MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID SVARE PÅ: Hvilke typer areal trengs? Hvordan skal arealene brukes? Hvor mye av dette arealet vil NTNU trenge? En av flere arbeidsgrupper Arbeidsgrupper etableres med deltagere fra flere fakultet, fellesadministrasjonen, og med medlemmer med erfaring fra ulike former for tillitsmannsarbeid. Arbeidsgruppene er ikke partssammensatte, og skal ikke ta beslutninger. Formell medvirkning skjer i NTNUs etablerte medvirkningsfora. Deltagerne bidrar inn i arbeidet i kraft av egen kompetanse og erfaring. Rektor har utnevnt en leder av hver arbeidsgruppe. Denne personen er rekruttert fra NTNUs linjeorganisasjon. Rollen som leder av arbeidsgruppen omfatter blant annet følgende oppgaver: •Etablere og holde kontakt med NTNUs organisasjon og fagmiljøer •Ivareta NTNUs interesser sammen med arbeidsgruppens øvrige medlemmer •Bidra til å forankre prosesser og arbeidet i fakultetene •Bistå med å informere om arbeidet i arbeidsgruppen •Bidra til at arbeidsgruppen får tilgang til relevant informasjon og relevante ressurser
FASE 2, DEFINERE - GJENNOMFØRES 2017
ARBEIDSPAKKER 02 TRINN 1: Planlegge metode Definere mål UTFORSKE MULIGHETER 02 BESKRIVE DEFINERE OG MÅLSETTE ANALYSERE BESKRIVE KARTLEGGE EKSISTERENDE TRINN 1: Planlegge metode Definere mål 2: Gjennomføre kartlegging og utforsking 3: Analysere og kvalitetssikre 4: Anbefale
DEFINERE ARBEIDSPLASS-AREALER DEFINERE OG MÅLSETTE DEFINERE ARBEIDSPLASS-AREALER DEFINERE OG MÅLSETTE SPØRSMÅL Hva er «Arbeidsplass» – og hvordan kan det beskrives? Hva karakteriserer prosessene som typisk finner sted i disse rommene? Hvem er kjernebrukerne (studenter, professorer, osv.)? Hvilke parametere er relevante for slike rom? (små-store, delt-fast, åpent-lukket) Kan vi se for oss en innledende typologi for slike rom?
Hvordan vil undervisnings og forsknings endre seg i fremtiden? UTFORSKE MULIGHETER UTFORSKE MULIGHETER SPØRSMÅL Hvordan vil undervisnings og forsknings endre seg i fremtiden? Hvilke faktorer eller trender vil trolig ha en påvirkning på de fremtidige kravene til arbeidsplassareal? Hva er nye, lovende konsepter innen arbeidsplasser? Hva forventer/ønsker ansatte og studenter fra et ideelt arbeidsmiljø? Ulike scenarioer, teknologi, klimaendring og tilgang til ressurser DEFINERE OG MÅLSETTE
METODEBESKIVELSE, KARTLEGGING REGISTRERING AV BRUK KARTLEGGE EKSISTER-ENDE METODEBESKIVELSE, KARTLEGGING REGISTRERING AV BRUK Forstå hvordan dagens arbeidsplasser og lokaler blir brukt Teller tilstedeværelse fire ganger per dag i to uker Arbeidsstasjoner, møterom, sosiale soner, annet Teller antall som er til stede, ikke hvem Standard skjema og rute – tellingen kan (bør) gjennomføres av rådgiverne eller av en NTNU ansatt (student?) etter veiledning fra rådgiver Viktig: Finne tidsrom som er «normalt»
METODEBESKIVELSE, KARTLEGGING SURVEY KARTLEGGE EKSISTER-ENDE METODEBESKIVELSE, KARTLEGGING SURVEY Velprøvd og anerkjent undersøkelse med over 200.000 svar i databasene Hovedtema: Hvor godt legger arbeidsplassen din til rette for det du skal gjøre? I tillegg: Mobilitet, fasiliteter, tjenester Muliggjør benchmarking Metode og gjennomføring diskuteres i arbeidsgruppa før sommerferien 2017 http://www.leesmanindex.com/
MÅLBILDE ØNSKET FREMTID LØSNING HVORDAN VI JOBBER Vi har starter med å definere mål, ønsket fremtid og å beskrive hvordan vi jobber (aktiviteter, arbeidsplasser). Dette skal grunnlag for løsning.
Arbeidsplasser ved NTNU er: NTNU arealer hvor de ansattes arbeidsoppgaver løses, individuelt eller sammen med andre Arealene skal •Være tilgjengelig for de ansatte •Ha kvaliteter som muliggjør effektivt arbeid •Ha kvaliteter som tiltrekker seg de beste fagressursene
Hvilke kvaliteter muliggjør effektivt arbeid og tiltrekker seg de beste fagressursene ved vårt fakultet?