ELEVENES ARBEIDSMILJØ En presentasjon til bruk på foreldremøter med fokus på det psykososiale arbeidsmiljøet
Elevenes arbeidsmiljø Et godt miljø på skolen og i klassene kommer ikke av seg selv. Alle involverte parter må bidra aktivt i arbeidet for et godt miljø. Det må arbeides med forebygging mot problemer og med gode systemer for håndtering og oppfølging ved problemer. Et godt miljø er viktig av flere årsaker: · bedre læring · forebygge mobbing · bedre sosial utvikling hos barna · tryggere barn · lettere å håndtere konflikter når de eventuelt oppstår, fordi man kjenner hverandre bedre
Elevens arbeidsmiljølov Opplæringsloven § 9a. 1. april 2003 trådte et nytt kapittel i opplæringsloven i kraft. Kapitlet har blitt omtalt som "barnas arbeidsmiljølov" og gir alle elever i grunnskoler og videregående skoler lovfestet rett til "eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring". Kapittel 9a inneholder både krav til skolens arbeid rettet mot enkeltelever og krav til skolens systematiske arbeid.
Virkeområdet til kapittel 9a Kapittel 9a gjelder i alle tilfeller i skoletiden når eleven er på skolens område. Oppførsel i både timer og friminutt omfattes av kapittel 9a. Kapittel 9a gjelder for skoleveien, turer/arrangement i skolens regi, aktivitet på læringsplattformen skolen bruker og det som for øvrig kan knyttes direkte til skolen. Oppførsel utenom skoletiden, er som hovedregel en del av elevens fritid og vernes ikke av kapittel 9a.
Virkemidler for å oppfylle elevens rett Internkontroll med kartlegging og risikoanalyser Halvårlige mobbe- og trivselsundersøkelser Halvårlige elev- og utviklingssamtaler Årlig Elevundersøkelsen for 5. – 7. trinn Sosiometrisk kartlegging Samtaler med enkeltelever, grupper og klasser Nasjonale og lokale læreplaner Kunnskapsløftet generell del Kommunal handlingsplan med ”Respekt for hverandres integritet” som satsingsområde Sosial læreplan for Folkvang skole Individuell utviklingsplan med utviklingsmål for den enkelte
Virkemidler for å oppfylle elevens rett Instrukser, retningslinjer og handlingsplaner Zero-programmet i forhold til forebygging og håndtering i forhold til mobbing og trakassering Handlingsplaner mot vold og trusler – nulltolleranserutiner Instruks for tilsyn for personalet Ordensreglement Kommunalt ordensereglement Ordensreglement for Folkvang skole Klasseregler
Virkemidler for å oppfylle elevens rett Vurdering Halvårsvurdering i orden og oppførsel Elev- og utviklingssamtaler Samarbeid internt og eksternt PPT og BUP Barnevernstjenesten Miljøkontakt og helsesøster Hele personalet Elevrådet SU, SMU og FAU Hjem- og skolesamarbeid
Virkemidler for å oppfylle elevens rett Elevmedvirkning Elevrådet arrangerer Zero-dager opptil flere ganger årlig Elevrådet deltar i internkontroll Elevrådet drifter utlånsordning av leker i pausene Faddersamarbeid Aldersblandede aktiviteter (faglig og sosiale)
Virkemidler for å oppfylle elevens rett Foreldremedvirkning SU, SMU, FAU Klassekontakt Aktiv på foreldremøter og klasseaktiviteter Deltakende på utviklingssamtaler Holder tett kontakt med skolen – ikke vent til utviklingssamtalen med viktige saker Følger opp skolens arbeid og regler Forholder seg til saksgang
Saksgang – kontakt skolen Dersom ditt barn kommer hjem og forteller om noe negativt som har hendt ham/ henne på skolen, ønsker vi at du tar kontakt med kontaktlæreren. Hendelser på skolen bør gå via skolen og ikke direkte mellom foreldrene til involverte barn. Grunnen er at under skoledagen er det skolen som har voksenansvaret. Dersom det gjelder skoleveien, bør også skolen involveres. I slike tilfeller kan og bør man også kontakte foreldrene til involverte barn. Dersom det gjelder fritiden, skal kontakten gå direkte til foreldrene til involvert barn. Skolen kan informeres dersom det er sannsynlig at dette også vil ha innvirkning på skoledagen. Klager på personalet ønsker vi formidlet til lederen direkte (SFO-leder eller rektor).
Saksgang - foreldremøter På et foreldremøte skal det ikke snakkes om enkeltelever. Dette gjelder også egne barn. Foreldremøtet handler om klassen som helhet, det kollektive. Her kommer personvern og taushetsplikten inn og regulerer samtalen. Saker til foreldremøtene bør være innmeldt på forhånd Klassekontaktene er ikke juridiske representanter eller tillitsvalgte for foreldrene. Personvern og taushetsplikt gjelder også ovenfor disse.
Saksgang - utviklingssamtaler På utviklingssamtalen skal man snakke om sitt eget barn. Av respekt for eleven, bør man ikke ”snakke over hodet” på eleven. Be om tid alene med kontaktlæreren ved behov. På utviklingssamtalen bør man ikke snakke om andre elever eller personale når eleven er til stede. Dersom foreldrene ønsker å fortelle om et annet barn til skolen, er det greit. Man kan derimot ikke forvente å få svar, informasjon eller få diskutert andre elever pga. taushetsplikten.
Elevens/foreldrenes rett til å be om tiltak og skolens saksbehandling Fase 1: henstilling om tiltak elev/forelder henstiller om tiltak knyttet til elevens psykososiale miljø Fase 2: skolen plikter å fatte enkeltvedtak skolen utreder saken skolen treffer enkeltvedtak hvor det tas stilling til om elevens rett etter § 9a-1 er oppfylt og hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk
Forslag til foreldrediskusjon i etterkant av presentasjonen På hvilke måter kan det som skjer på fritiden ha innvirkning på skoledagen (positivt og negativt)? Hva kan vi som foreldre gjøre for at alle elevene i klassen skal oppleve et godt klassemiljø? Hvilke retningslinjer eller regler bør vi ha for et godt samarbeid oss foreldre i mellom? Hva kan vi forvente av hverandre?