Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Advertisements

Bærekraftig utvikling av luftfarten
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra regional flyplass til global aktør
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
”Flyplassnytt” Planforum Halden Terje Pettersen Sekretariatsleder Regionrådet for Mosseregionen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
1 Forslaget til planprogram “Nei områder”; “… vurdering av hvilke arealer som ut fra regional hensyn ikke er egnet for etablering av vindmøller” - Alle.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Regional planstrategi
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
BUDSJETT 2017.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Konsentra As 14.november 2017.
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
TREDJE RULLEBANE Avinor Oslo lufthavn.
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hvordan formes samferdselen i nord
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Hvordan skal norsk luftfart møte fremtiden?
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Informasjon om IUA-region
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
We serve.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn Eidsvoll kommune, 5. desember 2017

Avinors samfunnsoppdrag Utvikle og drive et sikkert, effektivt og bærekraftig luftfartssystem i hele landet Lufthavner med god kvalitet og tilstrekkelig kapasitet Flysikring som eget datterselskap Selvfinansiert ½ mrd kr i utbytte og ½ mrd kr i skatt Nye terminaler i Oslo og Bergen, samt fjernstyrte tårn i 2017 Sterk satsing på biodrivstoff, ledende internasjonalt Oslo Lufthavn har Europas høyeste kollektivandel i tilbringertrafikken - 70%

25 579 491 PASSASJERERER ÅRLIG 36% JOBBREISER 64% FRITIDSREISER 6000 TALL & FAKTA OM AVINOR OSLO LUFTHAVN OSLO LUFTHAVN I TALL 2016 TRANSFER 25% UTLAND 57% INNLAND 43% 25 579 491 PASSASJERERER ÅRLIG 36% JOBBREISER 64% FRITIDSREISER BAGASJE 15 MILL 18. JUNI TRAVLESTE DAG I 2015: 96 000 PASSASJERER ANKOMST 6000 8000 PASSASJERER/TIME 2017 PASSASJERER/TIME I DAG

LUFTFARTENS BIDRAG LOKALT OG NASJONALT Avgjørende for regional og nasjonal utvikling; næringsliv, utdanning, bosetting, helse og turisme Oslo Lufthavn sysselsetter i dag rundt 25 000 personer med ringvirkninger. Dette tallet ser ut til å kunne dobles frem mot 2050 Betydelig vekst i næringsaktivitet ved og i nærheten av lufthavner 500 - 700 nye arbeidsplasser pr. million passasjer på Oslo lufthavn. Ullensaker kommune: «en av kommunene i Norge med klart størst vekst på grunn av Avinor» (årsrapport)

TRAFIKKEN ØKER, BEHOV FOR 3. RULLEBANE I 2030 Prinsippavklaring i brev fra Samferdselsdepartementet 28.3.2017 Frem mot 2030 vil alt gjøres for å utvikle kapasiteten med eksisterende rullebaner Planlegging, grunnerverv og bygging tar lang tid Avinor dekker investeringen selv Behov for 3.bane ved 35 mill passasjerer* *Det er lagt til grunn lavere trafikkvekst i prognosene fremover (2% årlig) enn frem til nå. Fra åpningen i 1998 har veksten vært i snitt 3,7 prosent pr år. IATAs prognose er 5 prosent årlig vekst i flytrafikken internasjonalt i årene fremover

VI UTNYTTER NÅVÆRENDE KAPASITET MAKSIMALT Avinor iverksetter alle tiltak som utvider kapasiteten ved eksisterende infrastruktur - både på flyside og i terminal. Investerer 1,5 – 2 milliarder i tilpasninger og modifikasjoner på dagens flyside for å utnytte all kapasitet frem mot 2030. I dag greier vi 80 flybevegelser i timen. Med tiltak når vi 90 bevegelser i timen. Det er maksimal utnyttelse av to rullebaner. Behovet for tredje rullebane forventes rundt 2030. 40 millioner passasjerer er makskapasitet for Oslo lufthavn. Tilsvarende som sammenliknbare lufthavner. 40 mill når vi ved: Høy prognose: i 2028. Ved lav prog: 2037. Flybevegelser: Lav prognose: i 2032 Høy prognose: 2025.

OPPDRAG GITT FRA SAMFERDSELSDEPARTEMENTET

FORSLAG TIL FREMDRIFT – REGULERINGSPLAN FOR 3. RULLEBANE Oppstartsmøte Høring planprogram Høring reguleringsplan Vedtak reguleringsplan Forarbeid Planprogram Reguleringsplan med konsekvensvurderinger

OPERATIVT KONSEPT - STØYSONEKART Kommuneplan for Ullensaker Vedtak reguleringsplan Høring reguleringsplan Operativt konsept 3 rullebaner Støyberegninger og støysonekart (Sintef) Konsekvensvurdering i reguleringsplanen

Miljø- og støyutvalg VÅRE NABOER Eidsvoll kommune Nannestad kommune Gjerdrum kommune Ullensaker kommune Nes kommune Hurdal kommune Miljø- og støyutvalg

INDIKASJONER PÅ FLYSTØY

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!