Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017.
Jeg gikk en tur på stien ……. Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF september 2017.

2 OVERORDNET Forskriften:
Et angrep på allmennhetens mulighet til reell påvirkning Uforenlig med andre lover og bestemmelser Fanger ikke opp Stortingets intensjoner Svekker beskyttelsen av markanaturen Overlater forvaltningen til næringen Kunnskapsgrunnlaget som forutsettes er ikke tilstede Mindre presise regler - økt press på natur og opplevelse Skogbruket er den vesentligste påvirkningen av Markas verdi for naturopplevelse. Forslaget svekker samfunnets kontroll og påvirkning av skogbruksvirksomheten.

3 Tilpasning til andre lover:
Forslaget i strid med annet lovverk Grunnloven § 112: Rett til at naturmangfoldet bevares Miljøinformasjonsloven: Rett til miljøinformasjon og til medvirkning Skogbrukslova: Plikt til kunnskap om eiendommens miljøverdier og hensyn til disse ved drift Naturmangfoldloven: Kapittel II FORSKRIFTEN MÅ TILPASSES GJELDENDE LOVVERK § 112.Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten. Borgerne har rett til kunnskap om naturmiljøets tilstand og om virkningene av planlagte og iverksatte inngrep i naturen, slik at de kan ivareta den rett de har etter foregående ledd. Statens myndigheter skal iverksette tiltak som gjennomfører disse grunnsetninger.

4 Stortingets intensjoner
Skogbruk på dagens nivå Men tilpasning til samlet markapolitikk (markaloven) Større – ikke mindre – hensyn til Markas verdier Større – ikke mindre – medvirkning Forslaget gir økt næringsfrihet, på bekostning av marka-verdiene - i strid med Stortingets forutsetninger og øvrig lovverk

5 Marka krever særskilt forvaltning
Områdets «særlige verdi» (SL § 13) Departementets avgrensning for snever Markaloven angir Markas «særlige verdi»: Friluftsliv Naturopplevelse Idrett Naturopplevelse fordrer natur Marka er kjerneregion for viktige naturtyper Lite påvirket naturskog med høy kontinuitet i læger Stabilt humid skog med mye skjegglav Forskriften må beskytte både friluftslivet og naturgrunnlaget De generelle reglene for hele landet er utilstrekkelige

6 Forskriften bevarer ikke markanaturen!
NOAs erfaringer med forskriften Friluftslivsverdier gir ikke klagemedhold Elendige registreringer. MiS holder ikke mål Mangelfull naturtypekartlegging PEFC-standardens undergraving av naturtyper Kulturminner og opplevelsesverdier : Registreringer mangler sgs. fullstendig

7 Eksempler fra NOAs virksomhet
Verneområder som følge av NOA-klager Slattumsrøa Lillomarka Langvassbrenna Hogstklager Flåtaflaka - Langtjern Eine i Bærum Kampvaddammen Tupperen

8 IKKE BÆREKRAFTIG FORVALTNING
Bærekraftig forvaltning av naturmangfoldet forutsetter at vi vet hvilke verdier vi forvalter at vi kjenner og forstår konsekvensene av inngrep at allmennheten har innsyn og medvirkningsrett at regelverket forhindrer irreversible inngrep Bærekraft etter markaloven betyr at tiltak ikke skal ødelegge for friluftsliv, naturopplevelse og idrett. Fordrer nye registreringer Forslaget svekker kontrollen med skogbrukets virksomhet og vil ikke hindre ødeleggelse av natur -eller opplevelsesverdier.

9 Et ekskluderende selvdømme-regime
Fjerner meldeplikt for små områder Fjerner krav om forhåndsgodkjenning Skogoppsynets skjønn avgjør om det fattes vedtak Mangler en «sikkerhetsventil» om når vedtak skal fattes LMD antar at det blir svært få behov for å fatte vedtak Uten vedtak fjernes organisasjonenes rett til å klage Overlater ansvaret til næringen PEFC har ikke aksept fra miljøorganisasjonene Bærekraftforskriften – en avskrift av PEFC Miljøregistreringene (MiS) kontrollert av næringen Stort avvik mellom MiS og naturtypekartlegging

10 FORHÅNDSGODKJENNING ER EN FORUTSETNING
Uten forhåndsgodkjenning ingen uavhengig vurdering av konsekvenser Uten forhåndsgodkjenning ingen etterprøvbar interesseavveining Uten forhåndsgodkjenning ingen vurdering av prinsippene i naturmangfoldloven Uten forhåndsgodkjenning ingen medvirkningsmulighet for allmennheten eller organisasjonene Uten forhåndsgodkjenning ingen klage-adgang

11 Utformingen av forslaget
§ 1 –formulering undergraver skogbrukslovens likestilling av næring og miljø. Fjerning av kapittel 3 i dagens forskrift utgjør en sterk svekkelse av forskriften mindre presis og mindre etterprøvbar Det mangler regler for når kommunene skal fatte vedtak: Krav fra organisasjonene Foreslåtte verneområder Hogstmelding i naturtyper av B- og C-verdi Gammel skog med naturlig struktur Eventyrskogene Brede randsoner til vasssdrag, stier og kulturlandskap

12 Konklusjon: Trekk forslaget tilbake!

13 OOF og NOAs innspill 2009 (I)
Samtlige endringsforslag begrunnet i nyere lover og bestemmelser Bevare verdier for friluftsliv og naturopplevelse (Ot.prop 23) Flatefritt skogbruk. Bygge opp fleraldret skog, meldeplikt på tynning

14 _______________________________________________________

15 OOF og NOAs innspill 2009 (II)
Bevare nøkkelbiotoper og gammel skog Vinterdrift, eller fysisk beskyttelse av terrenget Forbud mot kjøring i stier og historiske veifar Medvirkning fra Markaorganisasjonene

16 NOA-FORSLAG TIL NY PARAGRAF
§ X (skogoppsynets saksbehandling av hogstmeldinger) Ved mottak av hogstmelding skal skogoppsynet foreta befaring i det aktuelle området. På befaringen skal skogoppsynet kontrollere oppgitt alder, bonitet og vegetasjonstype for bestandet, og fylle ut føre-var-skjemaer for hvert bestand for å avgjøre behovet for ytterligere registreringer av biologisk mangfold og/eller verdier for friluftsliv og naturopplevelse.

17 Sterkere hensyn til naturverdier Føre var i praksis

18 Sterkere hensyn til friluftsliv
Dersom to av indikatorene er tilstede, skal området befares og føre-var-skjema fylle ut.

19 Praktiseringen Fullstendig, enhetlig, samordnet kartgrunnlag; Tilgjengelig for alle Nytt søknadsskjema Sjekk av databaser Områder der skogbildet skal opprettholdes (utvidelse av § 3-2) Ikke-behandling av mangelfulle søknader Karenstid før oppstart av hogst Medvirkning fra Markaorganisasjonene

20 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google