Ingvild Vardheim, KoRus – Sør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Advertisements

Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Dette er klassen vår. Vi er jenter og gutter som trives saman.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Utvalgte resultater for SVGS
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Alkoholbruk blant unge i Agder
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Informasjon til FAU
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Utvalgte resultater for SVGS
Samhandling med ungdom
Hvorfor noen velger å forlate
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Jomfrusjekk.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Tverrfaglig uke for LUT
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Skolehverdag og psykisk helse
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PILOTEVALUERING II AV DRØMMESKOLEN EN STUDIE AV 3 VIDEREGÅENDE SKOLER MED FOKUS PÅ EFFEKT OG PROSESSEVALUERING DEL A Ingrid Holsen, Torill Larsen.
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Psykisk helse -Psykososialt team
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til foreldremøte om skolemiljø 8. trinn
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Elever på videregående skole i Agder
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Presentasjon for Valler videregående
Ungdata-undersøkelsen
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Ingvild Vardheim, KoRus – Sør Ung i Vestfold 2017 Ingvild Vardheim, KoRus – Sør

Hele undersøkelsen Den finner dere på VFK sine sider under : FOLKEHELSE. Lenke til undersøkelsen: https://vfk.no/Tema-og-tjenester/Folkehelse/Ung-i-Vestfold-2017/

89 % på ungdomsskolen 81 % på Vg1 9895 stemmer

«Undersøkelsen gir et godt bilde av hvordan jeg har det» 88 % «Undersøkelsen gir et godt bilde av hvordan jeg har det» 98 % «Jeg svarte ærlig på spørsmålene»

Konklusjon: De aller fleste ungdommene i Vestfold lever gode og aktive liv!

Samtidig ser vi.. …Endrede medievaner og samværsformer …Økende forskjeller i jenter og gutters psykiske helse? …Mange opplever skolehverdagen som stressende, særlig jenter

«

Hvordan har du det på skolen? 93 % trives på skolen 88 % mener lærerne bryr seg om dem 86 % føler at de passer inn på skolen 68 % kjeder seg på skolen 21 % gruer seg ofte til å gå på skolen

«Jeg må ofte bruke helgene til skolearbeid» Jenter i 10. klasse: 60 % Gutter i 10. klasse: 40 % #Je gmå ofte bruke h

Har du hatt tanker om å slutte på videregående skole I løpet av dette året? Jenter: 34 % Gutter: 25 %

Fra årets nasjonale Ungdata-rapport: «Omfanget av selvrapporterte depressive symptomer blant jenter har gradvis økt siden begynnelsen av 2010-tallet. Årets undersøkelse tyder på en ytterligere økning. Også blant gutter viser de siste tallene en økning i omfanget av depressive plager etter en periode med en svak nedgang»

Opplever du press i hverdagen din?

Skolestress og psykisk helse

Tre påstander om skolestress i Ungdata «Jeg har mer skolearbeid enn jeg klarer å gjøre» «Jeg føler meg utslitt på grunn av skolearbeidet» «Jeg blir stresset av skolearbeidet»

Skolestress – gutter og jenter

Skolestress – utdanningsprogram på Vg1

Hva kjennetegner ungdommene som opplever skolestress?

Helse og trivsel Tydelig sammenheng mellom skolestress og fysisk og psykisk helse, særlig for jenter Tydelig sammenheng mellom skolestress og selvbilde/fornøydhet med livet, særlig for jenter Tydelig sammenheng mellom skolestress og opplevd press på andre områder: «Press om se bra ut, ha fin kropp» Sjelden stresset: 13 % Ofte stresset: 56 %

Arne Klyve viser til forskning som sier: Tre ting som gjør elever stresset: Det første er stress som skapes av lekser eller tidspress om å bli ferdig med skolearbeid. Det andre handler om elevenes egne ambisjoner. Å ha en identitet som «flink på skolen» eller ønsket om å komme inn på spesielle studier, skaper ofte stress. Det tredje handler om sosiale relasjoner. Dårlig forhold til medelever eller lærere stresser mange elever. (Børte og Ruud -Forskning.no 2017)

Skolestress → psykisk helse

Resultaltene viser at skolestress har en sterk sammenheng med psykiske helseplager, selv når vi kontrollerer for en rekke andre forhold Dette viser at spørsmålene om skolestress kan bidra til å nyansere bildet av ungdoms psykiske helseplager og hjelpe oss til å forstå hva dette (i stor grad) handler om

Et nytt fag inni skolehverdagen? Livsmestring Et nytt fag inni skolehverdagen? Anne Kristin Imenes- snakker om et fag som må gi barn og unge FERDIGHETER i mestre livet.