Mørke skyer – men tiltak finnes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Advertisements

Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Bosetting Nina Gran.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Bosetting av flyktninger – det er i kommunene det skjer! Helge Eide, KS Akershus strategikonferanse
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Læringsnettverk for kommuner
Nytt fra opptakskontoret
Demografikostnader Luster kommune ( )
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Markedsrapport November 2017
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Ved fylkeslege Petter Schou
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Kostnadsutvikling fosterhjem
Møte med MS-foreningene Fredrikstad og Sarpsborg 21.januar 2015
NAVs bedriftsundersøkelse
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
NTAF Etterutdanningskurs
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Utskrift av presentasjonen:

Mørke skyer – men tiltak finnes Kommunene og norsk økonomi 2-2015

Veksten bremser opp, arbeidsledigheten stiger

Anslagene på arbeidsledighet er stadig blitt justert oppover, anslagene for BNP-veksten nær uendret

Svekket arbeidsmarked, men mer blandet enn hva arbeidsledighetstallene viser Utviklingen i arbeidsledigheten gir ikke noe fullstendig bilde av arbeidsmarkedet. Store forskjeller mellom fylkene i veksten i arbeidsstyrke og sysselsatte. Svekkelsen i arbeidsmarkedet er spesielt sterk i Agderfylkene NB: Detaljerte AKU-tall er usikre, har derfor slått sammen fylker i foilen Pst vekst fra 1. kv 2014 til 1. kv 2015 Arbeidsstyrke Sysselsatte Alle fylker 1,6 0,8 Østfold 4,5 3,1 Akershus -0,3 -0,7 Oslo 2,2 1,1 Hedmark 8,5 5,5 Oppland 3,2 1,1 Buskerud 0,7 -3,6 Vestfold 0,8 3,5 Telemark 1,2 0,0 Aust-Agder -5,0 -5,3 Vest-Agder -1,1 -4,4 Rogaland -0,8 -2,0 Hordaland 1,5 0,8 Sogn og Fjordane 1,8 3,7 Møre og Romsdal 0,7 2,3 Sør-Trøndelag 4,3 4,5 Nord-Trøndelag 4,5 3,1 Nordland -1,7 -1,7 Troms 4,7 6,0 Finnmark 2,6 2,8

Oppjustering av arbeidsledighetsanslagene for 2015 skyldes oppjusterte anslag på arbeidstilbudet

Økt arbeidsledighet gir lavere lønnsvekst, som igjen gir skattesvikt – valutakursen motvirker

RNB tok høyde for skattesvikt i 2015 på 1,6 mrd kr – men skatteinngangen pr august ligger bedre an I RNB ble det anslått en skattesvikt på 1,6 mrd kroner i forhold til NB tilsvarer en årsvekst på 4,4 pst Pr august er årsveksten oppe på 4,8 pst tilsvarer skattesvikt på nær 1 mrd kroner i forhold til NB Hva blir sluttresultatet? hvor mye av august-økningen skyldes forsert innbetaling av restskatt? både september og november er særlig store skattemåneder, med betydelig inngang av forskuddstrekk for personlige skatteytere For 2015 ligger det nå an til: 1,1 mrd kr etter NB anslaget 0,3 mrd kroner i lavere kostnader 1,2 mrd kroner i økte over-føringer til kommunene i mai

Regionale forskjeller i skatteinngang Særlig lav skatteinngang pr innbygger fra Agder til Sør-Trøndelag, samt Buskerud og Oslo/Akershus (Subsea Valley?) Klart bedre skatteinngang i Nord-Norge og i Østlandsområdet ellers Inntektssystemet utjevner skattesvikten mellom kommunene mellom 60 og 95 pst, avhengig av inntektsnivå men hjelper lite dersom alle opplever skattesvikt

Svakere befolkningsvekst Svakere befolkningsvekst skyldes lavere innvandring Kan sees i sammenheng med utviklingen i arbeidsmarkedet økt arbeidsledighet redusert lønnsnivå målt i utenlandsk valuta Økt innstrømming av flyktninger kan snu bildet igjen tallet på flyktninger pr uke om lag fordoblet i løpet av september

Veksten kommunalt konsum holder tritt med fast-lands BNP, men egen produksjon vokser svakere

Stabilt, men for svakt netto driftsresultat Kommunene: Handlingsrom i pst av bto driftsinntekt, 2012-14 Pst  2012 2013 2014 Netto driftsresultat 3,2 2,8 1,3 - Korreksjon for invest. moms 1,4 1,5 0,0 = Nto driftsres. ekskl invest. moms 1,8 1,2 - Avsetn/bruk bundne fonds 0,3 0,1 0,2 - Dekn. tidl. års underskudd - Avvik avskrivning/ avdrag 1,1 = Handlingsrom -0,2 -0,3

Noe svakere, men fortsatt høy gjeldsvekst i kommunesektoren Kommunesektoren i mange år hatt en sterkere gjeldsvekst enn resten av publikums-sektoren bto lånegjeld utgjør nå 425 mrd kroner netto renteeksponert gjeld er anslått til 155 mrd kroner 1 prosentpoeng økt rente belaster kommuneøkonomien med 1,6 mrd kroner

Rentene faller, men har økt for kommunene Differansen mellom renter på lån til kommuner og pengemarkeds-renten har økt siste halvår Rentene på kommunelån har steget siste måned, selv om Norges Bank satte ned renta Økt behov for egenkapital i Kommunalbanken, bl.a. som følge av å være systemviktig bank Norske kommunelån vekter 20 pst, stat og svenske kommuner 0 nye likviditetskrav på toppen av økt krav til motsyklisk kapitalbuffer Kommunelån skal vekte 100 pst for livsforsikring fra 2016 Unødvendig høy vekting gir et produktivitetstap for økonomien

Oppsummering om motkonjunkturtiltak: Vær avventende, men beredt Regjeringen har varslet tiltakspakke i statsbudsjettet på 2,5 mrd kroner, hovedvekt på statlige infrastrukturprosjekter på Vestlandet virker som et adekvat tiltak pr dato Men en kan ikke utelukke at det blir behov for konjunkturregulerende tiltak som treffer bredere og mer finmasket enn hva en kan oppnå med enkeltstående, rent statlige tiltak Kommunesektoren ble brukt til å stimulere aktiviteten i privat sektor under finanskrisa i 2009 vellykket tiltak omfattet hele landet godt tilpasset lokalt næringsliv

Erfaringer fra tiltakspakka 2009 Kommunesektoren var en viktig del av pakka 6,4 av i alt 20 mrd kroner gikk til kommunesektoren Økte overføringer for å sikre at kommunene ikke forverret krisa pga skattesvikt tilsvarende er allerede gjort for 2015 Ikke stimulanser til generell økt aktivitet, men til ekstraordinært vedlikehold for å stimulere aktiviteten i privat sektor virker raskt og kan trappes ned igjen uten skade-virkninger Pakka ble vedtatt i februar allerede i april var 70 pst av kommunene i gang Forutsetninger for vellykket vedlikeholdspakke tiltakene ble tidlig varslet kommunene hadde god oversikt over egne vedlikeholdsoppgaver midlene ble tildelt uten forutgående «byråkrati» Likevel: Planlegging/anbud tar tid Byggestart for hovedvekten av kommunens ekstraordinære vedlikeholdsprosjekter, 2009 Prosent i gang-satt i perioden Tom. juli Aug-sep Okt-des Målt i antall 49 40 11 Målt i kroner 39 48 13 Kilde: KS

Reduksjon i uførereserver Folketrygden tar en større del av samlet uføreytelse og offentlig tjenestepensjon) tilsvarende mindre for nye uføre fra 2015 Reserver avsatt for fremtidige uførepensjoner reduseres: Samlet for kommuner og fylkeskommuner ca 8 mrd kroner Gunstig uføreforløp siste 5-6 år i kommunal sektor betyr at det er avsatt mer enn det er behov for – ca 5 mrd kroner Samlet kan det utgjøre 13 mrd kroner for kommunesektoren

Flyktninger og kommunenes rolle 473 887 over Middelhavet frem til september 182¨’ av disse er syrer. Nærmere 90 pst av syrere er flyktninger i nærområde Foto: EPA/Scanpix

Hva er kommunenes ansvar? Asyl-mottak Bo-setting Norskopplæring Tolketjenester Helsetjenester Grunnskole Barnehage Barnevern Bolig Introduksjons-program Opplæring i norsk og samfunnsfag Kommunens plikter Vertskommune-tilskudd Tilskudd grunnskole Tilskudd norskopplæring Integreringstilskudd Særlig tilskudd funksjonshemmede Tilskudd norsk og samfunnsfag + frie innteksvekst? Finansiering

Antall bosatte flyktninger Sammenligenet med Norge som har fått 900 – 1000 asylsøkere pr måned, ligger Sverige langt høyrer. De fikk totalt 82 000 sylsøkere i 2014, Norge fikk 11 500 . KS støtter opp om avtalen på mange måter, blant annet gjennom aktivt å oppfordre kommunene til å si ja til anmodninger om bosetting, og gi orienteringer og veiledninger i samarbeid med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og Husbanken . Regjeringens viktigste bidrag er å sørge for gode økonomiske rammebetingelser for bosetting. Vi er svært fornøyd med at rammene for tilskudd til kjøp av utleieboliger økes i årets RNB. Det er et målrettet og viktig tiltak for å gjøre det lettere å løse boligutfordringene, som mange kommuner peker på er et hinder for å øke bosettingstallene ytterligere. Så vil vi også peke på at den sterke behovsøkningen i 2014 og 2015 kunne tale for at Stortinget vedtok en midlertidig styrking av integreringstilskuddet fra 1.7.2014 og ut 2015 – for å gjøre det enklere for kommunene å utvide ytterligere det tjenesteapparatet som er nødvendig for å kunne ta unna denne toppen på en måte som samtidig gir kvalitet i integreringen.

Registrerte asylsøknader etter fem største statsborgerskap Uke 36 Uke 37 Uke 38 Uke 39 Total 753 790 1 242 1 399 1. Syria 340 420 679 788 2. Afghanistan 123 116 182 143 3. Eritrea 109 85 91 174 4. Irak 36 50 103 5. Statsløs 23 6 52 28 6. Andre land 122 113 135 157

Enslige mindreårige asylsøkere 2014 og 2015 Søknader akkumulert over året 2014 pr 6/5: 386 2015 pr 26/5: 559 2015 pr 25/9: 2565 Stor økning i antall EM under 15 år Merkostnader i mill. av å ha EMA i omsorgssentre vs å bosette i kommunene Flere kommuner varsler stopp i bosetting pga manglende kompensasjon Kilde: UDI

Utgifter ved at barna oppholder seg i omsorgssentre vs at de bosettes Grafen viser merkostnaden ved langvarige opphold i omsorgssentre framfor bosetting i en kommune Det vil være store besparelser for det offentlige å bosette så raskt som mulig for å unngå langvarige og dyre tiltak i omsorgssentre 22 BUFDIR / 18.09.2018 Nasjonalt utvalg for bosetting mv. 25.09.15