En gang skal det bli min tur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra tegning til fortelling
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
L Ø K P L A N T I N G 18. september Dagali og Skurdalen Oppvekstsenter
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kapittel 10 På treningssenteret.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Livsstilsending - uke 5 -
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
En gang skal det bli min tur (..å leke ordstafetten!)
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
En helt i hjemlandet mitt Hun heter Pumpuang Duangchan, og hun er en sanger fra Thailand Hun vokste opp i ei lita bygd, og familien hennes hadde dårlig.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Plan for 1.klasse Uke november Fylket vårt Rogaland.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i september og skal gjøre i oktober Som dere ser på bildet var noe av det mest spennende.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Kine, Astri, Liv, Ann Kathrin og Tone
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hverdag blant Santalene
Gang.
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Velkommen til Newtonrommet
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Hva vet vi om barn og smak
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Kapittel 16 På fotballtrening.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Livsstilsendring Uke 6.
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Base 1 sine kurs på Aks Uke
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Livsstilsendring Uke 6.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
JO MERE VI ER SAMMEN Jo mere vi er sammen, ja sammen, ja sammen, jo mere vi er sammen, jo gladere vi blir! For mine venner er dine venner, og dine venner.
Modige Boyna.
Utskrift av presentasjonen:

En gang skal det bli min tur (..å leke ordstafetten!)

Hei! Jeg heter Mito. Jeg er 8 år. Her er jeg på skolen min i Aii Song.

Men jeg vet ikke hvor lenge jeg får gå her. Det er urettferdig. I dag har vi det kjempegøy! 5.klassingene har ordstafett. De skal lage ord med bokstavklossene som ligger på bordet. Og vi står og heier! Jeg elsker skolen. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg får gå her. Det er urettferdig. Men du vet kanskje ikke hvor skolen min er?

x Det er kjempelangt fra skolen din til min. Norge er liksom på den ene siden av jorda. (bak der) KLIKK Og landet mitt, Laos, på den andre. Her! KLIKK (Du har kanskje hørt om Thailand eller Kina? De er naboene til Laos)

Fra Norge må du må reise med mange fly….

Så må du ta buss. Eller bil. Nordover Så må du ta buss. Eller bil. Nordover. Helt til du kommer til fjellene med store skoger. Her bor akhaene. Det er mitt folk.

I regntiden er det nesten helt umulig å kjøre. Det er ikke så farlig for ingen i landsbyene her omrking har bil. Onkel har moped. Ellers så går vi på beina våre.

300 mennesker bor i landsbyen min. Jeg kjenner alle, jeg!

Her er skolen min. Vi pleier å ha morgensamling Her er skolen min. Vi pleier å ha morgensamling. Vi heiser flagget sammen, før vi starter.

Jeg blir så glad når jeg kommer inn i klasserommet vårt! Jeg har laget de røde blomstene.

Lærern min er kjempegrei Lærern min er kjempegrei. Selv om det er litt vanskelig å forstå alt han sier. Han er ikke akha, så han må lære oss på lao.

Nå kan jeg peke på alle de riktige lao bokstavene!

Da må de ha med lommelykt. (Vi har ikke strøm.) Det er ingen voksne i landsbyen min som har lært å lese.Derfor har lærern min skole for dem om kvelden. Da må de ha med lommelykt. (Vi har ikke strøm.) Pappan min vil ikke være med.

Hva er vitsen med det? Jeg er jo bonde, sier han. Det er altfor travelt nå som du har fått en lillebror og alt. Mito du må hjepe til!

To ganger om dagen må jeg hente vann. Vannpumpen er i den borterste enden av landsbyen.

Så må jeg hjelpe mamma å mate dyra. Det er masse å gjøre. Hele tiden.

Mamma har farget garn og henger det til tørk.

De voksne damene vever garnet til tykt, fint tøy De voksne damene vever garnet til tykt, fint tøy. Det skal bli en jakke til akhadrakten.

Noen arbeider med flere ting på en gang! Hun går og spinner garn samtidig som hun henter en del av dagens avling fra markene.

Pappa hogger skogen.

Snart blir det plass til mange nye åkrer!

Sånn at vi kan dyrke ris. Masse ris. For det spiser jeg hver dag.

Når risen er høstet må jeg rense den.

Så kan mamma lage mat.

De voksne snakker så alvorlig De voksne snakker så alvorlig. Om at det er et hardt liv å være akhabonde.

Etter middag vinker pappa på meg. “Mito, vi har bestemt oss. Vi har bruk for deg hjemme,du er en god akhajente. Nå er det nok skole.”

Men, Det synes ikke jeg!

På skolen treffer jeg jo vennene mine!

Jeg vil lære mer!

Jeg vil gå helt til 5.klasse så det blir min tur å leke ordstafetten.

Alle barn har rett på skole. Jeg vil ikke slutte nå. Alle barn har rett på skole. Synes ikke du også det?

Dette gjør Hei Verden i Laos:

Vi støtter 30 landsbyskoler

5 barnehager

Lager undervisningsmateriell

Skaffer utstyr (for eksempel lekeapparater)

Utdanner lærere

Nå går 1997 barn i våre barnehager og skoler! Og vi jobber for at det skal bli flere. Slik at alle barna i akhalandsbyene får en skoleplass.

Fordi ALLE barn har rett til utdanning.