Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Advertisements

Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Styring og mål i norsk miljøforvaltning
Naturvernets utvikling
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
Overordnet mål - MAREANO Vedtatt gjennomført i St.m.21 ( ) om Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand, for å styrke arbeidet med å kartlegge.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Overordnet tiltaksvurdering mot marin forsøpling Avfallskonferansen, Tromsø, 9. juni 2016 – Thomas Hartnik.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Dette er Miljødirektoratet. Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig.
VANN. VANNETS KRETSLØP Vannets kretsløp et det viktigste av naturens kretsløp. Det rinner ut i havet.: Vann fordamper. Det blir kondensert. Vannet faller.
Forventninger til FMLA-skog Direktør Janne Sollie Skogfaglig samling, Selbu
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Norges vassdrags- og energidirektorat. NVE, områdekonsesjonsordningen og avbøtende tiltak Erlend Bjerkestrand Seksjon for energikonsesjoner.
Status Avfall– og ressursstrategi BIR (2030)
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
§12 i vannforskriften
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Planlegging i sjø – taretråling
Vannskuterforvaltning KS
Sammenslutningen for utfisking av rømt oppdrettsfisk (OURO)
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
PLANENE FOR KARTLEGGING OG VERDSETTING AV FRILUFTSLIVSOMRÅDER I OSLO
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017.
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Omlegging til produksjonsområder
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Norden som foregangsregion
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
STILLEHAVSØSTERS I VESTFOLD LENE BERGE FYLKESMANNEN I VESTFOLD
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utdrag fra dokumentet «hovedutfordringer i vannområde Haugaland»
1. RKG sekr – innledning Reference site velferdsteknologi
Presentasjon av Høringsdokumentene
Presentasjon av Høringsdokumentene
Hva skjedde i Oslofjorden
Regional høringskonferanse 14.mai
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
11/20/2019 Tittel på foredraget.
Verneområder og nasjonalparker.
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare

Miljødirektorartet er nytt direktorat fra 1. 7 Miljødirektorartet er nytt direktorat fra 1.7.2013 Ligger under Miljøverndepartementet og er en sammenslåing av tidligere : Direktoratet for naturforvaltning (DN) med Statens Naturoppsyn (SNO) og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif)

Miljødirektorartet er nytt direktorat fra 1. 7 Miljødirektorartet er nytt direktorat fra 1.7.2013u Organisert under Miljøverndepartementet Avdelingene med hovedansvar for natur-forvaltning ligger i Trondheim Statens naturoppsyn sentralt ligger i Trondheim, men de fleste bemanner 60 lokale oppsyn Avdelingene med hovedansvar for klima og forurensning ligger i Oslo.

Hovedoppgaver redusere klimagassutslipp forvalte norsk natur hindre forurensning. Funksjoner: overvåke miljøtilstanden formidle informasjon myndighetsutøver styre og veilede regionalt og kommunalt nivå samarbeide med sektormyndigheter være faglig rådgiver bidra i internasjonalt miljøarbeid

… skal bidra til å nå miljømålene på disse områdene: - stabilt klima og styrket tilpasningsevne - mangfoldige skoger - storslåtte fjellandskap - frodige våtmarker - giftfritt miljø - aktivt friluftsliv - verdifulle kulturlandskap - levende hav og kyst - livskraftige elver og innsjøer - avfall og gjenvinning - ren luft og mindre støy

Roller knyttet til forvaltningen av tare Myndighet etter naturmangfoldloven Høringsinstans Kartlegging og overvåking Myndighet etter forurensningsloven

Myndighet etter naturmangfoldloven Ca. 2,5 % av sjøarealet innenfor territorialgrensen er vernet etter naturvernloven/naturmangfoldloven . Dette er naturreservater, landskapsvernområder, nasjonalparker, fugle-/plante-/dyrefredningsområder og marine verneområder. Miljødirektoratet har det overordnede forvaltningsansvaret for alle verneområder og har ansvar for planlegging, koordinering, faglig veiledning og utvikling av generelle retningslinjer mv. for forvaltningen. Klageinstans for enkeltvedtak fattet av fylkesmannen. Godkjenningsmyndighet for forvaltningsplaner for visse verneområder (nasjonalparker og andre større verneområder + såkalte Ramsarområder, som er verneområder med status som internasjonalt viktige våtmarks- områder.)

Myndighet etter naturmangfoldloven For naturreservater er all vegetasjon i vann (herunder tang og tare) og på land vanligvis fredet mot skade og ødeleggelse. For fuglefredningsområder er vanligvis vegetasjon som er av betydning som næring eller livsmiljø for fugler, fredet mot skade og ødeleggelse. I noen verneområder er det åpnet for høsting av tare (og tang). Det fremgår av verneforskriften for det enkelte verneområdet hvorvidt det er tillatt/ikke tillatt. Verneområder hensyntas og legges inn i forvaltningsplanene for tare.

Marin verneplan Rådgivende utvalg for marin verneplan har anbefalt at det innenfor noen av områdene bør avsettes spesielle referanseområder hvor det ikke åpnes bl.a. for tare-høsting. 36 områder ble anbefalt. I 2009 ble det sendt ut oppstartmeldinger for 17 som første fase. Fylkesmennene, i samarbeid Fiskeridirektoratet, oppsummerte innspillene lokalt og regionalt og oversendte det til daværende Direktoratet for naturforvaltning. 3 ble fredet nylig; Framvaren, Tautraryggen og Saltstraumen – alle uten tareforekomster Arbeidet med vern av de øvrige 14 områdene videreføres på et senere tidspunkt http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Vann_og_hav/Marin-verneplan/Om-marin- verneplan

Høringsinstans Direktoratet er høringsinstans i saker som angår tareforvaltningen generelt (og) Forskrift om endring av forskrift om høsting av tang og tare § 5. Regionale forskrifter Fiskeridirektoratet kan fastsette regionale forskrifter om hvor og når det er tillatt å høste tare i den enkelte region. Fiskeridirektoratet kan, i samråd med Direktoratet for naturforvaltning, åpne for høsting av tang og tare for inntil 5 år av gangen dersom det er sannsynlig at ressursen og økosystemet i området kan tåle den belastningen høstingen innebærer.

Høringsinstans, en uttalelse Uttalelse til søknaden om prøvehøsting, brev datert 20.2.13: Det bør fremskaffes relevant kunnskap om økologiske effekter fra prøvehøstingen i Nord-Trøndelag de før dette viderefører nordover Fraråder oppstart av prøvehøsting i Nordland fordi området er i tidlig fase av restituering etter nedbeiting av kråkeboller Anbefaler å avvente kartleggingen i Nordland som vil kunne gi mer data om høstingspotensialet og reetableringen Tiltaket vil berøre flere verneområder, i søknaden er ikke disse hensyntatt.

Kartlegging og overvåking, fiansiering Nasjonalt program for kartlegging av marine naturtyper Herunder kartlegging av stortare Etter DNs håndbok 19 Kartlegging av marint biologisk mangfold. Økosystemovervåking av kystvann del av den nasjonale basisovervåkingen etter vannforskriften stasjoner langs kysten, for å påvise påvirkning som overgjødsling (eutrofiering) og organisk forurensning på et tidlig stadium FoU/overvåking Gjenvekst Overvåking av nedbeiting av kråkeboller og gjenvekst

Myndighet etter forurensningsloven Nylig en tillatelse til bruk av brent kalk, dispensasjon fra forbudet mot å forurense, lovens § 11 Prøve, et lite og begrenset areal, forsøk i regi av HI m/fl. Ingen vurdering av metodikken til bruk i eventuell større skala