Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Oppfølging av arbeidsmiljøundersøkelsen Dekanus Ingvald Strømmen
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Leder av NTNUs Forvaltningsutvalg for Siv.Ing-utdan
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Satsning på utdanning ved UiO
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Kvalitetsmeldingsprosessen
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Utdanningsutvalget SU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017 Gunn Rognstad, seksjonsleder

Ifølge NTNUs kvalitetssystem for utdanning: «Studieprogramrådet er et rådgivende organ som skal bidra i arbeidet med utvikling av kvaliteten i studieprogrammet. Studieprogramrådet skal bestå av studenter, vitenskapelig ansatte og administrativt ansatte. Studieprogramrådet skal ha ekstern representasjon eller sørge for innspill fra eksterne aktører. Et studieprogramråd kan fungere som råd for flere studieprogram».

Bakgrunn for felles mandat Alle studieprogram skal ha en studieprogramleder og et studieprogramråd. Ansvaret for at dette er på plass ligger hos dekanen.  NTNUs kvalitetssystem for utdanning Arbeid i de faglige integrasjonsgruppene 2016 Notat fra prorektor Helge Klungland i november 2016

Arbeidsgruppen, oppnevnt i februar 2017 Bente Alm, universitetslektor IB Ålesund Nils Rune Bodsberg, FUS-sekretær Olve I. Hølaas, FUI-sekretær Gunn Rognstad, Seksjon for utdanning Gjøvik (leder av arbeidsgruppen) Marit Skimmeli, Avdeling for utdanningskvalitet Christina J. Slutås, FUL-sekretær

Nye utfordringer Flere studieprogram tilbys i 2-3 studiebyer Flere bachelorprogram innebærer flere studieprogramråd med både årsstudier, 3-årige bachelorprogram, 5-årige masterprogram, videreutdanninger og 2-årige masterprogram Å være overordnet nok til å gi handlingsrom og inkludere alle – og samtidig detaljert nok til å kunne følges.

Høring, frist 21. september 2017 Utkast til mandat ble sendt ut på høring i august. 15 høringssvar AD, VM og IE støtter forslaget som det er NV, ØK, HF, MH, SU, IV (+ IGP og IBM), FUL, FUI, FUS og Avdeling for utdanningskvalitet: har kommentarer, men støtter forslaget

Studieprogramrådet skal gi råd til dekan og instituttledere i saker som vedrører studieprogrammets kvalitet, faglige og pedagogiske profil, innhold, struktur og gjennomføring. Rådets oppgaver: Ivareta langsiktig utvikling av studieprogrammet for å imøtekomme samfunnsoppdraget, kravet om relevans, og kravet om forskningsbasert utdanning Bidra til å sikre kvalitet og relevans i studieprogrammet/-ene gjennom utvikling av læringsutbyttebeskrivelser, og ha ansvar for å påpeke nødvendige tiltak Gi råd om studieprogrammets design; sammensetning av emner, progresjon, spesialiseringer/studieretninger og valgmuligheter inkludert studentutveksling Vurdere om emner som inngår i programmet har læringsaktiviteter og vurderingsformer som bidrar til å oppnå studieprogrammets/-enes totale læringsutbytter Gi innspill til den årlige studieprogramevalueringen Bidra i og følge opp de periodiske evalueringene av studieprogrammet Gi råd om utvikling av læringsmiljøet på studieprogrammet Uttale seg i høringssaker som angår studieprogrammet Gi råd om studentrekruttering og markedsføring, samt opptakskrav og dimensjonering.

Forslag til sammensetning Studieprogramrådet oppnevnes av dekan. Dekan avgjør hvilke studieprogram som skal dekkes av samme studieprogramråd. Studieprogramrådet skal normalt ha følgende sammensetning: Studieprogramleder/-e Eventuell(e) studieprogramkoordinatorer Vitenskapelig tilsatte, som representerer den faglige bredden i studieprogrammet/-ene Studentrepresentanter Eksterne representanter fra relevant arbeidsliv Administrativt tilsatt, som kan fungere som sekretariat for rådet Et studieprogramråd skal normalt ikke overskride 10 representanter.

Prosess videre: Utdanningsutvalget (UU) 12. juni Høring med frist 21/9 Prorektors ledermøte i november UU 20. november Rektorvedtak (november/desember)

Spørsmål til avklaring med prorektor Skal mandatet regulere sub-struktur for studieprogramleder (slik som studieprogramkontakt), eller skal dette ligge innenfor dekan sitt myndighetsområde? Skal mandatet regulere ph.d.-studier, i tillegg til videreutdanninger, bachelor- og masterprogram? Er begrepet studieprogramkontakt bedre enn begrepet studieprogramkoordinator, som ble brukt av noen av de faglige integrasjonsgruppene? Ekstern representasjon? Hvordan skal studentrepresentantene oppnevnes? Av Studenttinget, av fakultetets representanter, av allmøte for studieprogrammets studenter?