Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Advertisements

Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Landbruksutdanning.no - veier til utdanning og arbeid.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i malen er Tahoma.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?
Denne informasjonen gjelder for
Årets norske Leanvirksomhet
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Studieveien.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kvalifikasjonsrammeverket
KDL – ny struktur og innhold
Rådgiversamling 2. november 2016
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Økonomistudiene NMBU.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
ALLE SKAL UT.
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
2-årig masterprogram Energi
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Årets norske Leanvirksomhet
Om opprykk til førstelektor
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Internasjonalisering
Årets norske Leanvirksomhet
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
REALTEK Fakultet for realfag og teknologi
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FAGVALG EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Årets norske Leanvirksomhet
Å bruke e-læringskurs i kvardagen
Årets norske Leanvirksomhet
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi Bakgrunn og struktur

Bakgrunn og oppstart Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet ønsker å møte endrede samfunnsbehov ved å styrke sin teknologiske og profesjonsrettede profil Vi arbeider, dels i samarbeid med Høgskolen i Bergen og Sjøkrigsskolen, mot oppretting av tre nye sivilingeniørprogram innen henholdsvis medisinsk teknologi, havromsteknologi og energi Endelig søknad om oppretting av studiene må leveres UiB 3. oktober, med sikte på første studentopptak høsten 2017 Hver retning er planlagt med 20 årlige studieplasser Kandidater som starter i 2017 vil være ferdig utdannet i 2022. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har et pågående arbeid for å utvikle en sivilingeniørgrad innen medisinsk teknologi. Arbeidet går parallelt med å utvikle tilsvarende løp innen energi og havromsteknologi. Arbeidet med å utrede nye sivilingeniørløp startet høst 2014. Bakgrunn: Vi vil møte samfunnets behov for utdanning på nye fagområder ved å bruke vår kompetanse i samarbeid med andre regionale aktører innen utdanning og næringsliv. Vi ønsker å utnytte nye synergier mellom fag og endringer i arbeidslivets kompetansebehov. Moderne helsevern og medisinsk behandling er i tillegg til medisinsk kompetanse i stadig økende grad tuftet på avansert teknologisk utstyr, avansert databehandling og avansert laboratoriedrift og analyse. Et moderne sykehus krever samhandling mellom flere yrkesgrupper og realfaglig og teknologisk kompetanse på høyt nivå. Programmene skal etableres og godkjennes høsten 2016, og lyses ut med første studentopptak høsten 2017. I utgangspunktet er det tenkt at studiet startes opp med 15-20 studieplasser. De første kandidatene vil være ferdig utdannet i 2022. 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Hvorfor medisinsk teknologi? Moderne helsevern og medisinsk behandling er i tillegg til medisinsk kompetanse i stadig økende grad tuftet på avansert teknologisk utstyr, avansert databehandling og avansert laboratoriedrift og analyse. Et moderne sykehus krever samhandling mellom flere yrkesgrupper og realfaglig og teknologisk kompetanse på høyt nivå. 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Krav ved oppretting av nye studier på UiB generelt Begrunne (samfunns-)behov og gi overordnet visjon og plan Detaljert beskrivelse av alle emner som inngår Begrunne sammenheng mellom læringsmål, undervisningsmetoder og vurderingsmetoder Dokumentere fagmiljøets størrelse og tyngde Legge inn muligheter for internasjonal utveksling 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Spesielt for sivilingeniørstudier 5 årig studium (enten 5 år «integrert» eller 3+2) Arbeidslivsrettet Krav til innhold av matematikk, statistikk, programmering, fysikk og eventuelt kjemi Krav til innhold av teknologiske fag Krav til innhold av «tverrfaglige» komponenter (f.eks innovasjon og ledelse, lovverk, økonomi, yrkesetikk……) Sterkt ønskelig med praksis i løpet av studiet 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Femårig sivilingeniør – Generell oppbygging (eksempel) 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Mulige diskusjonspunkter Innspill til behov og innhold – Hva trenger Helse Bergen? Arbeidsmarked - behov for kandidater lokalt og nasjonalt? Mulighet for praksisutplassering? Mulighet for omvisninger, «gjesteforelesninger», demonstrasjon av utstyr….. Samarbeid om masteroppgaver? Andre muligheter for undervisningssamarbeid Annet? 19.09.2018 Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen