Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Advertisements

DYR.
POST 1 Hva betyr det at en vare er økologisk? a.At den er liten og litt skrukkete b.At den er framstilt i samspill med naturen, uten kunstgjødsel og sprøytegifter.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
NYLANSERINGER FRA NORTURA PROFF 1. MAI Kjøttdeig av storfe 2,5 kg Vår bestselger i nytt format! FRYST/FERSKFERSK VARENR EPDNR VEKT.
VANN. VANNETS KRETSLØP Vannets kretsløp et det viktigste av naturens kretsløp. Det rinner ut i havet.: Vann fordamper. Det blir kondensert. Vannet faller.
Plan for 2.klasse Uke – 26. august. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Tegning 2Norsk MatteEngelsk Samfunnsfag 3 MatteMusikk Filmfestival.
VELKOMMEN TIL MUSIKKTIME. Nå er det musikk. Nå skal vi synge og spille. Og vi kan danse, og du kan si hvem du er Her kommer Han er en.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Likner du på han her? Tema: Hominidene Plan for timen:
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
KJEMIEN I LIVET DITT: TEKNOLOGISKE MILEPÆLER FRA EN KJEMIKERS STÅSTED
Hverdag blant Santalene
Gang.
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Februar UKE MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG (smørelunsj) TORSDAG
Etter denne timen skal du kunne:
1 Egenomsorg og helse.
En reise jorda rundt Områder på vår planet der mennesker ikke kan bo
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Mot Lærer forteller om Lars Monsen, om turer tvers over Canada o.l. Er dette modige handlinger? På hvilken måte? Kunne du tenke deg et slikt mot?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til Newtonrommet
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Planteceller og planter
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
MAI MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Juliusklubb klokken 09.30
Fremmed art Fremmed art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Gruppeoppgaver.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Praktisk i 1.klasse
Kapittel 23 Årstidene.
Tur-uke på Lekestua, vår 2018.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Base 1 sine kurs på Aks Uke
EGG.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til Newtonrommet
Fysisk og psykisk helse
Eine og Andri på viktig oppdrag
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Den naturlege skulesekken Ein anleis og spennande skuledag!
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Vitaminer og mineraler
Tannhelseundervisning for innvandrere
Tilpasset opplæring Kurs 5
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
Velkommen til Mongolia!
Forberedelse til praksis
MEG SELV EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST
Månedsbrev Oktober Småtroll Husk Månedens mål Isak 26. Oktober
Utskrift av presentasjonen:

Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen dyr er ville og noen bor i hus, sånn som katt og marsvin. Noen dyr bor på gård. Der bor de fordi de skal bli til mat eller for å lage forskjellige ting som menneskene vil ha. Seks av de gårdsdyra og hva vi bruker dem til skal vi finne ut av nå.

Hvem er dette? Hvor bor kua? Hva bruker vi kua til? Det her er kua. Kua bor på bondegård. Om sommeren får kyrne være ute på beite. Det betyr at de er ute og spiser gress. Kua bruker vi til å få melk og kjøtt og skinn. Skinnet til kua kan vi bruke til møbler og klær. Noen gårder har kyr som skal bli til kjøtt, det kjøttet kaller vi storfekjøtt. Andre gårder har melkekyr: Melka kan for eksempel bli til yoghurt, ost, rømme, smør og mange andre ting. Lærer: Har noen møtt ei ku? Høre og snakke med barna om deres erfaring med dyret. To elever kan få fortelle. Hvem er dette? Hvor bor kua? Hva bruker vi kua til? Svar

Hvem er dette? Hvor bor sauen? Hva bruker vi sauen til? Her har vi sauen. Sauen bor på bondegård. Alle sauer får gå ute om sommeren på beite. Tidlig på sommeren er de nært fjøset og beiter for da er lammene akkurat født, og så når lammene er blitt større kan de dra på beite til fjells og til skogs. Kanskje har du kjørt forbi en saueflokk langs veien om sommeren? På høsten blir alle sauene som ikke skal få lam sendt til slakting for å bli til kjøtt. Sauen holdes som husdyr så vi kan få kjøtt og ull. Før i tida melka man sauene i Norge, men det gjør man ikke nå lenger. Lærer: Har noen møtt en sau? La to-tre av elevene få fortelle om deres erfaring med dyret. Hvem er dette? Hvor bor sauen? Hva bruker vi sauen til? Svar

Hva bruker vi grisen til? Her ser vi griser. Grisen bor på bondegård. Griser liker seg ute som vi ser her, men mange griser på gård bor innendørs hele livet. Grisen brukes til å få svinekjøtt. Det kan bli til svinekoteletter, nakkekoteletter, bacon og pølser. Salami og skinke på brødskiva kommer også fra gris. Læer: Har noen møtt en gris? La to-tre av elevene få fortelle om deres erfaring med dyret. Hvem er dette? Hvor bor grisen? Hva bruker vi grisen til? Svar

Hvem er dette? Hvor bor høna? Hva bruker vi høna til? Her ser vi ei høne. Høna legg egg som vi bruker til mat. Det går også an å spise høns, men det var mer vanlig før. Fjær for å fylle puter og dunjakker med får vi ikke fra høns. Det er ande- og gåsefjær som brukes til det. Noen høner kan bo i hagen, mens eggene i butikken kommer fra høner som bor enten i bur eller i haller sammen med hundrevis av andre høner. Lærer: Har noen møtt ei høne på ordentlig? La to-tre av elevene få fortelle om deres erfaring med dyret. Svar

Hva bruker vi kyllingen til? Her ser vi en kylling. Kyllingen er ungen til høna og hanen. Noen kyllinger bor i hagen sammen med hønseflokken sin, men kylling som vi kjøper i butikken kommer fra store kyllinghus med bare kyllinger i. Kyllingen i kyllingshuset vokser raskere enn andre kyllinger og er nesten på størrelse med ei høne når den er bare en måned gammel. Når kyllingen blir så stor blir det mer kjøtt og det blir til for eksempel kyllingfilet, nuggets eller kyllingpølser. Har noen møtt en kylling på ordentlig? La to-tre av elevene få fortelle om deres erfaring med dyret. Foto: I.L. Hauge Hvem er dette? Hvor bor kyllingen? Hva bruker vi kyllingen til? Svar

Hva bruker vi laksen til? Hvem er dette? Hvor bor laksen? Hva bruker vi laksen til? Her ser vi laks. Laks lever fritt i havet og elver, men oppdrettslaks bor i store merder, det er en innhengning under vann. Derfor kan vi si at oppdrettslaksen bor på en slags gård den også. Bare under vann! Nesten all laks som selges i Norge er oppdrettslaks, men det går også an å fiske laks i havet og i elver med fiskestang. All oppdrettslaksen blir til mat. Den kan for eksempel bli til laksefilét, røykalaks og til sushi. Lærer: Har noen møtt en levende laks? La to-tre av elevene få fortelle om deres erfaring med dyret. Svar

Mat fra planter Nå har vi sett på mat som kommer fra dyr, men masse av maten vi spiser kommer jo fra planter! Her ser vi noe av den maten som kommer fra planteriket. Noen mennesker spiser ikke mat fra dyr i det hele tatt. Det kaller vi å være vegetarianer eller veganer. Tenk på matpakka di i dag. Er maten fra dyr eller planter? Kanskje begge deler? Lærer: Alle trinn: Ta en runde i klassen, la hver elev få si en ting som kommer fra planteriket. 3. og 4. trinn: La 2-3 elever fortelle hva som er deres favoritt-middagsrett og så nevne tre av ingrediensene i den. La de andre få fortelle om ingrediensene kommer fra dyreriket eller planteriket.

A K T I V E S R 1 1 2 Aktivitetsark 1 (øverst): Side 1 og 2: Sett rød ring rundt mat som kommer fra dyr og grønn ring rundt mat som kommer fra planter. Noe av maten kommer fra både dyr og planter, da kan du sette både rød og grønn ring rundt. Aktivitetsark 2 (nederst): Side 1: Sett strek mellom matretten til dyret den kommer fra. Husk at det kan være flere dyr til samme matrett! Side 2: Her skal du skrive ned eller tegne ulike matvarer du kommer på inni feltet med mat fra dyr eller mat fra planter. Om det blir tid til overs kan du fargelegge.