnsamling: Intervjuer: Studenter og ansatte – 16 stk Online spørreskjema – 50 stk Kontrollert observasjon – 4 stk under test Feedback fra ansatte ved biblioteket, Netlife Research og forelesere