Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Advertisements

Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
SKU/InnkjøpProfesjonelle innkjøp - bedre tjenester AGENDA 1.Innledning/bakgrunn ved BK Presentasjonsrunde Fremdriftsplan 2.Kvalifikasjonskrav v/Firstventura.
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Internkurs i offentlige anskaffelser – okt Anskaffelsesprosessen FORBEREDELSES- FASEN BEHOVSVERIFIKASJON MARKEDSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRINGS FASEN.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Offentlige anskaffelser 6 Gjennomføring av konkurranser høst 2016 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Gjønnes, Arnhild Dordi, advokat, NHO
Vannskuterforvaltning KS
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Offentlige anskaffelser Gjennomføring av konkurranser høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Erfaringer med bruk av NS 8435
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Nye føringer for offentlige anskaffelser som verktøy for innovasjon og næringsutvikling Byggavfallskonferansen – 7. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
To sentrale temaer i et sikkerhets- og miljøperspektiv
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Konkurranse med forhandling
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Prekvalifisering Charlotte Lindberg
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse 2017

Tildelingskriterier Hva er tildelingskriterier? Hjemmel foa § 8-11 i del II og kapittel 18 i del III Tidligere i hovedsak like regler, med foa av 2016 større forskjeller Fellesregel både etter del II og del III er at tildelingskriteriene skal ha tilknytning til leveransen, og at de ikke kan være så skjønnspregede at de gir oppdragsgiver ubegrenset valgfrihet se foa § 8-11 (2) (del II) og foa § 18-1 (4) (del III) Fellesregel både etter del II og del III er også at oppdragsgiver har plikt til å angi kravene til dokumentasjon for hvert tildelingskriterium både etter del II og del III, jf. foa § 8-11 (4) i del II og foa § 18-1 (9) i del III En del av kommunen 2

Tildelingskriterier etter del II (foa § 8-11) 1 Tildelingskriteriene skal være objektive Kriteriene skal angis i prioritert rekkefølge – dette er nytt og strengere enn etter anskaffelsesforskriften av 2006. (I 2006-forskriften heter det at «Der oppdragsgiver på forhånd har bestemt seg for prioriteringen eller vektingen av kriteriene skal dette angis i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget») Tildelingskriteriene trenger ikke vektes Tildelingskriteriene skal som foran omtalt ha tilknytning til leveransen I foa § 8-11 andre ledd er det gitt eksempler på slike kriterier Kan velge bare pris, kan også droppe pris som tildelingskriterium Kan benytte underkriterier, men har ikke plikt til det Kriteriene må være angitt på en måte som ikke gir oppdragsgiver en ubegrenset valgfrihet En del av kommunen 3

Tildelingskriterier etter del II (foa § 8-11) 2 Tildelingskriteriene skal angis i anskaffelsesdokumentene, dvs. kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget Konkurransegrunnlaget kan endres fram til kontraktsignering såfremt endringene ikke er vesentlige. Er tildelingskriteriene angitt i konkurransegrunnlaget innebærer det at det kan skje visse endringer i tildelingskriteriene også etter at tilbudsfristen er gått ut. Dette er nytt og forskjellig fra reglene i del III Plikt til å angi dokumentasjon for hvert av tildelingskriteriene. En del av kommunen 4

Tildelingskriterier etter del III (foa § 18-1) 1 I nytt anskaffelsesdirektiv brukes det mest økonomisk fordelaktige tilbudet som et overordnet tildelingsbegrep Tildelingsalternativene er angitt i foa § 18-1 (1) og bygger på direktivet. Det er enten; - laveste pris jf. a) eller - laveste kostnad jf. b) eller - beste forhold mellom pris eller kostnad og kvalitet jf. c) Ingen materielle endringer om selve kriteriene, men begrepsbruken er endret Skal ha tilknytning til leveransen (4) og skal ikke være så skjønnspregede at de gir oppdragsgiveren en ubegrenset valgfrihet (5) Alternativet i b), innbefatter deler av det gamle begrepet det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, se sammenhengen til beregning av livssykluskostnader i foa § 18-2 Alternativet i c) er i hovedsak sammenfallende med det gamle begrepet «det økonomisk mest fordelaktige tilbudet» En del av kommunen 5

Tildelingskriterier etter del III (foa § 18-1) 2 Se eksempler på tildelingskriterier etter c) i tredje ledd Kvalitative og kvantitative kriterier Kan og bør ofte bruke underkriterier Prisen eller kostnaden kan være fast, trenger altså ikke ha pris som kriterium, jf. (7) Skal som hovedregel, ved bruk av tildelingsalternativene i foa § 18-1 b) og c), angi tildelingskriterienes relative vekt EU-domstolen og KOFA har lagt til grunn at plikten til å vekte på forhånd ikke gjelder for underkriteriene, se også veiledningen fra NFD «Tildelingskriterier» pkt. 3.5.3, det er imidlertid ikke fritt fram i etterfølgende vekting Er det ikke mulig å vekte kan kriteriene angis i prioritert rekkefølge Vektingen kan angis for et område ”med passende maksimalt utslag”, hva menes med det? Krav til dokumentasjon for hvert tildelingskriterium skal angis Tildelingskriterier kan endres før tilbudsfristens utløp såfremt endringen ikke er vesentlig, jf. foa § 14-2, skal ikke mye til av endringer før disse anses som vesentlige, i praksis vil slike endringer normalt være vesentlige En del av kommunen 6

Skillet mellom leverandørkrav og krav til tilbudet To vurderingstemaer Kvalifikasjons- spørsmålet Tildelings spørsmålet

Nærmere om skillet 1 To atskilte vurderingstemaer Problemsstillingen er i hvilken utstrekning kompetanse og erfaring kan benyttes som tildelingskriterier I utgangspunktet er dette leverandørkrav, men slike krav vil i en del situasjoner også kunne si noe om kvaliteten på tilbudet, typisk ved konsulenttjenester, prosjekteringstjenester, totalentrepriser, undervisningstjenester, juridiske tjenester Problemsstillingen ble særlig aktuell i og med Lianakis-saken i EU-domstolen – denne medførte mange saker i KOFA I nye EU-direktiver og i foa av 2016 søkes grensen gått opp 8

Nærmere om skillet 2 Etter ny foa av 2016 er det forskjellige regler etter del II og III I foa § 8-11(3) (del II) sies det nå at samme vurderingstema kan benyttes både som kvalifikasjonskrav og tildelingskriterium såfremt det har tilknytning til leveransen. Dette er nytt Etter foa § 18-1 (3) b) er det tillatt å se på organisering, kvalifikasjoner og erfaring som et krav til tilbudet forutsatt at kvaliteten på bemanningen har stor betydning for utførelsen av kontrakten, Hva ligger i «stor betydning»? Både ved bygge- og anleggskontrakter og tjenestekontrakter vil det kunne være aktuelt å stille slike krav til tilbudet Dokumentasjonen av kravene etter del III kan være den samme i begge faser, men vurderingstemaet i kvalifikasjonsfasen og i vurderingen av tilbudet må fortsatt være forskjellig, se foa § 16-6 (5) 9

Kontraktsvilkår (kontraktsgjennomføringskrav) 1 Oppdragsgiver kan fastsette kontraktsvilkår som gjelder for kontrakten, jf. foa § 8-12 (1) (del II) og foa kapittel 19 (del III) Kontraktsvilkårene skal ha tilknytning til leveransen og fremgå av anskaffelsesdokumentene, utkast til kontrakt bør derfor ligge ved konkurransegrunnlaget De grunnleggende kravene må følges når det fastsettes kontraktsvilkår, for eksempel er det et krav til forholdsmessighet Eksempler på kontraktsvilkår Presentasjonens tittel 20.09.2018

Kontraktsvilkår (kontraktskrav) 2 Hovedregel – skal som hovedregel bruke standardkontrakter der slike finnes og disse er fremforhandlet og balanserte, jf. foa § 8-1 (1) siste setning og foa § 19-1(1) Hva betyr fremforhandlet standardkontrakt? Eksempler Hva skal/bør tas inn i en kontrakt? Endringsklausuler regulert i foa § 8-12 (2) del II og foa §19-1(2) (del III) – meget viktig punkt se sammenhengen til foa § 11-2 (del II) og foa § 28-1 (del III) a) Kontraktsvilkår miljø, loa § 5 første og andre ledd. kontraktsvilkår for lønns- og arbeidsvilkår, loa § 6 og forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og for bruk av lærlinger, loa § 7 og ny forskrift behandles senere Presentasjonens tittel 20.09.2018

Bruk av underleverandører mv. Regulert i loa § 5 tredje ledd og foa del III, se foa § 8-13 (del II) og foa §§19-2 og 19-3 (del III) Oppdragsgivere har rett til å bruke underleverandører, men oppdragsgiver kan etter foa § 19-2 kreve at leverandørene gir opplysninger om bruk av underleverandører Oppdragsgiver kan stille krav om at bestemte kritiske oppgaver skal utføres av leverandøren selv etter foa § 19-2 (2) Skal det utføres bygge- og anleggsarbeid etter del II eller del III, eller renholdstjenester etter del III, skal oppdragsgiver som hovedregel stille krav om maksimalt to ledd i kjeden under leverandøren, jf. foa § 8-13 (1) (del II) og § 19-3 (1) (del III) Presentasjonens tittel 20.09.2018

Oppdeling av kontrakt Bare regulert i del III Oppdragsgiver står fritt i sitt valg om oppdeling av kontrakt, jf. foa § 19-4 (1), men må vurdere oppdeling og begrunne et valg om ikke oppdeling i anskaffelsesdokumentene eller protokoll, jf. (2) Formålet er å gjøre det lettere for små og mellomstore bedrifter å delta i konkurranser Oppdragsgiver kan tildele kontrakt til en leverandør selv om kontrakten er delt opp dersom det samlede tilbudet fra denne er det beste, jf. (5) Dette må angis i så fall i kunngjøring eller invitasjon til å bekrefte interesse Presentasjonens tittel 20.09.2018