ELEVENES ARBEIDSMILJØ

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Samarbeid mellom skole og hjem
Handlingsplan mot mobbing
Nittedal 19. sept
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Handlingsplan mot mobbing
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 8.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Bli med! Barn.
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Rykkinn skole September 2017
Mobbeombudet i Stavanger
Skole/hjem-samarbeid
Velkommen til foreldremøte!
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

ELEVENES ARBEIDSMILJØ En presentasjon til bruk på foreldremøter med fokus på det psykososiale arbeidsmiljøet

Elevenes arbeidsmiljø Et godt miljø på skolen og i klassene kommer ikke av seg selv. Alle involverte parter må bidra aktivt i arbeidet for et godt miljø. Det må arbeides med forebygging mot problemer og med gode systemer for håndtering og oppfølging ved problemer. Et godt miljø er viktig av flere årsaker: · bedre læring · forebygge mobbing · bedre sosial utvikling hos barna · tryggere barn · lettere å håndtere konflikter når de eventuelt oppstår, fordi man kjenner hverandre bedre

Elevens arbeidsmiljølov Opplæringsloven § 9a. 1. april 2003 trådte et nytt kapittel i opplæringsloven i kraft. Kapitlet har blitt omtalt som "barnas arbeidsmiljølov" og gir alle elever i grunnskoler og videregående skoler lovfestet rett til "eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring". Kapittel 9a inneholder både krav til skolens arbeid rettet mot enkeltelever og krav til skolens systematiske arbeid.

Virkeområdet til kapittel 9a Kapittel 9a gjelder i alle tilfeller i skoletiden når eleven er på skolens område. Oppførsel i både timer og friminutt omfattes av kapittel 9a. Kapittel 9a gjelder for skoleveien, turer/arrangement i skolens regi, aktivitet på læringsplattformen skolen bruker og det som for øvrig kan knyttes direkte til skolen. Oppførsel utenom skoletiden, er som hovedregel en del av elevens fritid og vernes ikke av kapittel 9a.

Virkemidler for å oppfylle elevens rett Internkontroll med kartlegging og risikoanalyser Halvårlige mobbe- og trivselsundersøkelser Halvårlige elev- og utviklingssamtaler Årlig Elevundersøkelsen for 5. – 7. trinn Sosiometrisk kartlegging Samtaler med enkeltelever, grupper og klasser Nasjonale og lokale læreplaner Kunnskapsløftet generell del Kommunal handlingsplan med ”Respekt for hverandres integritet” som satsingsområde Sosial læreplan for Folkvang skole Individuell utviklingsplan med utviklingsmål for den enkelte

Virkemidler for å oppfylle elevens rett Instrukser, retningslinjer og handlingsplaner Zero-programmet i forhold til forebygging og håndtering i forhold til mobbing og trakassering Handlingsplaner mot vold og trusler – nulltolleranserutiner Instruks for tilsyn for personalet Ordensreglement Kommunalt ordensereglement Ordensreglement for Folkvang skole Klasseregler

Virkemidler for å oppfylle elevens rett Vurdering Halvårsvurdering i orden og oppførsel Elev- og utviklingssamtaler Samarbeid internt og eksternt PPT og BUP Barnevernstjenesten Miljøkontakt og helsesøster Hele personalet Elevrådet SU, SMU og FAU Hjem- og skolesamarbeid

Virkemidler for å oppfylle elevens rett Elevmedvirkning Elevrådet arrangerer Zero-dager opptil flere ganger årlig Elevrådet deltar i internkontroll Elevrådet drifter utlånsordning av leker i pausene Faddersamarbeid Aldersblandede aktiviteter (faglig og sosiale)

Virkemidler for å oppfylle elevens rett Foreldremedvirkning SU, SMU, FAU Klassekontakt Aktiv på foreldremøter og klasseaktiviteter Deltakende på utviklingssamtaler Holder tett kontakt med skolen – ikke vent til utviklingssamtalen med viktige saker Følger opp skolens arbeid og regler Forholder seg til saksgang

Saksgang – kontakt skolen Dersom ditt barn kommer hjem og forteller om noe negativt som har hendt ham/ henne på skolen, ønsker vi at du tar kontakt med kontaktlæreren. Hendelser på skolen bør gå via skolen og ikke direkte mellom foreldrene til involverte barn. Grunnen er at under skoledagen er det skolen som har voksenansvaret. Dersom det gjelder skoleveien, bør også skolen involveres. I slike tilfeller kan og bør man også kontakte foreldrene til involverte barn. Dersom det gjelder fritiden, skal kontakten gå direkte til foreldrene til involvert barn. Skolen kan informeres dersom det er sannsynlig at dette også vil ha innvirkning på skoledagen. Klager på personalet ønsker vi formidlet til lederen direkte (SFO-leder eller rektor).

Saksgang - foreldremøter På et foreldremøte skal det ikke snakkes om enkeltelever. Dette gjelder også egne barn. Foreldremøtet handler om klassen som helhet, det kollektive. Her kommer personvern og taushetsplikten inn og regulerer samtalen. Saker til foreldremøtene bør være innmeldt på forhånd Klassekontaktene er ikke juridiske representanter eller tillitsvalgte for foreldrene. Personvern og taushetsplikt gjelder også ovenfor disse.

Saksgang - utviklingssamtaler På utviklingssamtalen skal man snakke om sitt eget barn. Av respekt for eleven, bør man ikke ”snakke over hodet” på eleven. Be om tid alene med kontaktlæreren ved behov. På utviklingssamtalen bør man ikke snakke om andre elever eller personale når eleven er til stede. Dersom foreldrene ønsker å fortelle om et annet barn til skolen, er det greit. Man kan derimot ikke forvente å få svar, informasjon eller få diskutert andre elever pga. taushetsplikten.

Elevens/foreldrenes rett til å be om tiltak og skolens saksbehandling Fase 1: henstilling om tiltak elev/forelder henstiller om tiltak knyttet til elevens psykososiale miljø Fase 2: skolen plikter å fatte enkeltvedtak skolen utreder saken skolen treffer enkeltvedtak hvor det tas stilling til om elevens rett etter § 9a-1 er oppfylt og hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk

Forslag til foreldrediskusjon i etterkant av presentasjonen På hvilke måter kan det som skjer på fritiden ha innvirkning på skoledagen (positivt og negativt)? Hva kan vi som foreldre gjøre for at alle elevene i klassen skal oppleve et godt klassemiljø? Hvilke retningslinjer eller regler bør vi ha for et godt samarbeid oss foreldre i mellom? Hva kan vi forvente av hverandre?