Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2 “Bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft i regionale arbeidsmarkeder”
Hensikt Styrke fylkeskommunenes arbeid med å utvikle regionale kompetansepolitiske planer og tilhørende årlige handlingsporgram. Fylkeskommune er gitt en bred samfunnsutvikler-og planleggingrolle som innebærer ansvar for koordinering og utvikling I egen region. KD og KMD ønsker å lege til rette for at fylkeskommune som en del av samfunnsutviklerrollen kan styrke sitt planarbeid for å bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft I sine regionale arbeidsmarkeder. Arbeidet skal skje i samrbeid med regionalt partnerskap. Prosjektledelse skal legges til regionalavdeling Prosjektet bygger videre på fase 1 19.09.2018
Agenda Velkomen ved prosjektleiar Orientering om OECD skills strategy og nasjonal kompetansepolitisk strategi Til diskusjon: mobilisering av aktørar Peer review på kvarandres prosjektskisser Vegen vidare 19.09.2018
Vegen vidare 31. desember 2016: frist for å levere inn prosjektskisse 31. januar 2017 – fellessamling med tema: mobilisering av aktører + peer review på hverandres prosjektskisser 24. februar 2017 – frist for å levere inn prosjektbeskrivelse med budsjett, påfølgende utbetaling av midler fra Hordaland fylkeskommune Uke 14: fellessamling om nivå på kunnskap om arbeidsmarkedet Uke 24: fellessamling om planprosess Uke 38: fellessamling med åpent tema November: første utkast fra fylkene Desember: erfaringskonferanse Februar 2018: levere felles rapport 19.09.2018
Peer review Peer review Arbeidet med en prosjektbeskrivelse er tenkt i to trinn. Først prosjektskisse, som vil gå gjennom en «peer review»-prosess med bemerkninger fra prosjektpartnere, før en endelig prosjektbeskrivelse med budsjett. Peer review er en kjent metode i arbeid med smart spesialiserings-strategier. Fylkene kommenterer på hverandres prosjektskisser i rollen som en «kritisk venn». Tanken er å få konstruktive tilbakemeldinger for å kunne videreutvikle arbeidet. I kontekst av arbeidet i pilotprosjektet er særlig følgende aspekter verdt å se på i forberedelsen: hvordan jobber det enkelte fylke med kunnskapsgrunnlag, hvordan vil fylket involvere aktører, hvordan er samarbeidet mellom regional og opplæring, hva er naturlig leveranse i det nasjonale prosjektet? 19.09.2018
Finnmark, Trøndelag, Vestfold, Oppland Gruppe 2: Gruppe 1: Finnmark, Trøndelag, Vestfold, Oppland Gruppe 2: Troms, Møre og Romsdal, Rogaland, Østfold Gruppe 3: Nordland, Sogn og Fjordane, Agder Gruppe 4: Hordaland, Hedmark, Akershus 19.09.2018
Deltakerfylkenes ansvar Midlene skal bidra til å dekke kostander til utvikling av kunnskapsgrunnlag, møtevirksomhet og dokumentering av metodevalg, prosjektledelse, eksterne bidrag og reiseutgifter knyttet til oppdraget Fylker som får forsterket finansiering forventes i enda større grad å engasjere i dialog med regionale kompetansepolitiske aktører Budsjett i henhold til planlagte aktiviteter i prosjektet som en del av prosjektplanen som sendes til Hfk 19.09.2018