1 Kommunikasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Sommervikar i Blend.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
NESO Formannsskole Ledelse
AKB-Pårørende en ressurs
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Om å skrive om litterære tekster
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
KOMMUNIKASJON.
NESO Formannsskole Ledelse
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 3 Forutsetninger for gode tjenester 1.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kommunikasjon.
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Kommunikasjonsformer
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Pasient og brukerrepresentant erfaring fra ulike settinger
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjon

Kommunikasjon Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Når vi kommuniserer, deler vi informasjon, tanker, meninger og følelser med hverandre.

Språket Språket er vårt viktigste kommunikasjonsmiddel. Vi bruker ordene som et middel for å få kontakt med andre.

Noen ganger skriver vi til hverandre, andre ganger snakker vi sammen.

Kroppsspråk Ansiktsuttrykk, blikk og måten vi sitter og står på, er eksempler på kroppsspråk.

Toveiskommunikasjon Toveiskommunikasjon er for eksempel når du snakker med noen, eller når du sender et kort svar på en SMS du har fått. Kommunikasjonen går begge veier.

Enveiskommunikasjon Enveiskommunikasjon er for eksempel når du mottar en kort beskjed som ikke trenger tilbakemelding, eller når du bevisst velger å ikke svare på et spørsmål du har fått på SMS. Kommunikasjonen går bare én vei.

Dobbeltkommunikasjon Dobbeltkommunikasjon vil si at vi sier én ting med ord og noe annet med kroppen. Dobbeltkommunikasjon fører til at andre blir forvirret og i tvil om hva som egentlig er budskapet.

Kommunikasjon på arbeidsplassen: Vi skiller mellom tre former for kommunikasjon: Instruksjon er å gi korte og tydelige beskjeder som skal følges. Dette er som oftest enveiskommunikasjon. Informasjon er å fortelle eller forklare noe for brukeren, og du må sjekke at informasjonen er oppfattet. Denne formen for kommunikasjon foregår som toveiskommunikasjon. Rådgivning og veiledning. Rådgivning er å gi brukeren råd, og veiledning er å hjelpe brukeren til å finne sine egne svar.

Du må lytte til brukeren for å gi god rådgivning og veiledning.

Kommunikasjon som fremmer helse, trivsel og velvære I kommunikasjon med brukerne er det viktig å være oppmerksom på disse punktene: Aktiv lytting. Aktiv lytting vil si at du ved hjelp av blikk og små ord viser at du er oppmerksom og hører etter det som sies. Aktiv lytting inviterer brukeren inn i samtalen.

Respekt for intimgrensene Som yrkesutøver innenfor oppvekst-, helse- og omsorgssektoren må du ha respekt for hvor nær brukeren vil at du skal være.

Inkluderende kommunikasjon Kommunikasjon kan virke inkluderende. Målet er at alle som er i fellesskapet skal oppleve at de kan delta i kommunikasjonen på lik linje med de andre. Brukeren blir inkludert og føler seg ønsket.

Det motsatte er at kommunikasjonen virker ekskluderende Det motsatte er at kommunikasjonen virker ekskluderende. Da blir noen holdt utenfor, og de føler seg utstøtt fra fellesskapet.

Kommunikasjon som fremmer mestring På arbeidsplassen kommuniserer du toveis med brukeren for å kunne legge til rette for at han eller hun kan mestre flest mulig oppgaver selv. Noen ganger er det nødvendig for eksempel å pleie. Andre ganger er oppgaven å gi trøst og oppmuntring.

Som profesjonell yrkesutøver regner du alle som en del av fellesskapet. Tenker du sånn, vil det også virke positivt inn på hvordan du ordlegger deg, og hvilke holdninger du viser gjennom kroppsspråket ditt.